Nikonfotaren
Medlem
Jag känner absolut ingen oro med min d500 och 50-100 hängande på mig. Men jag hade en tanke kring att fota lite nattkort i Stockholm, men skulle då absolut vilja ha någon med mig som känner till"stan" och dess områden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag känner flera fotografer som blivit rånade på sina kameror i Barcelona. Att bli av med kameran är i sig ingen stor sak, men kränkningen kan sätta stora spår.
Jag brukar röra mig ute och fotografera på de större gatorna på dagitid när det är många som är ute och rör på sig. Jag antar att det minskar risken.
Hittills har många personrån handlat om unga som rånar andra unga på jackor och mobiler. Att råna någon på en kamera som de inte själva har nytta av kräver att de måste sälja den och utsätter sig för en upptäcktsrisk. Detta minskar antagligen attraktionen att råna folk på kameror en aning.
Jag har alltid utgått från att jag någon gång kommer att bli rånad och misshandlad. Naturligtvis vill jag undvika detta om jag kan, men det underlättar för mig att vara inställd på att det nog kommer att hända någongång.
Alla har rätt att känna som de vill. Rent statistiskt har våldet blivit vanligare och råare.Det är våra politiker som har skapat den samhällsutveckling som vi ser i Sverige idag. Vår frihet för den vanliga medborgaren har blivit begränsad. Det är en tråkig utveckling och tidigare har jag aldrig haft några betänkligheter kring att bära med mig en kamera. Inte ens när jag bodde i Bergsjön i Göteborg för många år sedan. Idag när jag besöker Göteborg brukar jag ta med mig mitt äldsta (10 år) kamerahus och en billig optik. Förutom risken att bli rånad löper man även risken att "någon" har synpunkter på att man fotograferar. Man kan inte längre fritt få utöva sitt intresse.
Det är väldigt mycket personrån just nu här i Göteborg. Mitt på dagen lika mycket som på natten läser man att folk blir rånade. Jag har aldrig ens reflekterat över det tidigare men nu har ändå tankarna kommit, vågar man snart inte gå runt med en kamera på stan?
Har en liten Fuji X100V runt handleden. Inte direkt den största kameran att gå runt med men ändå, den syns.
Att känna sig otrygg i dagens Sverige är naturligtvis något subjektivt. Jag har hunnit bli såpass gammal att jag på ett tydligt sätt sett samhället förändras. Att många idag upplever otrygghet är ingenting man ska acceptera och någonting som måste åtgärdas. Det ökande våldet är ingenting som kan normaliseras bara för att tiderna förändras. Jag har rest en del och har bla vid ett flertal tillfällen besökt Perth i Australien i nutid. Med en stor kamera i en axelrem! En stad som är betydligt större än Göteborg och där har jag aldrig känt mig otrygg. Däremot känner jag många i min omgivning som både blivit utsatta för rån och våld i Göteborg.Alla har rätt att känna som de vill. Rent statistiskt har våldet blivit vanligare och råare.
Det finns politiska poänger att vinna på att ständigt påpeka hur illa det har blivit i Sverige. Man lyfter fram en idyll från en tid när alla knatade omkring i kläder med knätofsar.
Ebba B brukar berätta hur illa det är i hennes hemstad. Samma stad där jag inte känner någon oro att gå ut, oavsett tid på dygnet.
Politikernas berättelser får rubriker som vi läser i tidningarna. Läser man vissa amerikanska tidningar kan man få för sig att vi lever i en krigszon här hemma i Sverige.
I den stad jag lever möter jag mest trevliga och hänsynsfulla människor.
Om du räknar det per capita så blir det andra siffror. Eller rättare sagt, mer rättvisande siffror.Antal rån 2020 i Sverige 8 810 (BRÅ), motsvarande i England och Wales 90 000 (Statista.com). Så gör det inte till en sanning att vi BEHÖVER känna oro i Sverige men inte i Storbritannien.
Själv känner jag ingen oro när jag går runt med kameran. Jag har blivit rånad en gång (San José, Costa Rica, 2005) och då på en kamera som såg ut som en mobiltelefon. Jag valde att inte göra motstånd eftersom huvudkameran (DSLR) och hela semesterkassan låg i ryggsäcken...
Och då är det fortfarande fler i England och Wales.Om du räknar det per capita så blir det andra siffror. Eller rättare sagt, mer rättvisande siffror.
Lite annorlunda, i England och Wales (c:a 60 000 000 invånare) sker ~150 rån/100 000 invånare i Sverige ~88 rån/100 000 invånare om Marks siffror stämmer.Om du räknar det per capita så blir det andra siffror. Eller rättare sagt, mer rättvisande siffror.
Alla brott ska förebyggas och bekämpas. Helt enig.Att känna sig otrygg i dagens Sverige är naturligtvis något subjektivt. Jag har hunnit bli såpass gammal att jag på ett tydligt sätt sett samhället förändras. Att många idag upplever otrygghet är ingenting man ska acceptera och någonting som måste åtgärdas. Det ökande våldet är ingenting som kan normaliseras bara för att tiderna förändras. Jag har rest en del och har bla vid ett flertal tillfällen besökt Perth i Australien i nutid. Med en stor kamera i en axelrem! En stad som är betydligt större än Göteborg och där har jag aldrig känt mig otrygg. Däremot känner jag många i min omgivning som både blivit utsatta för rån och våld i Göteborg.
Om du har läst mina inlägg borde det framgå med tydlighet att jag känner oro när jag är ute och går med min kamera i Göteborg. Jag har själv blivit oprovocerat misshandlad av en narkotikapåverkad man på Nils Ericsson Terminalen för några år sedan. Vid det här tillfället hade jag dock ingen kamera med mig. Har man mött våldet någon är det självklart att man känner oro när man synligt bär på något som kriminella kan omsätta i pengar. Med detta inlägg avslutar jag mina kommentarer i denna tråd.Alla brott ska förebyggas och bekämpas. Helt enig.
Trådens fråga ifall du känner oro att gå på stan med din kamera ser jag inte att du besvarat.
Ja, har man själv mött eller bevittnat våld är det lätt att påverkas för lång tid framåt. Det är min tes också. Och det har jag själv råkat ut för i min barndom.Om du har läst mina inlägg borde det framgå med tydlighet att jag känner oro när jag är ute och går med min kamera i Göteborg. Jag har själv blivit oprovocerat misshandlad av en narkotikapåverkad man på Nils Ericsson Terminalen för några år sedan. Vid det här tillfället hade jag dock ingen kamera med mig. Har man mött våldet någon är det självklart att man känner oro när man synligt bär på något som kriminella kan omsätta i pengar. Med detta inlägg avslutar jag mina kommentarer i denna tråd.
Alla har rätt till sina känslor, men statistik är det knepigt att uttolka fakta och Ebba B är en av dem som jag inte skulle lita på alls i den disciplinen - som en av flera. Det här med upplevd otrygghet är knepigt att tolka. Generellt och historiskt har det hittills varit så att de äldre upplever otryggheten tydligast, men samtidigt statistiskt har minst anledning att befar bli utsatt för brott. För de yngre råder exakt motsatt ordning. Debatten idag är alldeles för polariserad, fakta skyms av tokiga åsikter.