Annons

Hasselblad varslar personal?

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Den kostar lika mycket som 30 rullar film med kopior i månaden. Inte helt orimligt.
Nä, visst. Bara å köpa... Fast för mig är inte den kostnaden det lättaste att motivera när jag mest plåtar åt dagspress....
Å andra sidan; filmkostnaden lägger man ju på kunden.

Strunt samma, nu måste jag fasiken lägga mig. Natti-natti.
 
PerFogelberg skrev:
Den kostar lika mycket som 30 rullar film med kopior i månaden. Inte helt orimligt.

Kostar 30 rullar film med kopior 200 000kr? :O

Räknar helt snabbt, med priser från Scand. Photo.

5-pack Velvia ISO50 120 = 195:-
30st, 1170:-

198 830kr för framkallning av 30rullar?

/Henri
 
eatfrog skrev:
Kostar 30 rullar film med kopior 200 000kr? :O

Räknar helt snabbt, med priser från Scand. Photo.

5-pack Velvia ISO50 120 = 195:-
30st, 1170:-

198 830kr för framkallning av 30rullar?

/Henri
Inte riktigt så. *s*
En rulle film kostar ca 50 kr. Framkallning betalar jag ca 150 kr med bilder. 30 rullar blir 6000 kr. Samma som leasingen av utrustningen. Större delen av alla kopior hamnar i runda arkivet efter sortering.
 
Calle S skrev:
Men jag undrar om Hasselblad har ekonomin och kunskapen att utveckla digi-bakstycken. Kanske att de skulle kunna komma med en ny typ av digitalkamera; en helt digital mellanformatare, som ser ut som typ en H1, men med fast bakstycke med en sensor på 6*4,5 på, säg 22-26MP och ett rimligare pris.

Vi diskuterade denna nyhet lite i annan tråd igår - den finns här

I tråden finns en länk där man kan läsa:

Hasselblad gör nu en satsning på digital fotografi och håller sedan en tid tillbaka att utveckla en ny digital kamera.
 
Med facit i hand så har det likheter med Facit i Åtvidaberg under sjuttiotalet. Ett teknikskifte från mekaniska räknemaskiner till elektroniska, där företagsledningen bortsåg från möjligheten att konumenterna ville ha de lektroniksa masiskinerna istället. Konkurensen från Japan var även då rent utsakt mördande.
Tråkigt, men hoppas att Hasselblad kan expandera med en elktronisk produktportfölj.
 
Som mediestuderande märker jag tyvärr alltför ofta att det här med namn på både personer, företag och saker, verkar vara någonting som journalister i stort skiter fullständigt i att försöka skriva rätt[/B]


Jag har ALDRIG sett EN ENDA artikel där ALLT har varit rätt i ett sammanhang där jag har förstahandsinformation. Rätt skrämmande. Det har alltid varit nåt namn, resultat, plats, bildtext eller nåt annat som varit omkastat. Och det är många artiklar det handlar om. Jag brukar ibland fråga bekanta om de nånsin sett en fullständigt korrekt artikel i någon enda tidning där de vet fakta. Icke. Aldrig hänt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag har ALDRIG sett EN ENDA artikel där ALLT har varit rätt i ett sammanhang där jag har förstahandsinformation.

Av de fåtal artiklar jag haft förstahandsinfo om så har jag heller aldrig varit med om att allt varit rätt. Snarare tvärtom, det mesta grovt fel med missuppfattningar, gissningar & emellanåt rent påhittade saker!

/Larsa, mycket kritisk till pressen...
 
> Hasselblad varslar personal?

Vad är det Ni pratar om?
Artiklar med ingen korrektur koll, vaa?
Jag som trodde Hasselblad var en gammal välkänd kamera tillverkare, placerad i Götet!
Har jag fel?
Hasselblad, är det någon ny digital fototidning, med schyssta brudar på omslaget?
Då spelar väl inte texten så stor roll!
Blondies have more fun, always!

