Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

gråkort som hjälpmedel

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det ingen skugga i motivet så skapar du en!Böj kroppen framåt och vips så har du skugga en gråmulen dag!Okey det är ingen stor skillnad ,men tillräcklig!Skillnaden blir givetvis större ju starkare ljus det är ute!

kolla och testa!!!!

leica skrev:
Finns det ingen skugga i motivet så skapar du en!Böj kroppen framåt och vips så har du skugga en gråmulen dag!Okey det är ingen stor skillnad ,men tillräcklig!Skillnaden blir givetvis större ju starkare ljus det är ute!

kolla och testa!!!!

Jo, jag förstår att man kan skapa en viss skugga genom att böja kroppen framåt. Det låter bara lite godtyckligt i mina öron. Det är knappast en exakt metod, men det kanske inte heller behövs?

Huvudsaken är ju att det funkar:) .

vad är en exakt metod?en kamera kan inte tänka,men det kan du!Genom erfarenhet så vet du när du ska kompensera etc.Jag ex. mäter alltid infallande ljus oavsett situation ,och låter sedan erfarenheten avgöra om jag ska under,resp. överexp.!!!!
Man ska inte tro att en kameras mät system alltid har rätt, utan kalibrera in dig i ditt sätt att mäta!Min mätare är kalibrerad såm att jag får samma ev. värde infallande som att mäta efter hudton i skuggan!!!funkar perfekt även till dia om man tänker lite att under4exp. så att högdagrarna ej blir överexp.!

Ronny!

Ronny, jag hoppas att du förstår mig rätt. Jag är inte ute efter att misstänkliggöra din metod. Jag tror säkert att metoden funkar bra för dig. Men jag är en sån där analyserande person som sällan nöjer mig med att saker fungerar - jag vill alltid förstå varför och hur.

Det jag menar med att metoden inte låter exakt är följande:
Det mätvärde som man får i skuggan en mulen dag när man "böjer kroppen framåt" kommer att bero på hur mycket man böjer kroppen framåt, hur lång man är och hur bred man är.

En tjock person som böjer sig mycket skapar en mörkare skugga än en smal person som böjer sig lite. Alltså kan de två personerna inte använda metoden på samma sätt, eller fattar jag fel?:confused:

Sen har du helt rätt i att har man hittat en metod som erfarenhetsmässigt funkar bra så ska man givetvis använda den metoden. Man behöver inte ens fundera på varför metoden funkar, om man inte är lagd åt det hållet....:)

Mvh/Acke

köp ett gråkort....

eller mät mot gräsytor, motsv ungefär 18% grått, alt lita på kamerans mätare o alternativexponera. Jag har helt övergått till detta då min matrix mätning i min Nikon fungerar perfekt vid normala ljusförhållanden, vid motljus o andra svåra lägen alternativ exp +/- 0.7 steg.
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar