Annons

gråkort som hjälpmedel

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennys

Medlem
Har någon använt sig av ett såkallat gråkort för att få rätt exponering? Jag funderade på att prova själv och undrade om man kan skapa ett själv genom att i Photoshop ha ett vitt lager och ett svart lager ovanpå som har 18% opacitet? Kommer detta att motsvara vad man kallar för 18% gråton?
 
Hmm. tror inte att det blir rätt. Gråkortet reflekterar 18% av ljuset, men om detta innebär 18% grått är en annan femma.
 
Använder gråkort då jag inte har med mig ljusmätaren... Funkar skitbra... fast nästan lika bra är det att mäta ljuset på handen i skuggan...
 
Håller med Heléna, handen fungerar utmärkt. Själv har jag kodaks gråkort, men numer kör jag mest med handen ändå. Av någon konstig anledning så motsvarar nämligen huden i handen på oss kaukasier ca 18% ljusreflektion, så tillvida du inte har en jävligt skitig karda;) !!!

Viktigt när man använder gråkort är dock att man ändå bör alternativexponera eftersom ett gråkort inte ger det exakta exponeringsvärdet trots allt! I normalt dagsljus behöver man tex exponera ett halvt steg över värdet man får när man mäter mot ett gråkort. Men allt det där kan man läsa i "instuktionsmanualen" som man får till gråkortet.
 
Joakim skrev:
...Av någon konstig anledning så motsvarar nämligen huden i handen på oss kaukasier ca 18% ljusreflektion, så tillvida du inte har en jävligt skitig karda;) !!!

Viktigt när man använder gråkort är dock att man ändå bör alternativexponera eftersom ett gråkort inte ger det exakta exponeringsvärdet trots allt! I normalt dagsljus behöver man tex exponera ett halvt steg över värdet man får när man mäter mot ett gråkort. Men allt det där kan man läsa i "instuktionsmanualen" som man får till gråkortet.

Stopp ett tag, min tumregel är att handflatan är ett steg ljusare än medelton, när man mäter i samma ljus som belyser motivet. Har jag mindre skitiga nävar än du, Joakim?;)

Det där sista om att man bör exponera ett halvt steg ljusare än gråkortet i dagsljus övergår mitt förstånd. Det skulle jag vilja ha förklarat...

Förövrigt finns det många "gråkort" tillgängliga ute i naturen. Den mörkaste delen av en klarblå himmel är ett perfekt gråkort. Ljus grönska, typ gröna lövträd, är oxå bra.
 
Visst har du helt rätt Ulf, när man mäter i handen så får man oftast ett stegs högre värde (om man nu inte precis tagit upp potatis ur landet eller bytt olja på bilen). Detta innebär ju då att man bör justera värdena för att nå så bra exponering som möjligt. Och ännu en gång: alternativexponera!!! Speciellt om man kör med dia.

När det gäller det halva stegets "överexponering" när man utgår från ett gråkort så tyckte jag också att det var lite lustigt när jag läste det förstagången. Men om man läser medföljande "manual" till ett Kodak gråkort så står det faktiskt så!

/Joakim
 
Två tips att tänka på för den som vill pröva "handflatemätning" eller gråkortsmätning:
*Man måste mäta i exakt samma ljus (styrka och riktning) som belyser motivet. Låter kanske självklart, men det är lätt att missa detta då man plåtar motiv på långt avstånd.
*Fokusera först på motivet och mät sedan mot gråkortet/handflatan utan att fokusera om.

Mvh/Acke
 
??? Varför skall man fokusera på objektet och sedan mäta på handen? Påverkar fokusinställningen objektivets ljuskänslighet så pass mycket att det kan bli märkbara resultat?

/Fredrik
(som nästan bara ljusmäter på handen och alternativexponerar lite efter det)
 
flutte skrev:
??? Varför skall man fokusera på objektet och sedan mäta på handen? Påverkar fokusinställningen objektivets ljuskänslighet så pass mycket att det kan bli märkbara resultat?