-Nej, jag tror inte man skall jämföra problemen hos Hasselblad i Götet med Facit i Åtvidaberg!
Facit tillverkade mekaniska räkne- och skrivmaskiner, som mycket riktigt slogs ut av den elektroniska motsvarigheten, som var billigare och betydligt lättare.
Hasselblad har kunskaper både inom den gamla och nya digitala fotovärlden,
Felet är att deras produkter är alldeles för dyra, helt enkelt!
Ett digitalt bakstycke, tillbehör till H1, ligger i en prisklass som inte kan säljas i stora volymer!
Volymerna finns inte att hämta hos yrkesfotograferna, utan den finns hos de avancerade amatörfotograferna, runt hela världen, men då måste priset var försvarbart!
Med den kvalité som Hasseblad har i sina kameror, från redan på 50-talet, borde det finnas en stor marknad för ett digitalt bakstycke till just dessa oldtimers!
Idén med Hasselblads kameran är ju dess uppbyggnad med olika moduler!
Som tidigare även har nämnts, de senaste D-SLR, från de stora japanska tillverkarna, ger ju lika fint resultat som det digitala bakstycket till H1 presterar, en D-SLR kostar runt 80 lakan, men det digitala bakstycket till H1 kostar som hela dags produktionen hos lakanstillverkaren!
Priset är alltid en avgörande faktor för succé eller fiasko!
Även tiden är viktig, utvecklingstiden av nya produkter får inte bli för lång, därför bäst med ett samarbeta med någon redan kunnig partner!
Tråkigt att inte Hasselblad numera är en helsvensk kamera tillverkare!

Dyra produkter brukar, så småningom, ofta få dålig lönsamhet hos tillverkaren, inga volymer, med tiden blir därför tillverkaren uppköpt för att inte rasa ihop!
Biltillverkarna Rolls-Royce och Ferrari har gått den vägen!
 
Re: > Hasselblad varslar personal?

larsborg skrev:
Vad är det Ni pratar om?
Artiklar med ingen korrektur koll, vaa?
Jag som trodde Hasselblad var en gammal välkänd kamera tillverkare, placerad i Götet!
Har jag fel?
Hasselblad, är det någon ny digital fototidning, med schyssta brudar på omslaget?
Då spelar väl inte texten så stor roll!
Blondies have more fun, always!
?
 
Analoga kamerans tid förbi?

Det som drabbar hasselblad är ungefär samma fenomen som drabbade posten när internet slog igenom.

Vem satsar idag på en analog kamera mellan 50.000 till 100.000 eller mer framför en digitalkamera i samma prisnivå?

De flesta digitalkameror idag i småformats-klassen håller ganska hög kvalite, plåtar man tex med en Canon D1s eller Kodak Pro 14n och jämför resultatet med en mellanformatare med digitalt bakstycke så är det inte några gigantiska skillnader i bild-kvalite. Bara gigantiska pengarskillnader.

Sen undrar jag även hur det ska gåmed vanliga analoga småbildskameror, vem idag går och köper en analog tex Nikon F55 istället för en digital Nikon D70? Den stora massan som köper analoga kameror idag brukar oftast välja kompactkameror framför systemkameror. Och nästa grupp väljer ju givetvis systemkamera, och efterom vi inte orkar ta med oss en hink med film varje gång vi ska ut på plåtningar med endast 36 bilder per rulle så är digitalkameran bara ett måste, man slipper scanning samt kostnader för film osv...

Hasselblad kanske borde ha satsat på digitalkameror i lågprisklassen för att hålla intäkter iallafall, majoriteten av de flesta fotografer här på fotosidan gissar jag har tex en Nikon D100, Canon D300, D60, Fuji S2 och liknande. Det är nog det segmentet som hasselbland måste ta sig en titt på snarast om de ska gå vidare. Deras nya digitalkamera som snart släpps låg på 350.000 kr! Nu kanske Hasselbland har motsvarande D70 osv, så döda mig inte ni som är insata i Hasselblads sortiment.

Den analoga kamerans tid är inte förbi, men de digitala kamerorna blir bara bättre och bättre. CCD sensorerna utvecklas för varje år och digitala kameror kommer nog utvecklas lika fort som PC burkar. Om ca fem år så är väl 20 megapixel standard och internminnet i kamerorna minst en gigabyte, samt ingen bränviddsförskjutning på små de små systemkamerorna. Med tiden kanske tom det går att bygga sina egna kameror som det går med pc:s idag vem vet.

Hasselblad förknippar jag med analoga mellanformatskameror med kanonbra optik, det är väl de som varit deras styrka.

Hoppas det går vägen iallafall för Hasselblad.
 
Senast ändrad:
> Hasselblad varslar personal?

Calle Slättengren (Calle S) skrev:
"?"

