Distanskurs - upplägg
Hej!
Jag är för tillfället anmäld till alla tillgängliga dagar/kvällar men kommer troligen att behöva boka av en av dessa. Men vid de träffar jag kommer att vara på kommer jag att försöka att föra så pass ordenliga anteckningar som möjligt. Detta framför allt för min egen skull.
De anteckningar jag gör brukar (i vart fall på Teknis (KTH)) uppskattas mycket och användas av dem som inte vill/orkar/kan följa med på föreläsningarna. Man skulle kunna använda dessa anteckningar på motsvarande sätt här.
Jag föreslår därför att distanskursen, om det blir någon, bygger på material från föreläsaren och anteckningar (som föreläsaren ”godkänt”) från den riktiga kursen. Till denna vore det bra om det fanns referenser till EN bok i vart fall för dem som vill läsa vidare/mer. Det vore bra om man kunde hitta en bok som täckte in många kurser.
Till dessa teoridelar skulle man sedan lägga upp en ”hemläxa” med ett litet projekt för varje delkurs. Detta skall inte vara något som man behöver visa upp om man inte vill utan skall snarare ses som tips på bra saker att öva på. Hur bra man vill att varje del skall bli är upp till var och en. Man får helt enkelt öva till dess att man ör nöjd. Vill man sedan ha kommentarer på bilder tycker jag att man kan lägga upp de på Fotosidan.
Därefter skulle man kunna fråga
www.fotosidan.se om de inte skulle kunna lägga upp ett forum för distanskursomgången. Tanken är att detta forum skall användas då kursen pågår. När distanskursen är avslutad får man givetvis ställa sin frågor här…men målet bör nog vara att man skall ”pröva sina vingar” och flytta ut till de vanliga forumen.
För att få allt och fungera smidigt tror jag att det vore bra om denna distanskurs hölls inom ett schema så att varje delkurs kördes under 1-2 veckor och att man under denna tid som del av kursen rekommenderas att använda forumet och hjälpas åt. Om man kan få lärarna från de verkliga kurserna (eller experter/duktiga fotografer från fotosidan) att ställa upp och kika i forumet 2-3 ggr i veckan under denna tid och svara på de frågor som ”eleverna” inte lyckats att hjälpa varandra med vore det kalas.
Någon examination vet jag inte om det skall vara. Vill man så kan man ju kanske skapa ett Galleri med varje deltagares 3 bästa bilder. Inte för att kora en vinnare utan snarare för att få deltagarna att jämföra sina egna bilder kritiskt och få inspiration från vad de andra deltagarna tycker är deras bästa bilder.
…men det här är ju bara ett litet förslag…som kanske blev lite långt…
/Gulan