/Fredrik
(som nästan bara ljusmäter på handen och alternativexponerar lite efter det)

Ja, ju närmare närgränsen man fokuserar desto mindre ljus släpper optiken igenom. Jag har kollat det på ett par av mina gluggar (normal+kort tele). I båda fallen tappar jag ca 1/3 steg när jag vrider fokusringen från oändligheten till närgränsen. Låter inte mycket, men 1/3 steg är fullt märkbart när man plåtar dia.

Och mina gluggar har normala närgränser - inga macrogluggar alltså. På en macroglugg kan det som bekant skilja flera steg i ljusstyrka mellan ändlägena på fokuseringen.

Du kan lätt kolla dina objektiv genom att mäta mot en jämnt belyst yta vid ändlägena.

Vid "normal" fotografering med kamerans inbyggda ljusmätare behöver man inte tänka på denna ljusförlust. Men mäter man t.ex. med handhållen mätare så måste man hålla i minnet att mätvärdet gäller för oändligt fokuseringsavstånd.:)
 
Jennys skrev:
Har någon använt sig av ett såkallat gråkort för att få rätt exponering? Jag funderade på att prova själv och undrade om man kan skapa ett själv genom att i Photoshop ha ett vitt lager och ett svart lager ovanpå som har 18% opacitet? Kommer detta att motsvara vad man kallar för 18% gråton?

Om du vill tillverka ett eget gråkort så föreslår jag att du provar dig fram:
Skriv ut 3-4 kort i varierande mellangrå toner. Mät ljuset mot varje kort och provfotografera ett givet motiv med de mätvärden du får. Då ser du vilket av korten som ger den bäst exponerade bilden.
Mvh/Acke:)
 
Håller med Helena,mäter okså i handen i skuggan!Ett förenklat handhavande ala zonsystemet av Ansel Adam!Läs Lars Kjellbergs bok avanc. svartv.tekn.
 
leica skrev:
Håller med Helena,mäter okså i handen i skuggan!Ett förenklat handhavande ala zonsystemet av Ansel Adam!Läs Lars Kjellbergs bok avanc. svartv.tekn.

Berätta gärna mer om "handen i skuggan"-tekniken, Helena/Ronny, för oss som inte har läst Kjellbergs bok! Jag är inte bekant med det knepet...:confused:
 
Angående ljusets riktning och styrka...

Igår natt gick jag ut för att ta slut på min rulle, och fotograferade bl.a. gatuljusbelyst vatten från innanför buskarna. ljuset som lyste på motivet i samma riktning som jag tog fotot, var alltså inte det ljus som belyste mitt motiv. Så hur fungerar det då med ljusmätning på handen? För min hand blev ju knappast belyst av gatuljuset? Så hur gör man i sådanna situationer? Vad är en korrekt exponering när man tar nattbilder? Att bilden skall se ut som det man själv såg vid den givna tidpunkten?
 
Re: Angående ljusets riktning och styrka...

Jennys skrev:
Igår natt gick jag ut för att ta slut på min rulle, och fotograferade bl.a. gatuljusbelyst vatten från innanför buskarna. ljuset som lyste på motivet i samma riktning som jag tog fotot, var alltså inte det ljus som belyste mitt motiv. Så hur fungerar det då med ljusmätning på handen? För min hand blev ju knappast belyst av gatuljuset? Så hur gör man i sådanna situationer? Vad är en korrekt exponering när man tar nattbilder? Att bilden skall se ut som det man själv såg vid den givna tidpunkten?

Är det så mörkt så får du se upp med reciprositetsavvikelsen... alltså när bländaren och slutartiden slutar gåhand i hand och börjar fungera ojämt... Då är det bättre att mäta på handen... köra en sådan exponering... dubbla tiden ta en till och dubbla den nya tiden igen... Så kanske det går bra :)
 
Bra sätt att testa exponering är att ta ett vitt föremål med detaljer... Exponera efter ljusmätaren, sedan mäta efter gråkortet och exponera efter gråkortet (handen) sedan ta ett svart objekt och exponera efter ljusmätaren och sedan exponera efter gråkortet... sedan gör man en kontaktkarta och ser vart man hamnat... om det stämmer...
 
