Annons

Handla i USA

Produkter
(logga in för att koppla)

No52

Avslutat medlemskap
Hej, jag hade tänkt skaffa mig en ny kamera när jag ändå ska åka över till landet där allt som luktar foto är billigare.

Jag tänkte bara fråga innan jag åker om det är något speciellt som jag ska tänka på eller om det bara är att glatt gå in i en affär och plocka upp en Pentax k5a?

Som: Vad händer om den går sönder? Hur mycket kan det kosta att laga den här? Kan jag skicka den dit? Hur mycket kan det kosta?
Heter den samma sak där borta? Canon brukar ju köra med Rebel osv.
 
Tror att du bara köper dig problem

priset på B&H är ca 9200 + 8%localtax = 9.900

Då du inte har internationell garanti på husen du köper i USA så måste du skicka tillbaka kameran vilket är dyrt och att de skickar den tillbaka till dig är lika dyrt.

Tänk på att om du inte smugglar in kameran så till kommer moms och eventuell tull

jag skulle shoppa huset i Sverige men kompletterings köpa objektiv (internationell garanti) i USA
 
Tror inte att objektiv generellt kommer med internationell garanti. Handlade ett Canon 70/200 F2.8 i Hong Kong I julas och vid forsta forfragan sager alla handlare att det ar internationell garanti men om man ber dom kontrollera sa visar det sig att det ar Hong Kong/China begransat. I.e. maste skickas tillbaka till Canon Hong Kong. Kan ev vara annorlunda I USA, men definitivt vart att kontrollera.

Personligen sa tycker jag det kanns som en OK risk da priset mellan Hong Kong och England dar jag bor ar £200+ for ett 70-200 / F2.8. Skulle definitivt handla kamera pa B&H I USA och kasta forpackningen om jag anda skulle aka dit da pris skillnaden ar sa pass stor (antar det ar fallet med Sverige ocksa)

Niclas
 
Billigaste sättet att handla hos B&H är att låta skicka varan inom USA till en adress utanför New York state. Då slipper du försäljningsskatten, helt lagligt. Frakt med bil kostar ca 12 dollar. Vissa varor är fraktfria.

Beroende på varuvärdet får du sedan betala moms och tull när du tar in den till Sverige, om du inte väljer att glömma att berätta om varan för tullen. Det har jag inga synpunkter på - det får du göra upp med ditt eget samvete.

Vissa varor är så mycket billigare i USA att det lönar sig även om man måste betala för en reparation som annars vore en garantireparation. Själv brukar jag se till att beställa så varan redan är levererad till önskad adress när jag kommer dit. Då kan jag bums verifiera att den fungerar som det är tänkt. Många fel dyker ju upp bums eller den första veckan, om det nu alls blir några fel.

Annars går det ju bra att ta med grejen dit nästa gång man åker, men det beror förstås på hur ofta man åker. Är det något halvdussin gånger om året är det ju inte något större problem.
 
Om du ska shoppa på B&H, så skickar dom inte till hotell utan är ganska kinkiga med den adress som dom skickar varan till. I mitt fall så ringde dom även upp för att kolla att jag (med mitt skumma namn :-~) inte skulle ta med varan till något tveksamt ställe. Då jag svarade att jag är svensk, så var det dock inga problem. Tänk även på att köpa varianten märkt USA, då importvarianten (gråimport) inte omfattas av världsgarantin. Happy hunting.
 
Tack för alla tips, synpunkter och information.

Jag undrar bara, om man åker till USA och köper en kamera för sina pengar. Varför ska man då betala moms för den när man kommer tillbaka till Sverige? Jag har inget intresse av att föra in den "svart" eller vad det nu blir så just nu ser det mer ut som om att jag kommer att strunta i köpet.
 
I en tidigare tråd om samma ämne skrev nån att man får forsla in enstaka varor i Sverige utan att betala tull och moms om priset understiger 4100:- Nu är väl iofs en Pentax K5 lite dyrare än så, men går ju köpa andra grejer.
 
