Annons

Hasselblad - problem

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en gammal 500C. Idag rengjorde jag kameran invändigt. När optiken var borta tryckte jag ner spegeluppfällningsknappen med följd att det inte går att sätta tillbaks objektivet, få ner spegeln eller något annat. Är det någon som vet hur jag får ner spegeln igen? Är det genom att vrida på den lilla runda knappen på nederkanten där objektivet brukar sitta?

Bästa,
F.

Fy på dig Fredrik, så får man väl ändå inte göra!

Det är som du tror, du måste spänna kameran igen. Kan du inte bara trycka av på avtryckaren och sedan spänna kamerahuset med frammatningsveven som vanligt?

Det finns tillfällen när man måste vrida på den lilla runda skruven, men det är väl när man råkat/lyckats sätta på ett ospänt objektiv på ett spänt hus eller tvärtom.

Funkar den gamla dinosaurie-dursten bra??

Jo tack, Dursten fungerar fint men känns som mikroskopisk jämfört med en Durst 184 för 8x10" (som jag såg häromdagen).

Avtryckaren fungerar inte alls. Men jag provar att vrida den lilla runda skruven.

Bästa,
F.

Nix. Den gick bara att skruva på ett halvt varv (utan att använda våld) och det gick då varken att sätta på objektivet eller trycka av. Något annat tips?

Bästa,
F.

Hej!

Tackar. Då återstår "bara" problemet att finna "darksliden" till bakstycket som jag inte använt på flera år...

Bästa,
F.

:)

Det førsta jag køpte efter att ha fått min bladare var en extra darkslide, som alltid ligger i væskan. Synd att jag inte ær kvar i Gøteborg, annars hade du kunnat låna den!

Kolla med gamla poppens foto på kungshøjd eller kodak gårda, de borde ha en eller två løsa.

Tackar.
Nu har jag läst länkarna.
Men borde det inte räcka att vrida på den lilla skruven framtill istället? Jag menar, är det inte det man också gör genom att ta loss bakstycket och vrida på den skruven?

Bästa,
F.

Borde vara samma funktion, men det ær væl lættare att vrida på skruven med en mejsel æn med en liten tång. Ring David på Pro Camera Service i Landvetter om du ær osæker, 031-919403.

Jag hittade till sist några darkslides. Allt löste sig också bara genom att ta bort bakstycket. Varför vet jag inte. Men glad är jag.
Bästa,
F.

Vad är en darkslide? :)

Annars ska man spara en gammal 10-öring som funkar perfekt att vrida objektivets "skruv" för att spänna upp objektivet istället för att öppna upp huset. Har plockat ihop o isär mitt hus så mycket att det tillslut fick besöka David för en totalrenovering :)

Skruvmejsel så nära objektivglaset känns klart olustigt.

BAW

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar