Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hasselblad varslar personal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jarlen

Aktiv medlem
Hörde på nyheterna att Hasselblad varslar 50 personer ur personalen (ca 1/3 av personalen i Göteborg). Detta sker till följd av digitalfotografins allt större marknadsandel... Undrar hur det kommer att sluta?


Mvh

Jalle
 
Det står i artikeln att folk inte längre beställer kopior. Man tittar på bilder i datorn i stället. Det kanske inte är så konstigt, snarare logiskt. Kanske väljer man ut ett fåtal bilder som man sen skriver ut själv i lite större format. Familjealbumen flyttar in i datorn.
Är någon egentligen förvånad? Branschen har inte hängt med.
 
JanOlofHärnström skrev:
Familjealbumen flyttar in i datorn.
Är någon egentligen förvånad? Branschen har inte hängt med.

Problemet för labben är ju vad dom ska livnära sig på i stället?

Dom har ju hängt med så till vida att dom flesta labben tar emot bildfiler via nätet, detta verkar dock inte räcka till för att rädda dem...

Hasselblad har nog tyvärr svårt för att snabbt lägga om produktionen, hela deras ide bygger ju på långsiktighet & detta kanske inte fungerar i dagens slit & slängsamhälle...
 
Hm, har man då haft en övertro på att folk vill beställa vanliga kopior från sina digitala bilder? Det kanske är ett försök att skapa ett behov som inte finns. Bredband och övrig teknik i all ära, men köper "Svensson" allt detta?

Tror man att den som överlever lab-döden har en jättemarknad bakom hörnet?
Datorer och skrivare blir bättre och billigare, många nöjer sig nog med att ha sina album i datorn fortsättningsvis. En fördel är ju att kunna se i fullskärm, zooma och ev. göra bildspel. Små papperskopior kanske inte är så intressanta längre?
 
JanOlofHärnström skrev:
Hm, har man då haft en övertro på att folk vill beställa vanliga kopior från sina digitala bilder? Det kanske är ett försök att skapa ett behov som inte finns. Bredband och övrig teknik i all ära, men köper "Svensson" allt detta?

Det är möjligt att man haft en övertro, om inte annat så har man väl inte haft något annat val än att "skapa" detta behov för att inte gå i graven omgående?
 
.Z. skrev:
Hasselblad har nog tyvärr svårt för att snabbt lägga om produktionen, hela deras ide bygger ju på långsiktighet & detta kanske inte fungerar i dagens slit & slängsamhälle...
Intressant är det trots allt. Hasselblad var ju med i digitalracet för ett tiotal år sedan, men man vände och ansåg att man skulle lämna det spåret och satsa på den tradiotionella biten. Kanske får tänka om ännu en gång? Digitala produkter för ren yrkesanvändning, typ bakstycken och liknande?
 
Calle S skrev:
Kanske får tänka om ännu en gång? Digitala produkter för ren yrkesanvändning, typ bakstycken och liknande?

Japp, man får bara hoppas att dom har resurser till att komma ikapp. Förmodligen så blir det mycket samarbete med ex. Fuji (som dom redan samarbetar med) om dom ska lyckas...
 
Varumärke

"dwt [sic!] finns bara en sak hasselblad har som de andra inte har och det är varumärket", skriver en av de som kommenterat ovanstående artikel, och det finns en poäng i det hela.

Jag menar inte att Hasselblad saknar allt annat, men ingen annan har Hasselblad som varumärke. Jag tror att det är ett väldigt starkt sådant, som de verkligen måste vårda nu.

Dels genom att se till att deras kameror används vid spektakulära tillfällen, och dels genom att göra någonting oväntat. Vad vet jag inte, men kanske är det större sannorlikhet att tjäna pengar på att släppa ett digitalt bakstycke till en lite äldre modell, än att hoppas att ägarna till denna äldre modell skall byta ut hela systemet för att få tillgång till det digitala bakstycket, om risken är att de istället byter till någon helt annan tillverkare.

Jag tror inte att marknaden för film försvinner, men konkurrensen kommer definitivt att hårdna, och det än mer på mellanformatssidan, även om MF-fotograferan ställer mycket högre krav på bildernas (tekniska) kvalité än smålbildsfotograferna, och därför går den digitala revolutionen långsammare på MF-sidan.