Om du ska shoppa på B&H, så skickar dom inte till hotell utan är ganska kinkiga med den adress som dom skickar varan till. I mitt fall så ringde dom även upp för att kolla att jag (med mitt skumma namn :-~) inte skulle ta med varan till något tveksamt ställe. Då jag svarade att jag är svensk, så var det dock inga problem. Tänk även på att köpa varianten märkt USA, då importvarianten (gråimport) inte omfattas av världsgarantin. Happy hunting.

Varför är de så kinkiga för de får väl betalt i förskott?
 
Inte för att vara sådan men varför skulle inte postorderföretag få skicka saker till hotell i staterna?
 
Inte för att vara sådan men varför skulle inte postorderföretag få skicka saker till hotell i staterna?

En kvalificerad gissning är väl att de amerikanska skattelagarna inte tillåter det eftersom annars skulle ju varenda New York-bo kunna beställa B&H-varorna till ett hotell i grannstaten och åka dit och hämta dem. Det är ju inte så lång väg. Då sparar de in skatten på ca 7 %, och så kan de ju inte ha det...
/Roger
 
Senast ändrad:
Kan bara hålla med om gissningarna. Annars kan jag varmt rekommendera B&H, som jag tycker gav utmärkt service. Gällande skatten undrar jag dock om man inte kan få dra av den när man flyger ut ur landet (TaxFree). Någon som vet?
 
En kvalificerad gissning är väl att de amerikanska skattelagarna inte tillåter det eftersom annars skulle ju varenda New York-bo kunna beställa B&H-varorna till ett hotell i grannstaten och åka dit och hämta dem. Det är ju inte så lång väg. Då sparar de in skatten på ca 7 %, och så kan de ju inte ha det...
/Roger

Hmm någon som bor i en grannstat borde ju kunna tjäna en liten hacka på att låta folk beställa till dennes adress :p
 
Kan bara hålla med om gissningarna. Annars kan jag varmt rekommendera B&H, som jag tycker gav utmärkt service. Gällande skatten undrar jag dock om man inte kan få dra av den när man flyger ut ur landet (TaxFree). Någon som vet?

Eftersom skatten som läggs på priset inte är federal så tror jag inte att det går, jag har dock inte undersökt denna möjlighet så jag vet inte det (heller).
/Roger
 
Senast ändrad:
Hmm någon som bor i en grannstat borde ju kunna tjäna en liten hacka på att låta folk beställa till dennes adress :p

Så är det nog, men är nog likafullt olagligt i så fall. Det är ju kanske därför B&H kollar upp sina kunder lite extra. Själv har jag beställt fotoprylar till mina svärföräldrars adress i Florida från just (bl a) B&H och hämtat upp dem där när jag haft vägarna förbi. Men detta har endast varit för att jag inte kunnat handla i New York-butiken direkt och inte för att undgå beskattningen.
/Roger
 
Är det någon som vet vad som gäller om man köper begagnat i USA och ska ta hem till Sverige. Typ ett gammalt manuellt objektiv från keh.com, måste man betala tull/moms när man kommer hemt till Sverige fastän det är begagnat? Gäller det olika kanske om de skickar den till Sverige eller om man åker dit och hämtar det och för hem det själv?
 
Är det någon som vet vad som gäller om man köper begagnat i USA och ska ta hem till Sverige. Typ ett gammalt manuellt objektiv från keh.com, måste man betala tull/moms när man kommer hemt till Sverige fastän det är begagnat? Gäller det olika kanske om de skickar den till Sverige eller om man åker dit och hämtar det och för hem det själv?

Momsen kommer du inte ifrån,

Tullavgiften kommer du ifrån om värdet är under 4300SEK (tror det var 4300)

Inom EU slipper du momsen

Camera NL kostar en K-5 9.852 med dagen €-kurs + frakt (200sek????)

B&H igår 9.900+ moms + tull (12300) är dyrare än att köpa i SE

Cyberphoto 11.890 + 69sek i frakt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.