Det är svårt att jämföra brottsstatistik över tid eftersom det beror på så många olika faktorer, inte minst beteenden och var/hur vi väljer att bosätta oss. En vän till mig arbetade under några år för Electrolux i Sao Paulo; jag frågade om säkerheten och hur det var att bo där och nej, de var inte så oroliga, men vissa tider åkte de alltid bil i princip till porten.
Jag bodde själv i Hammarby Sjöstad när den uppmärksammade gruppvåldtäkten skedde vid Fåfängan. Efter det så blev min sambo väldigt orolig och när hon slutade sent så fick jag börja möta upp, eller hämta henne med bil.
De senaste åren har man sett en kraftig ökning av klockrån i Stockholms innerstad och en trolig beteendeförändring det ger upphov till är att man istället för att bära sin Hublot på stan kör med en Wellington eller liknande. I förlängningen leder det till att klockrånen troligen minskar, men det påverkar ju troligen inte själva grundorsakerna till brottsligheten - den söker sig bara nya utkomstmöjligheter.
Det man också ser är att tillväxten i säkerhetsbranschen varit stor. Hemlarm, avancerade lås, bevakningstjänster, kameraövervakning osv är tjänster som blivit allt vanligare och som också hjälper till att lägga sordin på viss typ av brottslighet.
Ytterligare något anekdotiskt kan jag se på mina cyklar, som är rätt dyra. Är jag orolig att någon ska bli stulen? Nja, inte speciellt men så lämnar jag dem aldrig utomhus mer än en armlängd bort. För att hårddra det något. När jag inte använder dem så förvarar jag dem inomhus, oftast i en larmad industrilokal. Det är tråkigt, men det är rent pragmatiskt ett måste för att inte bli av med dem.
Det jag försöker säga är att det är ganska ointressant att jämföra statistik rakt av utan att försöka sig på att göra en mer djupgående analys av vad siffrorna består av. Det är också ganska ointressant att relativisera risker; risken att utsättas för brott i Johannesburg eller Monrovia är troligen statistiskt sett ganska låg; kanske i storleksordningen att förolyckas i base jump, troligen betydligt mindre (grov spekulation) men säger ju väldigt lite om samhällets grundtrygghet. Brottslighet drabbar ju inte bara den som direkt drabbas och dennes anhöriga, utan alla på olika sätt (kostnader för rättsväsende/kriminalvård, sjukvård, försäkringspremier, boendepriser, känsla av trygghet, näringsverksamhet m.m.) varför jag tycker det finns rätt goda skäl att vara orolig för delar av en samhällsutveckling vi ser.
Med det sagt så är jag generellt inte så orolig när jag är ute, men undviker vissa områden och flashar inte med klocka och har kanske inte hela kameraväskan med utan en enklare kamera. Nu bor jag dock sedan några år långt från storstaden och här på vischan är det mesta väldigt tryggt.