Annons

Hasselblad varslar personal?

Produkter
(logga in för att koppla)
larsborg skrev:
VDe analoga kamerorna blir samtidigt bättre och säljes till priser som är otroligt låga, bara för att inte helt tappa marknad!
Den analoga fotovärlden är inte död, åtminstone inte i några generationer framåt, tror jag är det bäst att tillägga!

Hasselblad går redan med förlust på varje såld analog kamera!

Tala om för oss hur en analog kamera som ex Hasselblad, ska kunna bli bättre??
Dom har ju redan försökt förbättra den i drygt 40 år.......:-(

Att jobba på film är enbart primitivt!!

/Janne
HelDigital sedan -96 :)
 
.Z. skrev:
Några av er skriver att de bästa japanska DSLR:erna nästan ger lika bra resultat som H1 med digitalbakstycke, har ni testat & sett eller?

/Larsa som inte har en aning men blir något konfunderad...

Stämmer ibland ibland inte.
Beror på motivet, detaljer, kontraster omfång mm.

/Janne
 
.Z. skrev:
Några av er skriver att de bästa japanska DSLR:erna nästan ger lika bra resultat som H1 med digitalbakstycke, har ni testat & sett eller?

Det har skett en uppdelning av mellanformatsmarknaden. Canon har tagit en del av mellanformatsmarknaden med sin 1Ds. Sensorn i nya Hasselblad H1D är dubbelt så stor som den i 1Ds, men problemet är ju att 1Ds är fullt tillräckligt för många och därför blir marknaden för Hasselblad mindre.

Hasselblad kan säkert överleva genom att göra bra digitalkameror i den övre mellanformatsklassen, men produkterna måste ha rätt prestanda och kvalitet och företaget måste ha lagom stor kostym. Men omstruktureringar, uppköp av Imacon och mer produktion i asien försöker Hasselblad komma upp på rätt köl.
 
Re: Re: Hasselblad varslar personal?

Janne H skrev:
Tala om för oss hur en analog kamera som ex Hasselblad, ska kunna bli bättre??
Dom har ju redan försökt förbättra den i drygt 40 år.......:-(

Finns en hel massa som kan förbättras på en analog kamera som Hasselblad. Nya material som kan användas för att minska vibrationer och reflexer i kameran och en del andra ändringar som gör att den blir enklare och billigare att tillverka.
 
VM i långa inlägg..

Något som Canon mfl tidigt upptäckte (tror jag) och som möjligen Hblad insett för sent är att den gängse indelningen av branschen, kameror och dess tillverkare inte längre är lika giltig. Teknisk kvalitet på bilder är starkt relaterad till filmens storlek, allt annat lika. Utifrån filmens storlek och dess handhavande (rullar/blad) har branschen delats in i småbild, mellanformat och storformat. Indelningen har blivit ett paradigm som branschen och vi kunder hela tiden har relaterat utrustning, delat in tillverkare mm. Tex har Hblad framgångsrikt konkurrerat i mellanformatsklassen och tillverkar ett av de bästa mellanformatssystemen i ett antal årtionden. Som sagt, det har varit filmens storlek i relation till kundernas användningsområde/behov som definierat klasserna.

Den digitala tekniken om inte bryter ned så i alla fall starkt ifrågasätter paradigmet. Idag är inte storlek på samma sätt styrande för teknisk kvalitet på bilder i relation med jämförbar teknisk kvalitet på bilder från filmteknologin. Fysikt mindre kameror lämnar ifrån sig bilder jämförbara i teknisk kvalitet med större filmkameror satt i relation till ett visst syfte/användningsområde. Visst, det går alltid att argumentera för att större CCD/Cmoser lämnar bättre kvalitet ifrån sig, men i relation till vad en viss typ av bilder/kundsegment klarar sig med (användningsområdet) behövs inte större kameror/format i samma omfattning som tidigare. Dagspressen behöver inte så många megapixel och skulle gott klara sig med vad många digitala kompaktkameror idag levererar (om man bortser från skärpedjupet). Nikon släppte exempelvis D2h med enbart fyra mp, 10D, 20D, D100 mfl tar över 135-film, 1Ds och 1Ds mk II konkurrerar med mellanformat och dess filer i PS med en duktig kreatör kan utmana stormat och dess förställningsmöjligheter (givet ett visst användningsområde, tex matfotografering). Utvecklingen att pressa in allt mer mp på samma yta med bra brusreduceringsprogram kan inte film konkurrera med.

Om nu Hblad fortfarande har en inställning att tillverka världens bästa mellanformatssystem tror jag att de snabbt måste överge den strategin, annars kommer de gå i Facits fotspår. Jag tror att Hblad på nytt måste identifiera sin gamla kundkrets och noggrant studera hur den jobbar/vill jobba och vilken teknisk kvalitet på bilder de behöver/vill ha. Om de kan följa och svara upp till kundkretsen behov kan de finnas en framtid för Hblad. Alltså mindre formats-/klass-/teknikinriktade och mer kund-/behovsfokuserade.

Jag har ömmat något för Hblad dels för att jag har ett system själv, dels för en fånig stolthet att Svedala har haft ett system som framgångsrikt konkurrerat på världsmarknaden. I min mina mest pessimistiska stunder tror jag att det inom kort inte kommer vara så mycket kvar av Hblad i Sverige. Tillverkning av delar och montering läggs ut på låglöneländer, den centrala know-how-biten, som framledes kommer att röra sig runt den digitala tekniken i relation till optisk kunskap, kommer att lägga i Danmark. Vad finns då kvar här? Kanske lite service och minnen från fornstora dagar. Gör det något? Egentligen inte, kanske…

Något som många diskussioner/trådar om kameror och dess tekniska kvalitet lider av är relationen till användningsområdet/behovet. Visst H1 med digitalbakstycke lämnar nog aningen bättre filer än 1Ds mk II vid mindre ISO, men behövs den lilla kvalitetsförbättringen satt i relation till både användningsområdet/behovet och priset? Jag tvekar, och av den anledningen bör Hblad mfl tänka till.

Med det positiva :) av hela utvecklingen är att filmkameror med kvalitet är billigare än någonsin på andrahandsmarknaden + svartvit film och dess tillhörande processer och kvalitet är bra och roligt, tycker jag!
 
Men kan verkligen Hasselblad leva på varumärket längre? Bland äldre fotografer står det ju fortfarande högt (jag har mycket högtidligt blivit lärd av en äldre fotograf hur man ser om det är ett "äkta" Hasselblad-negativ) men när man snackar med unga mediastuderande så verkar dom inte tycka det är nåt speciellt med varumärket.

Nån trodde att det kunde finns miljoner Hasselbladare i världen men den enda siffra jag hittar är 240000 tillverkade 500C/M 1970-89. Hur många kamerahus har dom gjort egentligen?
 
Re: Re: Hasselblad varslar personal?

Janne H skrev:
Hasselblad går redan med förlust på varje såld analog kamera!............
/Janne
HelDigital sedan -96 :)
Bara ett semantiskt påpekande, ja inte mot dig Janne, jag har hört ekonomer komma med samma befängda påstående.
Förlust på varje såld enhet.....skulle innebära att ju fler man säljer desto större blir förlusten.
Och om man bara säljer en enda kamera under året skulle vinsten bli mycket god.
Eller hur?
Us
 
Precis det som man tänker göra enligt GP "Dramatiken i raset på denna marknad har förstärkts de senaste månaderna, och Hasselblad förlorar stora pengar på varje tillverkad kamera. Därför tar ledningen till åtgärder för att ytterligare minska försäljningen."
 
