Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp en nybörjare! Vilken kamera ska jag köpa (max 6000 kr)?

Produkter
(logga in för att koppla)

eddiis

Medlem
Hej!

Jag ska köpa en nya kamera snarast! Är redo att kasta min kompaktkamera i väggen :) Fick en bebis för några månader sedan och min kamera klarar inte av minsta rörelse och är kass att fota inomhus med!

Eftersom jag främst vill kunna ta bra bilder på bebis och familjen så vill jag ha en kamera som fotar bra inomhus även i dåliga ljusförhållanden, och ger klara fina färger. Vill kunna exprimentera med skärpedjup då jag främst kommer fota porträtt osv...

Vill alltså ha en systemkamera som är bra för en nybörjare, inte alltför krånglig :) Har runt 6000 kr att spendera så vet att jag inte kan köpa det allra bästa. Skulle bli oerhört glad om jag fick lite tips på modeller som skulle kunna passa oss :)
 
Hej!

Jag ska köpa en nya kamera snarast! Är redo att kasta min kompaktkamera i väggen :) Fick en bebis för några månader sedan och min kamera klarar inte av minsta rörelse och är kass att fota inomhus med!

Eftersom jag främst vill kunna ta bra bilder på bebis och familjen så vill jag ha en kamera som fotar bra inomhus även i dåliga ljusförhållanden, och ger klara fina färger. Vill kunna exprimentera med skärpedjup då jag främst kommer fota porträtt osv...

Vill alltså ha en systemkamera som är bra för en nybörjare, inte alltför krånglig :) Har runt 6000 kr att spendera så vet att jag inte kan köpa det allra bästa. Skulle bli oerhört glad om jag fick lite tips på modeller som skulle kunna passa oss :)

Eller är en dyr kompaktkamera ett bättre köp än en billig systemkamera?
 
Finns ett fotointresse så rekommenderar jag en systemkamera alla gånger.
Den kan Du växa i till skillnad mot en kompakt.

Har man barn så har fotointresset en förmåga att blomma ut har jag märkt :)
Nu kan jag inte de senaste modellerna men för 6000:- borde Du kunna få ett lagom bra "kit"
Väljer Du någon av de större märkena så är det svårt att välja fel.

Lycka till
/Peter
 
Mitt förslag, om du vill ha en spegelreflex, är Canon 1000D, 4000:- med meföljande kitobjektiv (som inte är världens bästa men säkert bättre än de flesta kompaktkamerors objektiv). Då har du pengar över till en Canon EF 50/1,8 (900:) som är ett skarpt och ljusstarkt fast objektiv lämpligt för porträtt även i dåligt ljus och för den tusenlapp som är över kan du köpa ett Tamrontele 55-200, ett riktigt bra objektiv för pengarna.

Om du vill ha en mer behändig spegellös systemkamera verkar Panasonic G10 för 4500:- med normalzoomobjektiv vara bra för nybörjare, liksom Olympus E-PL1 för 4400:- Då har du ca 2500 över till annat, men det finns tyvärr inga extra objektiv till dessa kameror för den summan.

Andra kommer säkert att föreslå Nikons, Pentax eller Sonys motsvarigheter till enklare spegelreflexer, och det går precis lika bra!

Lycka till!
 
Nu är Nikon D3100 mycket bättre än Canon 1000D som dessutom brukar säljas utan IS optiken i kit. Sedan förstås har man då inte råd med något extra med D3100. Ett annat alt i denna prisklass är Canon 500D+18-55 IS mycket mer kamera än 1000D. Fördelen med Canon är att man får autofokus med 50/1,8 som man brukar använda till porträtt. D3100 ger ej AF med 50/1,8.
 
Nu är Nikon D3100 mycket bättre än Canon 1000D som dessutom brukar säljas utan IS optiken i kit. Sedan förstås har man då inte råd med något extra med D3100. Ett annat alt i denna prisklass är Canon 500D+18-55 IS mycket mer kamera än 1000D. Fördelen med Canon är att man får autofokus med 50/1,8 som man brukar använda till porträtt. D3100 ger ej AF med 50/1,8.

Jag håller helt med dig, men en Nikon 3100 kostar 5600 och en 500D 6000 (efter senaste prissänkningen) med kitobjektiv. Båda är bra val som räcker långt. Men man får inte utrymme för annat kul inom budgten, det var därför jag föreslog 1000D.
 
Mitt råd är att inte tänka i enbart kronor ,utan känn och kläm på olika kameror,tänk över vad du vill få ut av grejena.Skulle den som känns bäst kosta mer så vänta tills du får bättre råd.Men får hålla med andra att det som känns mest prisvärt nu är Nikon D90 -mycket kamera för lite pengar just nu ! MVH.
 
Mitt förslag, om du vill ha en spegelreflex, är Canon 1000D, 4000:- med meföljande kitobjektiv (som inte är världens bästa men säkert bättre än de flesta kompaktkamerors objektiv). Då har du pengar över till en Canon EF 50/1,8 (900:) som är ett skarpt och ljusstarkt fast objektiv lämpligt för porträtt även i dåligt ljus och för den tusenlapp som är över kan du köpa ett Tamrontele 55-200, ett riktigt bra objektiv för pengarna.

Om du vill ha en mer behändig spegellös systemkamera verkar Panasonic G10 för 4500:- med normalzoomobjektiv vara bra för nybörjare, liksom Olympus E-PL1 för 4400:- Då har du ca 2500 över till annat, men det finns tyvärr inga extra objektiv till dessa kameror för den summan.

Andra kommer säkert att föreslå Nikons, Pentax eller Sonys motsvarigheter till enklare spegelreflexer, och det går precis lika bra!

Lycka till!

Vill påpeka att Olympus spegellösa kameror EP-1,2 och EPL-1 samtliga har långsam AF i nivå med kompakter. Panasonic är snabbare men sämre än äkta spegelreflex vid rörliga föremål.
 
Tack så mycket för alla tips och råd! Vilket trevligt forum måste jag säga :)

Förstod allt utom det där med spegel och spegellös...nån som ids förklara? :)

Canon 1000D var väl den vi först tänkte köpa..och den finns väl i tankarna ännu. Nikon D3100 verkar många rekommendera..den är bäst i prisklassen eller? Vad är skillnaden mellan den och 500D som många skrivit om också?
 
Canon 1000D var väl den vi först tänkte köpa..och den finns väl i tankarna ännu. Nikon D3100 verkar många rekommendera..den är bäst i prisklassen eller? Vad är skillnaden mellan den och 500D som många skrivit om också?

Canon 1000D är skit, glöm den. I princip en nerbantad EOS 400D från 2006. Hallå, det är snart 2011! Att den fortfarande tillverkas och säljs är för att dårar utan kunskap men 5000kr på fickan blir lurade på stormarknader. Canon tjänar pengar. OnOff tjänar pengar. Köparen är lurad men glad ändå. Win-win!

D3100 och 500D är båda bra, Canon har högupplöst LCD (4 ggr fler pixels) och är lite snabbare på det mesta. Nikon är modernare och med snyggare menyer. Nikon har en inbyggd lampa som tänds och hjälper AF att hitta rätt i dåligt ljus, mycket bra, saknas på Canon.

Nikon har ett kanonbra objektiv till dig i sitt AF-S DX 35/1.8G, Canon's motsvarande EF 35/2 är tusingen dyrare med samma egenskaper.

Bådas kitzoomar 18-55 med stabilisering (VR resp. IS) är likvärdiga pris och prestanda.

Nikons 18-105VR längre normalzoom är vassare och 700kr billigare än Canons motsvarande 18-135IS.

Dyra och fina objektiv finns till båda, ingen avgörande skillnad.

Igen, köp D3100 + AF-S 35/1.8 som idag kostar exakt 6.000kr. www.cameranu.nl/en

Känner du dig rik lägg till 1.270kr så får du en D90 som är 50% snabbare, 4 ggr bättre LCD, 20% bättre optisk sökare och kanske ½ ISO-steg bättre bilder i dåligt ljus.
 
Senast ändrad:
Om du köper en 1000D så ska du se till att det medföljande 18-55-objektivet har de små bokstäverna IS. Den versionen är, förutom att den har stabilisering, mycket bättrre optiskt än den som har beteckningen II. Det man kan kritisera Canon för är att de ibland säljer 1000D med ett mediokert objektiv.

Däremot är själva kamerahuset bra, särskilt för priset. Definitivt inte "skit". Dpreview, den kanske mest ansedda testsajten för kameror, gav 1000D betyget "highly recommended", dvs högsta betyg, så sent som i juli 2008. Och i bildkvalitet fick den betyget 9 vilket är mycket högt.

Generellt sett, oavsett märke, anser jag att man som nybörjare bör köpa instegsmodellen och skaffar sig bra optik. Senare, när man utvecklas, kan man behålla sina fina gluggar och byta ut huset mot ett ännu bättre om man tycker det behövs. Bra optik är mycket viktigare än många pixlar eller snabb serietagning, tycker i alla fall jag.

Hoppas du inte blir alltför förvirrad av den här diskussionen.
 
Det man kan kritisera Canon för är att de ibland säljer 1000D med ett mediokert objektiv.

Om man ändå luras med kamerahuset kan man väl lika gärna luras med objektivet. Väl på supermarknaden blir man dessutom påsåld "värdpaket" bestående av putsduk, dåligt UV-filter, ranligt stativ, slött minneskort, billig djävla väska och drulleförsäkring för 3K till och en avbetalningsplan med 100% effektiv ränta. Ka-tching, nästa dumskalle!

;)
 
Om du köper en 1000D så ska du se till att det medföljande 18-55-objektivet har de små bokstäverna IS. Den versionen är, förutom att den har stabilisering, mycket bättrre optiskt än den som har beteckningen II. Det man kan kritisera Canon för är att de ibland säljer 1000D med ett mediokert objektiv.

Däremot är själva kamerahuset bra, särskilt för priset. Definitivt inte "skit". Dpreview, den kanske mest ansedda testsajten för kameror, gav 1000D betyget "highly recommended", dvs högsta betyg, så sent som i juli 2008. Och i bildkvalitet fick den betyget 9 vilket är mycket högt.

Generellt sett, oavsett märke, anser jag att man som nybörjare bör köpa instegsmodellen och skaffar sig bra optik. Senare, när man utvecklas, kan man behålla sina fina gluggar och byta ut huset mot ett ännu bättre om man tycker det behövs. Bra optik är mycket viktigare än många pixlar eller snabb serietagning, tycker i alla fall jag.

Hoppas du inte blir alltför förvirrad av den här diskussionen.

Lite förvirrad blir jag allt ;) Men tackar så hemskt mycket för att ni tar er tid att skriva så utförligt :) Läser igenom tråden gång på gång och googlar recensioner samtidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.