Att det hårdnar på MF-sidan tror jag främst beror på att MF-fotografer kommer att märka av konkurrens från småbildssidan, där högkvalitativa digitalkameror (6-14MPx), med mer eller mindre fullframe kommer att användas och prestera fullt acceptabla bilder - ur bildköparens synvinkel.

När tiden till tryck kortas allt mer och mer, så kommer många bildköpare att bli allt mer motvilliga till att vänta längre än nödvändigt, om kvalitetsskillnaden för deras bruk ändå blir försumbar.
 
Intressant det Fredrik skriver. Bl.a:

"Att det hårdnar på MF-sidan tror jag främst beror på att MF-fotografer kommer att märka av konkurrens från småbildssidan, där högkvalitativa digitalkameror (6-14MPx), med mer eller mindre fullframe kommer att användas och prestera fullt acceptabla bilder - ur bildköparens synvinkel."

Det är nog inte bara ur bildköparens synvínkel. Stora utskrifter från de nya professionella digitalkamerorna är säkert mycket fina. Det mesta hänger fortfarande på handhavandet dvs. människan bakom bilderna.
 
Man undrar ju om det är den journalistiska korrekturläsningen som har fallerat eller om herr Pappila inte ens vet namnet på sin konkurrents kamera...

Tråkigt är det iaf. Både för kamerabranschen i stort men även för alla de som mister jobbet.

//Ola.
 
oee skrev:
Man undrar ju om det är den journalistiska korrekturläsningen som har fallerat eller om herr Pappila inte ens vet namnet på sin konkurrents kamera...

Tråkigt är det iaf. Både för kamerabranschen i stort men även för alla de som mister jobbet.

//Ola.

Vilket är det rätta namnet på konkurrentens kamera då?
 
Japp, historien upprepar alltid sig. Tex Facit fabriken i Åtvidaberg, liknar Hasselblads scenario med fundamentalt teknikskifte.
 
Senast ändrad:
Det är ju egentligen en petitess, men när de ger sig in på att prata om modellnamn så ska de fasiken också lyckas med att skriva rätt. Framförallt eftersom att de anspelar på vilka kameror de själva använder.

Som mediestuderande märker jag tyvärr alltför ofta att det här med namn på både personer, företag och saker, verkar vara någonting som journalister i stort skiter fullständigt i att försöka skriva rätt (en aning hårddraget kanske, men tyvärr stöter man alltför ofta på fenomenet)...

//Ola.
 
De har bara vänt på beteckningen D1s ska vara 1Ds.
Vad jag förstår så är det den digitala grenen av Hasselblad som inte hänger med. Deras modell har ju både mellanformat för film och digitalt bakstycke. De nya DSLR är nästan lika bra, eller bättre hur man nu ser på saken. Kunderna köper väl DSLR framför Hasselblad.

Nya Canon Mark II kanske är nådastöten?
 
Det Hasselblad naturligtvis är i akut behov av är ett digitalt bakstycke som passar till den tidigare magasinfattningen i en VETTIG prisklass och med STOR hårddisk (alt. plats för flera CF-kort)
Det finns (fanns?) säkert hundratusentals fotografer runt om i världen som bara sitter (satt) och väntar på ett sådant.
Jag tror att det var ett stort misstag att utveckla ett helt nytt system (H1) istället för ett eget högklassigt digitalbakstycke till de äldre systemen.
Hur många tror de har råd till att köpa digitalbakstycke, kamerahus och gluggar samtidigt för uppemot 350-400 000:-
Istället för att lotsa in sina kunder och hbl-ägare i den digitala världen flyr de nu till betydligt billigare alternativ.
En 1Ds ter sej billig i jämförelse (som jag köp istället för att vänta ut Hasselblad).
 
oee skrev:
Som mediestuderande märker jag tyvärr alltför ofta att det här med namn på både personer, företag och saker, verkar vara någonting som journalister i stort skiter fullständigt i att försöka skriva rätt (en aning hårddraget kanske, men tyvärr stöter man alltför ofta på fenomenet)...
Egentligen ot, men det är så också att nästan inga tidningar har korrekturläsare numera.
Det ska ju sparas pengar, inte bara på Hasselblad...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.