Men lite märkligt ända att det bara är vissa av oss som råkar ut för dessa problem. Om det vore generellt så som du beskriver skulle vi ju alla drabbas.
Men jag har ju inga problem som jag inte vet hur jag ska hantera idag. Däremot har jag faktiskt undringar kring hur bra teori och praktik verkligen synkar när man ska synka sina grejor.
Jag kan bara konstatera att det diffar lite mellan olika konvertare och det är säkert så att olika kalibreringsutrustningar gör olika bra jobb också, vilket ju Stefan bekräftat i tidigare inlägg i andra trådar. På toppen av det så pratar man om preview-buggar i Photoshop, vilket väl skulle vara väldigt märkligt om relationen ICC-profilutskrift och skärmkalibrering skulle vara 1 : 1 by default på något märkligt sätt.
Tillverkarna hävdar ju också självklart att nyare versioner av kalibreringssensorer och programvara förbättrar resultaten som ändå tydligen alltid bör vara 1 : 1 bara man kalibrerat med det man redan har om bara skrivarprofilerna är OK. Mina egna empiriska erfarenheter säger också att allt inte står rätt till alltid. Till exempel så fick en del först vansinniga color casts med svåra magentaöverskott efter kalibrering med Spyder 4 och Windows 10 innan Datacolor fixat bugg i sin mjukvara. Shit happens ibland uppenbarligen även om problemen inte är så våldsamma normalt.
Dessutom pratar en del om diffande samstämmighet om man skriver ut eller publicerar på skärm och diskuterar just den gulförskjutning vi tuschat i just detta forum (fast den handlar om problem med färger i Epson-skrivares munstycken och skrivhuvud) i inlägg från andra än mig. Det var ju inte jag som rapporterade om utskriftsproblemen i denna tråd eller hur alfin?
Till eller från har folk upplevda problem trots att det kommer käcka tillrop att det inte kan vara fel/eller diffa bara skrivaren är OK, och man valt rätt ICC-profil från tillverkaren och detta matchar pappret och skärmen kalibrerats oavsett vilken kalibreringsutrustnaing man än valt och oavsett vilken mjukvara man valt och INTE oavsett hur detta program ställts in vid kalibreringen. På toppen av det låtsas man som att inställningarna i utskriftsmodulerna i RAW-konverterarna inte ens fanns eftersom man uppenbarligen tror att de ändå inte påverkar utskrifterna. Ett företag gör kalibreringsgrejor och ett annat skrivare och profiler plus papper och de har inget med varann att göra och pratar förmodligen inte alls med varann. Var är grundbulten alfin?
Om du läser vad Stefan skriver på sin webb så har de valt ut en handfull väldefinierade färger i sitt kontrollark som man kan printa och att de har bra koll på just de färgernas värden. Andra har kanske valt helt andra. Det är säkert fint men den "fasta punkten" är Stefans och inte nödvändigtvis de andra inblandade aktörernas. Jag vet faktiskt inte vad det finns för gemensam nämnare och standard i den här världen men uppenbart blir det inte helt identiskt hur väl än skrivartillverkare, kalibratortillverkare och tillverkare av RAW-konverterare försöker alla gånger på var sitt håll. Inte ens i kamerorna kan man få någon synk mot någon fast punkt och därför fortsätter utseendet på bilder rakt ur kamerorna att diffa de med.
jag skulle snarare vilja påstå att det är en jäkla massa inbördes oberoende parametrar som måste vara i synk och stämma om det ska bli som förväntat oavsett om man printar i sRGB eller AdobeRGB och att det delvis blivit mer problematiskt att bortse från vad som händer i själva konverterarna (om man nu printar som många gör från dessa. Det finns en massa automatik idag som vi inte har en aning om hur den funkar. På toppen av det så vet vi att den baslogik som funnits i konveterarna diffat starkt från tid till tid och i jämförelse med varann. Jag har tidigare illusterat med ett gammalt inlägg vilka dramatiska skillnader vi exv. såg mellan Lightroom 2.x och 3.x. Lightroom 1.x kunde jag aldrig printa ur för utskrifterna såg urusla ut med grava bandningar trots att det såg helt OK ut på skärm. Där kunde vi snacka verkliga avvikelser.
Jag tror snarare att det beror på hur mycket man bryr sig och om man faktiskt använder fler än en konverterare. Annars är det väl inte så lätt att se några skillnader om sker är hyfsat OK. Men skillnaderna finns där.
När man väljer att ICC-profilen ska exv. hanteras av DxO Photolab och väljer ICC-profil, så finns det ju faktiskt en del andra val man kan göra i utskriftsmodulen och de påverkar de med annars skulle de väl inte finnas där eller hur. De läggs ovanpå de som ICC-profilerna styrt upp.
Skrivartillverkaren tillverkar skrivare, profiler och kanske papper och kalibreringsutrustningstillverkaren kalibreringssensor och på toppen av det RAW-konverterarna som vi faktiskt vet diffar om vi bara öppnar ögonen och testar. Tre parter och och sedan du och i värsta fall en brist på en helt fast punkt.
Du ovan är sedan jag som förmodligen är gravt yrkesskadat som flygtekniker, IT-utvecklare och "trouble shooter" i många sammanhang. Jag gillar inte mjuka samband och det är väl många exempel på sådana här för att jag ska känna mig helt i balans.