Annons

Handla i USA

Produkter
(logga in för att koppla)
Behöver man ha något speciellt intyg om man t.ex. köper ett objektiv för 4000:-? Tänkte för tullen i Sverige.

Tänkte nämligen köpa ett Nikon 18-200 VR II som kostar 4000:- på en affär i New York. Eller räcker det med att man visar upp kvittot om et bli några problem? Objektivet kommer att ligga i en incheckad väska.

Köpte just ett från BH och använde Jetcarrier.com
Det slank igenom, man kan kryssa i när man beställer av BH att de inte skriver pris på utsidan.
 
Köpte just ett från BH och använde Jetcarrier.com
Det slank igenom, man kan kryssa i när man beställer av BH att de inte skriver pris på utsidan.

Själv har jag flera gånger fått en faktura på tull och moms från speditören i efterhand, ibland upp till tre veckor efter att jag fått hem varan. Håll tummarna för att du slipper det.
 
Den som till äventyrs får problem med samvetet får tänka att något ska man få ut av alla dessa timmar av sitt liv som man ödar bort på att glo på moln och transithallar i sin strävan att bättra på handelsbalansen. ;-)
 
Kan bara hålla med om gissningarna. Annars kan jag varmt rekommendera B&H, som jag tycker gav utmärkt service. Gällande skatten undrar jag dock om man inte kan få dra av den när man flyger ut ur landet (TaxFree). Någon som vet?

Du betalar skatten där, fyller i ett papper och lådan får ett sigill så att den är oanvänd när du reser hem. I USA tullen får du tillbaka skatten. I svenska tullen ska du hoppas att du inte tas i ett stickprov för då betalar du tull + moms.
Enklast att köpa där, skicka kartongen med post om du vill ha den och sedan har du objektivet i väskan med övrig utrustning.
Deras skatt på 9% är ändå lite mot den svenska på 25 samt kanske 6,5% tullavgift (6,5 i finland på objektiv).
 
Berätta mer, det var nytt

Hej Hans,

Det var en nyhet för mig, har aldrig sett eller hört talas om att det skulle gå att få tillbaka sales tax på flygplatsen i USA. Kan du berätta hur och var du har gjort detta?
 
Jag ringde finska tullen häromdagen och frågade :) men vet dock inte hur det går till i verkligheten.
Frågade samtidigt om att ha objektivt i kameraväskan och hon så att samvetet avgör. Summan man får ta till finland om man anländer med flyg eller båt är 430€, övriga färdmedel 300€. Beställer man så går gränsen när momsen överstiger 10€,samma med tullavgiften när den överstiger 10€.
 
Hmmm, det är möjligt men...

jag har sökt på google och inte hittat något som kunnat bekräfta att det funkar. Däremot fanns det några berättelser från folk som hade handlat en dyr vara och fått stämpel osv av säljaren men lyckades inte hitta något sätt att få tillbaka pengarna på flygpatsen.

Det vore intressant att höra om någon har lyckats med detta
 
du far inte tillbaka skatten du betalar hos B&H och andra affarer nar du handlar dar. Det ar ingen moms (VAT).
Om du fragat tullen sa har de trott att du betalade moms. Da gar det till som du beskrev det. Men inte med skatten hos B&H
 
Att beställa av B&H från Sverige blir väl idag nästan en minusaffär då priserna här hemma har sjunkit rejält och höjts en del i USA. Kronan är stark mot både dollarn och yenen verkar det som, men då dollarn är svag mot yenen så har prisgapet mellan Sverige och USA minskat ganska dramatiskt. För två år sedan var det ett helt annat läge för en svensk att handla från/i USA.
Att köpa på plats kan väl iofs göra att man sparar nån krona, men i de fall jag har jämfört Nikonprylar på B&H mot svenska priser gör att det för mig inte längre känns så angeläget att vänta med ev köp till nästa New York-resa. Men det är klart, jag har heller inte tänkt köpa prylar för mer än ca 13000 kr. Så när det bara finns hundralappar att tjäna köper jag hellre på hemmaplan.

/K
 
Att beställa av B&H från Sverige blir väl idag nästan en minusaffär då priserna här hemma har sjunkit rejält och höjts en del i USA. Kronan är stark mot både dollarn och yenen verkar det som, men då dollarn är svag mot yenen så har prisgapet mellan Sverige och USA minskat ganska dramatiskt. För två år sedan var det ett helt annat läge för en svensk att handla från/i USA.
Att köpa på plats kan väl iofs göra att man sparar nån krona, men i de fall jag har jämfört Nikonprylar på B&H mot svenska priser gör att det för mig inte längre känns så angeläget att vänta med ev köp till nästa New York-resa. Men det är klart, jag har heller inte tänkt köpa prylar för mer än ca 13000 kr. Så när det bara finns hundralappar att tjäna köper jag hellre på hemmaplan.