Ulf, jag tror att du enbart räknar med rörliga kostnader. Men jag tror att Hblad hamnat under "break even" för sin 500 och 200-serie, dvs dagens försäljning räcker inte för att täcka de fasta kostanderna som är relaterade till kameraserierna, och då kan man säga att de går de med förlust för varje tillverkad kamera. Den enda som finns att göra är att lägga ner serierna om det inte går att blåsa liv i dem på annat sätt som tex tillverka ett superbilligt digitalt bakstycke.

Edit: tillägg, om så är fallet, är det bättre att lägga de fasta kostnaderna relaterad till de olönsamma serierna på andra produkter med bättre lönsamhet eller åtminstone potential/förhoppningar om bättre lönsamhet (H1).

Edit2: det var en liten förenkling av mig att påstå att allt under "break even" är fasta kostnader, så är inte fallet. Det är en viss del rörliga kostnader involverade även under punkten för "break even". Men helt uppenbart verkar de klassiska serierna ligga under den punkten.
 
Senast ändrad:
fjalstal skrev:
Men kan verkligen Hasselblad leva på varumärket längre? Bland äldre fotografer står det ju fortfarande högt ... klipp klipp

Den här frågeställningen är intressant. Hblad måste ständigt återerövra sin målgrupp som består av människor som ständigt byts ut. Annars riskerar de att bli som Leica som fortfarande står högt i anseende men bland en målgrupp som är gammal och hela tiden blir äldre.

Canon har lycktas positionera sig bland yngre, liksom Nikon gjorde mellan 60 och 80-talet. Hblad har ett av de starkaste varumärkena i branschen, men det är i en bransch som är i gungning och omstrukturering. Liksom väldigt många kameramärken blev väldigt få i slutet av 50-talet/början av 60-talet tror jag att vi kommer får se ytterligare en "shake out" inom kort. De företag som inte har råd att satsa sållas ut, de som inte hinner med att lansera nya produkter sållas ut och de som lanserar "fel" produkter sållas ut. Den som lever får se...

Dagens pris på H1 från Hblad skrämmer bort mig som amatör, men det kanske Hblad alltid har gjort? Ni som var med under 60-80-talet, fanns det en rimlig möjlighet för en amatör att köpa Hblads "top of thel line" produkt under denna tid? Eller är H1 den första kamera från Hblad som prissatts för högt för amatörer?

Edit: måste gör ett litet tillägg. Jag tror att den Hong-Kong baserade företaget som köpte Hblad enbart och medvetet köpte varumärket och distributionen, inte 500 och 200-serierna. Jag tror att köparen tänker som så att Hblads varumärke och distribution parat med Imacons tekniska kunnande skulle kunna bli något lönsamt.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Hasselblad varslar personal?

violator skrev:
Finns en hel massa som kan förbättras på en analog kamera som Hasselblad. Nya material som kan användas för att minska vibrationer och reflexer i kameran och en del andra ändringar som gör att den blir enklare och billigare att tillverka.

Dessa ¨förbättringar¨ ger ju inte väsentligt bättre bildkvalitet eller handhavande.....


1/ Du måste fortfarande stoppa film i den !!

2/ Som följd av 1/ blir bildkvaliten aldrig bättre än vad ett bra bakstycke ger (Imacon 528C).

3/ Film ÄR primitivt!!

/Janne

Du kan spänna hur många starka vita hingstar du vill framför din vagn, i framtiden kommer de flesta att åka bil ändå!
 
Re: Re: Re: Hasselblad varslar personal?

Sonnaren skrev:

Och om man bara säljer en enda kamera under året skulle vinsten bli mycket god.
Eller hur?
Us

Ja i varje fall skulle förlusten Temporärt bli lite mindre totalt.
Men givet per den enskilda enheten,avsevärt större!

;-)

/JH

Kanske dax för Hasselblad att börja köööpa kameror....
 