-Är Du inte med i "matchen", sitter Du bland publiken?
Några kommenterade, tidigare i tråden, att artiklar numera skrivs ofta med stavfel!
Visst är det så, men det var inte i linje med rubriken för tråden " Hasselblad varslar personal? "
 
Re: Analoga kamerans tid förbi?

tonykollberg skrev:
Sen undrar jag även hur det ska gåmed vanliga analoga småbildskameror, vem idag går och köper en analog tex Nikon F55 istället för en digital Nikon D70?

Din jämförelse haltar något då F55 ligger i absoluta bottenklassen och riktar sig till en helt annan kundkrets än D70 men jag förstår ditt resonemang.

Jag köpte nyligen en EOS 3. Varför?

Därför att det inte finns något av likvärdig kvalitét för mindre än 4 gånger det priset.

Efter att ha avänt trean ett tag kan jag konstatera att jag inte vill betala 5000 kr mer för sämre sökare (ljusstyrka och täckning), ljusmätning, avtryck, allmän hantering, byggkvalitét och väderskydd och dåliga vidvinkelmöjligheter...
Jag skulle givetvis inte tacka nej till en 10D eller för den delen, en 300D om jag fick den eller kunde köpa den för en ringa summa men jag tycker inte att de är varken tekniskt mogna eller prisvärda i dagsläget.

Men visst, nog skulle jag gärna vilja kunna plåta på utan att bry mig om filmkostnader och scanning...

Jag skulle säga att det här på Fotosidan finns rätt så många likasinnade diafascister som håller med mig.
 
Re: > Hasselblad varslar personal?

larsborg skrev:
Calle Slättengren (Calle S) skrev:
"?"

-Är Du inte med i "matchen", sitter Du bland publiken?
Några kommenterade, tidigare i tråden, att artiklar numera skrivs ofta med stavfel!
Visst är det så, men det var inte i linje med rubriken för tråden " Hasselblad varslar personal? "
Jag hatar sport och är därmed inte "med i matchen". Jag sitter heller inte bland publiken, däremot är jag med i diskussionen, men tyckte att du uttryckte dig konstigt. Men visst har du rätt, saken är inte i linje med diskussionen, men att det blir lite ot ibland är inget ovanligt.



tonykollberg skrev:
Det som drabbar hasselblad är ungefär samma fenomen som drabbade posten när internet slog igenom.
Ja, och posten svarade på e-mailhotet med att höja portot ordentligt. Vi får väl se vad Hasselblad kommer att göra.
 
Vi får väl hoppas att Hasselblad klarar omställningen till den nya digitala fotovärlden!
Hasselblad har alltid legat i sitt eget toppskikt, ypperlig optik, konkurrenter finns både från Japan och Tyskland.
Bland dessa har Hasselblad ett mycket starkt varumärke!
Men tyvärr, inte alltid att det räcker för att driva ett företag, framgångsrikt!
Idag måste de flesta tillverkare, vad det än må vara, ha en bredd i sitt tillverkningsprogram, toppklass (svindyr) och konsumentklass (billigare svin), den första ger prestige, den senare ger bra förtjänst, med stora volymer.
Så har alla japanska kamera tillverkare byggt upp sina produktioner!
Ingen slump att de idag har tagit över fotomarknaden!
Forskning, produktplanering, högt driven automatproduktion, kvalitétskontroll, rätt pris och känsla för rätt timing/lansering, där är nycklarna till framgång!
Priserna på nya D-SLR kommer utan tvekan att sjunka drastiskt de närmaste åren, kanske även då de ingående bildsensorerna kan bytas i takt med den tekniska utvecklingen!
Även de övriga nya digitala kamerorna kommer givetvis oxå att sjunka ordentligt!
De analoga kamerorna blir samtidigt bättre och säljes till priser som är otroligt låga, bara för att inte helt tappa marknad!
Den analoga fotovärlden är inte död, åtminstone inte i några generationer framåt, tror jag är det bäst att tillägga!

Som jämförelse, jag köpte min bärbara dator IBM Thinkpad, 1998, då låg priset på 40.000:-, idag med ännu bättre prestanda kostar den inte mera än 15.000:-
 
Några av er skriver att de bästa japanska DSLR:erna nästan ger lika bra resultat som H1 med digitalbakstycke, har ni testat & sett eller?

/Larsa som inte har en aning men blir något konfunderad...
 
Jag minns 70-talet med nyhetsinslagen om det stolta Facit som innom loppet av några få år totalt kollapsade efter att ha varit en av de största på räkne- och skrivmaskiner, där fabriksledningen avfärdar den elektroniksa utvecklngen och fortsätter med den mekaninska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.