/K

Ett Canon 800/5,6 ar 46,500 kr billigare hos B&H an Cyberphoto
ett 600/4 ar 35,800 kr billigare.
ett stadigt gitzo stativ 3000kr billigare

sa mycket skiljer det i pris. Och procentuellt ar det ungefar samma skillnad pa de billigare grejorna. Aven nar du betalat moms/skatt sa ar det tusentals kronor kvar i vinst. Och tiotusentals kronor pa de dyrare grejorna.............jag kallar inte det en forlustaffar
 
Ett Canon 800/5,6 ar 46,500 kr billigare hos B&H an Cyberphoto...
Inte riktigt sant. Objektivet kostar ganska exakt 100000 kr på Cyberphoto, 80000 kr på B&H. Plus moms.

Visst är det skillnad, men på många prylar i lägre prisklasser är skillnaden mindre -- ofta obefintlig om man räknar med den dyrare frakten från NY.
 
Ett Canon 800/5,6 ar 46,500 kr billigare hos B&H an Cyberphoto
ett 600/4 ar 35,800 kr billigare.
ett stadigt gitzo stativ 3000kr billigare

sa mycket skiljer det i pris. Och procentuellt ar det ungefar samma skillnad pa de billigare grejorna. Aven nar du betalat moms/skatt sa ar det tusentals kronor kvar i vinst. Och tiotusentals kronor pa de dyrare grejorna.............jag kallar inte det en forlustaffar

Ta en titt på priserna igen...

Om du ska tjäna något nämnvärt på att handla i eller från USA idag så förutsätts det att du undviker tullen, alltså att du smugglar.

/K
 
Inte riktigt sant. Objektivet kostar ganska exakt 100000 kr på Cyberphoto, 80000 kr på B&H. Plus moms.

Visst är det skillnad, men på många prylar i lägre prisklasser är skillnaden mindre -- ofta obefintlig om man räknar med den dyrare frakten från NY.


Moms betalar de flesta som fotograferar har.
 
Ta en titt på priserna igen...

Om du ska tjäna något nämnvärt på att handla i eller från USA idag så förutsätts det att du undviker tullen, alltså att du smugglar.

/K

Nej det forutsatter inte att jag smugglar. Nar moms och tull ar betalt pa 800 objektivet sa ar dar mer an 20,000 kr kvar i vinst. Du menar val inte att tull och moms pa ett 800 objektiv blir 46,000kr nar jag tar in det fran B&H.
Tull avgiften ar ocksa bara pa nagra procent. Och digital kameror ar tullfria. Och tank pa att momsen ar mindre pa ett B&H objektiv an ett jag koper i Sverige. Ungefar 5000 kr mindre i moms pa USA objektivet. Bara dar har du gjort en bra vinst
 
Senast ändrad:
Sales tax

Om du beställer från BH photo till en annan stat så slipper du sales tax men skall betala den i den stat du beställer till. Detta görs av amerikanarna när de fyller i deklarationen, men det finns idag inget system för att lagra detta så det är upp till var och en. Det håller på att skapas ett system som håller ordning på detta eftersom det är mycket stora pengar som försvinner i sales tax, de flesta amerikaner gillar naturligtvis inte detta förslag!
 
Nej det forutsatter inte att jag smugglar. Nar moms och tull ar betalt pa 800 objektivet sa ar dar mer an 20,000 kr kvar i vinst.
Nja, inte riktigt. Objektivet kostar 80000 kr hos B&H. Tullen är 6,7 procent, dvs 5360 kr. Moms på detta blir 21340 kr. Sammanlagt 106700 alltså. Hos Cyberphoto 125000 kr inkl moms.

Dessutom ska man kanske räkna med frakt från B&H på ungefär 1500 kr plus tull och moms. Ytterligare 2000 kr ungefär, alltså. Cyberphoto tar ett par hundra för frakten.
 
Nja, inte riktigt. Objektivet kostar 80000 kr hos B&H. Tullen är 6,7 procent, dvs 5360 kr. Moms på detta blir 21340 kr. Sammanlagt 106700 alltså. Hos Cyberphoto 125000 kr inkl moms.

Dessutom ska man kanske räkna med frakt från B&H på ungefär 1500 kr plus tull och moms. Ytterligare 2000 kr ungefär, alltså. Cyberphoto tar ett par hundra för frakten.

Jag far omrakningen till 78000. Men det spelar ingen roll vilket. Aven din berakning ger mig mellan 17 o 18 tusen i vinst.
Det gor att skulle kunna kopa ett bra Gitzo stativ och Wimberley gimbal huvud till objektivet. Och fortfarande ha pengar kvar.
Sa att man inte tjanar nagor pa att bestalla fran USA stammer definitivt inte. For mig ar 17-18 tusen kronor ganska mycket pengar.......
Sen har inte Cyberphoto objektiv som detta hemma heller. Sa jag skulle tro att du far vanta 1-2 manader innan du far det ocksa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.