Sumpen skrev:
Ni som var med under 60-80-talet, fanns det en rimlig möjlighet för en amatör att köpa Hblads "top of thel line" produkt under denna tid? Eller är H1 den första kamera från Hblad som prissatts för högt för amatörer?

Inte var jag med nåt vidare under ens 60-talet men när man snackar med de äldre här i stan så var det mycket få som hade råd med en kamera från Hasselblad under 50- och 60-talet. Kommunens före detta kanslichef har fyra bladare, den första köpt -56, (två swc, två 2000) och Ekstrands Foto hade troligen två i taget. Sen var det inte så många fler.

En Hasselblad är säkert värd pengarna hantverksmässigt men hantverkets del av ett varumärke uppskattas ju inte på samma sätt som förr. Däri tror jag en stor del av Hasselblads felplanering ligger.

Jag skannar bilderna från vårt arkiv en stor del av min arbetstid och när man sitter och stirrar på alla dessa mellanformatsnegativ hela dagarna så blir man så sugen på mellanformat själv. Jag har iofs min mosters gamla Zeiss Ikon Nettar så jag får väl peta i en rulle i den och testa lite i brist på annat :)
 
Re: Re: Re: Re: Hasselblad varslar personal?

Janne H skrev:
3/ Film ÄR primitivt!!

Och alla kameror som man kan stoppa film i är primitiva? Som Hasselblad H1 då?

Det skiljer ju inte heller så mycket mellan en analog och en digital Canon i den del som ligger framför filmen eller CCDn. Slutare, spegel mm. En rätt så primitiv kamera det också ... eller?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Hasselblad varslar personal?

violator skrev:
Och alla kameror som man kan stoppa film i är primitiva? Som Hasselblad H1 då?

Det skiljer ju inte heller så mycket mellan en analog och en digital Canon i den del som ligger framför filmen eller CCDn. Slutare, spegel mm. En rätt så primitiv kamera det också ... eller?

Det är väl bara det att jag har jobbat helt digitalt så länge nu att den totala kontroll, alla de kreativa möjligheter som det digitala ger...ja det vill jag inte för allt smör i småland byta bort.

Att sedan bilderna oxå blir tekniskt bättre och att fotograferingen går snabbare, det gör inte mig något heller :)

Varför använda sämre verktyg än vad som finns att tillgå??

Film ÄR primitivt!
Digitalt ÄR genialt!!

Mvh.

/Janne
 
Dagens pris på H1 från Hblad skrämmer bort mig som amatör, men det kanske Hblad alltid har gjort? Ni som var med under 60-80-talet, fanns det en rimlig möjlighet för en amatör att köpa Hblads "top of thel line" produkt under denna tid? Eller är H1 den första kamera från Hblad som prissatts för högt för amatörer?


Nej! Bladarna har alltid varit så där retfullt lite för dyra för gemene man dvs. den glade amatören.
Hasselblad har alltid lirat "däruppe" i en egen division - så länge jag minns iaf. Detta gällde inte bara top of the line utan i princip alla deras grejor.

Men redan under 60-talet började det hända saker och småbildarna utvecklades till små tekniska underverk som alltmer trängde undan o snodde marknadsandelar från Hblad o mellanformatet.

Inte ens i studiosammanhang gick bladaren säker mycket pga klumpigheten/långsamheten/priset jämfört med dåtidens Nikon Canon Pentax och Minolta. Leica icke att förglömma. Hasselblad har varit i blåsväder förr, dock inget som liknar det som händer nu förstås. Ursäkta det långa svaret på en kort fråga (C; JANNE
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hasselblad varslar personal?

Janne H skrev:
Varför använda sämre verktyg än vad som finns att tillgå??

Därför att en proffshammare är tio gånger så dyr som en amatörhammare?

Jag har lagt under 20000 på min bladare och jag kan ta många hundra rullar film innan det lönar sig att köpa ett bakstycke. Oavsett om det kostar 50, 100 eller 200 000.

Men, som sagt, detta är ingen vs-tråd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.