Hej!

exponeringen göres efter en hudton som befinner sig i motivets skugga,så får man alltid ett korrekt exp. negativ!Finns ingen reprsentativ skugga så skapar du en och mäter där!Handflatan repr. 3.5 steg ljusare än svart i skuggan!Att tänka på nu är följande,låg kontrastmotiv=längre framkallningstid högkontrast=kortare framkallnings tid! Om man exp. efter hudton i motivets skugga så har man då sett till att lågpartierna är räddade, så nu är det bara att framkalla och på så viss påverka högdagern=kontrasten

Lycka till obs!detta gäller enbart neg. svartvitt film!Ej Dia!!!!
 
leica skrev:
Hej!

exponeringen göres efter en hudton som befinner sig i motivets skugga,så får man alltid ett korrekt exp. negativ!Finns ingen reprsentativ skugga så skapar du en och mäter där!Handflatan repr. 3.5 steg ljusare än svart i skuggan!Att tänka på nu är följande,låg kontrastmotiv=längre framkallningstid högkontrast=kortare framkallnings tid! Om man exp. efter hudton i motivets skugga så har man då sett till att lågpartierna är räddade, så nu är det bara att framkalla och på så viss påverka högdagern=kontrasten

Lycka till obs!detta gäller enbart neg. svartvitt film!Ej Dia!!!!

OK, då är jag med. Plåtar själv nästan uteslutande dia, så den tekniken är inte aktuell för mig. Men jag förstår fortfarande inte vad som är "motivets skugga" om man t.ex. plåtar utomhus en gråmulen dag, då det är lika starkt (eller svagt) ljus från alla riktningar. Funkar din teknik då?:confused:
 
Re: Angående ljusets riktning och styrka...

Jennys skrev:
Igår natt gick jag ut för att ta slut på min rulle, och fotograferade bl.a. gatuljusbelyst vatten från innanför buskarna. ljuset som lyste på motivet i samma riktning som jag tog fotot, var alltså inte det ljus som belyste mitt motiv. Så hur fungerar det då med ljusmätning på handen? För min hand blev ju knappast belyst av gatuljuset? Så hur gör man i sådanna situationer?

Om jag inte minns fel från fysiken så uppstår även andra problem när man använder ljuskällor som ligger "nära" (dvs allt annat än himmelen), nämligen att belysningen minskar med kvadraten på avståndet.

Så din hand måste också vara på ungefär samma avstånd från ljuskällan som det plåtade objektet är från ljuskällan.

Det är ju aldrig något man behöver bry sig om när solen/himmelen är ljusskälla, men kan vara det vid inomhusfoto eller kvällsfoto/nattfoto.

/Fredrik
 
Re: Re: Angående ljusets riktning och styrka...

flutte skrev:


Om jag inte minns fel från fysiken så uppstår även andra problem när man använder ljuskällor som ligger "nära" (dvs allt annat än himmelen), nämligen att belysningen minskar med kvadraten på avståndet.

Så din hand måste också vara på ungefär samma avstånd från ljuskällan som det plåtade objektet är från ljuskällan.

Det är ju aldrig något man behöver bry sig om när solen/himmelen är ljusskälla, men kan vara det vid inomhusfoto eller kvällsfoto/nattfoto.

/Fredrik

Helt korrekt, Fredrik. Mätning mot gråkort/handflata kräver antingen att ljuskällan är på "oändligt" avstånd (t.ex. dagsljus eller månljus) eller att man kan placera gråkortet/handflatan precis vid motivet. (Samma krav gäller förövrigt när man mäter med handhållen mätare för infallande ljus.)

Annars får man ta till andra knep, t.ex. att spotmäta på olika detaljer i bilden och se till att de hamnar inom filmens exponeringsomfång.

Mvh/Acke (en tvättäkta fysiker:) )
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar