ANNONS
Annons

Hemsidor

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips som jag tycker är viktigt att tänka på. Håll sidan så "ren" som möjligt. Inte för mycket text och bilder som förvirrar. Enkla rena menyer och texter. Försök hålla sidan och dess undersidor så enhetliga som möjligt. Detta är svårt, man får fundera mycket innan man märker att det börjar likna något.

Försök oxå hålla grafiken så "lätt" som möjligt. Allt för stora bildfiler som måste laddas tar onödigt lång tid, komprimera dock inte bilderna för mycket heller, då ser det bara "pissigt" ut! :)

Personligen använder jag inget annat än "Anteckningar" när jag skriver HTML, jag tycker man får större koll på vad som händer då, kan du inte skriva HTML själv är väl "DreamWeaver" ett ganska bra program för detta.

Länkar till mitt eget "galleri" då det mest representerar vad jag pratar om. http://www.nornan.ac.se/lgh1

Använd Notepad

Håller med Daniel, använd Anteckningar i största möjliga mån, om du kan. Då är det inte lika lätt att hamna i fällan där man slänger dit knappar och tjusiga färger och så. Det bästa är att bygga stommen, eller allt grovjobb i Anteckningar och sen finputsa allt i t.ex. Dreamweaver eller så.

Kolla gärna in min hemsida, den är totalt uppbyggd i Anteckningar, och är utan både knappar och tjusiga färger :)

http://www.nihilo.tk

//Björn D

Kommer här och tränger mig in med en sida jag med: http://hem.bredband.net/stemik/
För att kanske bidra med någon idé eller två (jo, det är väl så att det dessutom är ett bra tillfälle att ropa hallå titta här! ;). Kanske inte så modemvänlig, har inte prövat. Dock inte i närheten av samma klass som många andra exempel i denna tråden. "Man tager vad man haver" och gör sedan så gott man kan...

Design och layout är kul, men attans svårt tycker jag. Det är svårt att veta när man bör bestämma sig för att bli nöjd och vara medveten om sina begränsningar för vad man vill uppnå. Någonstans måste man dra en gräns - för stunden.

En annan svår konst är att hitta ett bra system för själva navigeringen, tycker jag själv. Om man som jag inte hör till de mest smarta eller strukturerade tänkare på området. Det ska ju helst både vara snyggt, enkelt och praktiskt att vandra runt i och dessutom hyffsat enkelt att jobba med. Mitt system höll på att ta kål på ena hjärnhalvan innan jag visste hur jag ville ha det i förhållande till min förmåga att göra det. Ju mer man har desto större blir kraven på enkelheten - så det gäller att planera tänket innan man bstämmer sig för mycket.

Det är viktigt tycker jag att försöka finna en balans mellan vad man vill presentera och hur man presenterar det. Så att bilderna och sidans kvalitéer kompleterar varandra på sin vandring från betraktelse till tankeupplevelse - på ett sätt som man både själv vill se det och samtidigt tror kan tilltala de tänkta klientelet. Med andra ord uttryckt handlar det väl i det stora hela om att fånga lusten att verkligen se och betrakta bilderna.

Lagom mycket bilder åt gången och balanserad variation tycker jag själv är bra. Blir det för stora kategoripaket/för mycket av samma sort är det lätt att man bara bläddrar och tittar igenom bilderna snabbt, med följd att själva betraktelseprocessen uteblir.

Sen gäller det att försöka skilja på vad man anser är viktigt och mindre viktigt. Det som är mindre viktigt låter man helst vara så enkelt och obemärkt som möjligt - som bakgrunden tex. Men det är aldrig fel med någon eller några detaljer som kanske spretar på ett personligt sätt. Enkelt och stilrent brukar alltid funka. Men man bör inte underskatta att låta den personliga touchen lysa lite smakfullt kryddat.

Jag vet inte vilken upplösning som är vanligast, men håller man sig inom 800x600 kan man vara rätt säker på att ens layout kommer att se ut och fungera som man tänkt sig hos de flesta i alla fall. Speciellt viktigt är detta att tänka på vid visning av en bild i större format. Det är lite störande om man måste scrolla bilden på grund av den inte får plats eller om den ligger på en sida med text som tar utrymme eller i en frame.

Nu måste jag klippa tänket innan det rinner över och går vilse i mina egna funderingar.

Jag har en ganska enkel sida, vet knappt om jag vågar visa den med tanke på alla urtjusiga sidor som figurerat i den här tråden, http://hem.passagen.se/bjarnesfoto

Jag tar tacksamt emot ärlig kritik på den, negativ såväl som positiv. Den är gjort i FrontPage Express. Lätt att använda för en som inte kan HTML.

Bjarne skrev:
Jag har en ganska enkel sida, vet knappt om jag vågar visa den med tanke på alla urtjusiga sidor som figurerat i den här tråden, http://hem.passagen.se/bjarnesfoto

Jag tar tacksamt emot ärlig kritik på den, negativ såväl som positiv. Den är gjort i FrontPage Express. Lätt att använda för en som inte kan HTML.

Hallå Bjarne
NU är det väl inte så att det är utseendet på sidan som är det viktiga utan innehållet. Tittade runt på din sida och det var många fina, riktigt fina bilder som du delar med dig av.

lycka till och God Jul

Jörgen

globaljuggler skrev:
Ett tips är att undvika mitt misstag.
Jag designade min sida (finns i min profil) när jag körde upplösningen 1600x1200. Det som ser snyggt ut hos mig, är inte lika snyggt för någon med 15"-skärm :)

Tror jag har gjort likadant med min sida, är inte så hajj på det där än.. Har gjort det mesta i Anteckningar, resten i Adobe GoLive. Ser jättefint ut i burken hemma, men på jobbet ser det helfläng ut.. =S

Inte så mycket bilder än, men det kommer..

http://www.swegeek.com/linda

Begynnande förkylning som gör mig rätt mör.Trots detta bubblar inspirationen så jag tog fram denna tråd. Joxar med att få ihop en ny egen sida med bara foto.Vill få den nätt och lätt så att man inte lessnar innan man ens öppnat den när man har modem.Vore kul om det kom ännu fler länkar att kika på :eek:)

Rätt sätt är att inte haka upp sig på vilket program du ska köra utan att få fram det man vill visa.

Dagens WYSIWYG-program är rätt kompetenta och skapar redan nu bra HTML-kod. Att göra sin hemsida i notepad bara för att Det Är Rätt<tm> är lika fåfängt som att göra sina word-dokument i notepad.

Sitt hellre i Dreamweaver om du känner att du behärskar det bättre och producerar en bättre hemsida. Sedan kan du ta en titt på HTML-koden om du känner att du måste pilla i den.

Det är inte bra att ha drösvis med bilder, men på samma sätt som det jag skrev ovan så ska detta inte heller vara ett hinder för hur du vill uttrycka din sida. Nu får man självklart vara lite realistisk och inte överdriva detta.

Det gäller att synas på nätet. Men självklart tänker inte användaren vänta i någon minut innan hen får se sidan, så det finns en balansgång. Men att anpassa en portfoliosida till alla stackare som kör 640x480 på 28.8kbps-modem vinner man inget på.

Jag byggde min hemsida i 1st page men håller nu på att lära mig lite i Dreamwever. Blir inget avancerat för det klarar jag inte..Att synas har också en del att göra med hur mycket man sprider sin sida..och var.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar