Annons

Gratis kurs för dig som känner dig osäker inom något fotoområde?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Jag kommer att be alla lärare göra materialet tillgängligt för fotosidan.se att lägga upp under "Lära", men till syvende och sist ligger avgörandet hos respektive lärare.

Det vore kanon för mig som bor 20 mil från Stockholm men ändå vill lära mig.

Någon form av distanskurs kanske....
 
Distanskurser låter ju spännande..... jag undrar hur man kan utforma sådana så att de blir givande. Har ni idéer?

/Janne *som grubblar*
 
Distanskurs - upplägg

Hej!

Jag är för tillfället anmäld till alla tillgängliga dagar/kvällar men kommer troligen att behöva boka av en av dessa. Men vid de träffar jag kommer att vara på kommer jag att försöka att föra så pass ordenliga anteckningar som möjligt. Detta framför allt för min egen skull.

De anteckningar jag gör brukar (i vart fall på Teknis (KTH)) uppskattas mycket och användas av dem som inte vill/orkar/kan följa med på föreläsningarna. Man skulle kunna använda dessa anteckningar på motsvarande sätt här.

Jag föreslår därför att distanskursen, om det blir någon, bygger på material från föreläsaren och anteckningar (som föreläsaren ”godkänt”) från den riktiga kursen. Till denna vore det bra om det fanns referenser till EN bok i vart fall för dem som vill läsa vidare/mer. Det vore bra om man kunde hitta en bok som täckte in många kurser.

Till dessa teoridelar skulle man sedan lägga upp en ”hemläxa” med ett litet projekt för varje delkurs. Detta skall inte vara något som man behöver visa upp om man inte vill utan skall snarare ses som tips på bra saker att öva på. Hur bra man vill att varje del skall bli är upp till var och en. Man får helt enkelt öva till dess att man ör nöjd. Vill man sedan ha kommentarer på bilder tycker jag att man kan lägga upp de på Fotosidan.

Därefter skulle man kunna fråga www.fotosidan.se om de inte skulle kunna lägga upp ett forum för distanskursomgången. Tanken är att detta forum skall användas då kursen pågår. När distanskursen är avslutad får man givetvis ställa sin frågor här…men målet bör nog vara att man skall ”pröva sina vingar” och flytta ut till de vanliga forumen.

För att få allt och fungera smidigt tror jag att det vore bra om denna distanskurs hölls inom ett schema så att varje delkurs kördes under 1-2 veckor och att man under denna tid som del av kursen rekommenderas att använda forumet och hjälpas åt. Om man kan få lärarna från de verkliga kurserna (eller experter/duktiga fotografer från fotosidan) att ställa upp och kika i forumet 2-3 ggr i veckan under denna tid och svara på de frågor som ”eleverna” inte lyckats att hjälpa varandra med vore det kalas.

Någon examination vet jag inte om det skall vara. Vill man så kan man ju kanske skapa ett Galleri med varje deltagares 3 bästa bilder. Inte för att kora en vinnare utan snarare för att få deltagarna att jämföra sina egna bilder kritiskt och få inspiration från vad de andra deltagarna tycker är deras bästa bilder.

…men det här är ju bara ett litet förslag…som kanske blev lite långt…

/Gulan
 
redrosie skrev:
Jag bor dryga 15 mil från Sthlm men ska åka in
(fd norrlänning som är van med lite avstånd ;o) )

Ja nu kanske inte avståndet i sig är det största problemet ;-) Hade flickvän i Kungsängen i 3 år som jag pendlade till. Men kombinationen av 20 mil samt att man är helgpappa varannan helg och jobbar dom andra helgerna så kan det vara svårt att få ihop det... :-(

gulan skrev:
Distanskurs - upplägg

Låter som ett mycket bra upplägg :-D
 
Vi får fundera på distanskurs, men det kanske får vänta ett tag innan det hinns med. Upplägget låter klart bra tycker jag.
 
Digital projektor sökes?

Nu skall i testa hur lång tid det tar innan vi får hjälp på fotosidan. Hur lång tid tror ni det tar?

Till de teoretiska kurserna den 3 och 25 april behöver vi en digital projektor. Finns det någon av deltagarna, eller någon annan i Stockholmstrakten som kan tänka sig att låna ut en?

Tack på förhand/
Janne
 
Senast ändrad:
Den första fotokursen har nu bara en (1) ledig plats av 40. Det är jättekul med det stora intresset.

Men jak vill nämna att det är viktigt att ni avbokar er om ni inser att ni inte kan gå.
På det sättet kan andra få möjlighet att vara med i ert ställe.
 
digital

Hmm...

Liten fundering här. Jag har precis köpt en sony 828. Men jag är inte så säker på att fota men intresset finns, så nu undrar jag om man är välkommen med en digtal kamera?
 
Re: Distanskurs - upplägg

gulan skrev:
...…men det här är ju bara ett litet förslag…som kanske blev lite långt…

Superbra förslag!

Låter som ett bra och genomförbart upplägg för en distanskurs. Hoppas bara att det blir av, jag vill jättegärna vara med på en distanskurs...*Håller tummarna*
 
Något litet fel finns i bokningsfunktionen, vilket gjort att det varit möjligt för 42 stycken att boka in sig på första träffen, fast maxantalet var satt till 40. Så nu anges att det finns -2 platser platser kvar.

Vi måste tyvärr ändå begränsa antalet till 40 st.
 
De flesta av de kurser som så här långt blivit bokningsbara är nu fullbokade. Ni som inser att ni inte kan gå fast ni är bokade måste boka av er själva för att släppa in andra. Jag kan inte boka av er.

Gå in på http://www.fotosidan.se/events/index.htm och klicka aktuell kurs

Jätteroligt med det intresse dessa kurser väckt :)) Tack alla!
 
Jag missade att boka in mig innan det tog slut, dock har jag ett litet förslag.

Då det trots allt blir en hel massa kurser i längden och antalet dels är begränsat, samt att man troligen inte kan gå på allt iaf, så föreslår jag att någon form av dokumentation bör göras över kursen och sedan läggas på PDF.

När sedan alla kurserna är klarar blir det ju en lunta utan like att ha som referenshandbok.

Så, kommentarer?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.