Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ju svårt att avgränsa gatufotografin helt och hållet och jag tycker inte det är önksvärt heller. Däremot så brukar man säga att gatufotografin inte har samma krav på sig att dokumentera och att bilden även bör innehålla något "extra"; en konstnärlig dimension, humor etc. Gatan, stadsmiljöerna med dess människor blir gatufotografens redskap att fånga och gestalta detta. Det svåra är just att fånga upp "det där lilla extra", det som gör att en gatubild sticker ut. Det är till stor del detta som jag tycker är så fascinerande med gatufotografin, det är en ständig kamp för att försöka fånga just det där extra i en bild. Här är några bilder som jag tycker har det där.. :)
Elliot Erwitt
Koudelka
HCB
 
risken med gatufotografering.

Detta fotografi vill jag gärna dela med mig. Det var riskfylld, men jag ville såå gärna ha kortet. Platsen är marknaden i Riga, sambon står och tittar i en affär precis bredvid. Bakom den lilla affären står två stycken män och har fuffens för sig. Uppfattar ganska snabbt att de dealar knark. Slår på kameran och trycker av. Speciellt riskfyllt var det också eftersom jag inte hade full koll på sambon och om hon planerade att vara kvar i butiken länge till eller om vi kunde fly direkt.
 

Bilagor

  • dealers liten.jpg
    dealers liten.jpg
    50.4 KB · Visningar: 399
dJb skrev:
Det är ju svårt att avgränsa gatufotografin helt och hållet och jag tycker inte det är önksvärt heller. Däremot så brukar man säga att gatufotografin inte har samma krav på sig att dokumentera och att bilden även bör innehålla något "extra"; en konstnärlig dimension, humor etc. Gatan, stadsmiljöerna med dess människor blir gatufotografens redskap att fånga och gestalta detta. Det svåra är just att fånga upp "det där lilla extra", det som gör att en gatubild sticker ut. Det är till stor del detta som jag tycker är så fascinerande med gatufotografin, det är en ständig kamp för att försöka fånga just det där extra i en bild. Här är några bilder som jag tycker har det där.. :)
Elliot Erwitt
Koudelka
HCB

Jag vill fortfarande mena att de bilderna du hanvisar till ar i hogsta grad dokumentara, men med den extra dimension du efterlyser. Dock anser jag att detta ar just vad jag gillar i en reportagebild. For mig ar det nog nastan likhets tecken mellan gatu och reportage fotografi. Det var intressant att tanka till over vad jag personligen verkligen tycker.
 
Lasse H skrev:
Jag med.
Tidsdokument från gatan eftersom gatan är ett ställe där alla oavsett klass eller tillhörighet ibland uppehåller sig,

Jag skulle nog även vilja kalla lite arrangerade bilder för gatufoton om de innehåller sådant som kan anses relevant.


Här stod jag och talade med min lokala fotohandlare,
då någon annan tilltalade honom...
och då tog jag en bild! :)

Litet arrangerat gatufoto kan man väl då säga..... :)
 

Bilagor

  • filip3.jpg
    filip3.jpg
    56.4 KB · Visningar: 391
Luo skrev:
Jag vill fortfarande mena att de bilderna du hanvisar till ar i hogsta grad dokumentara, men med den extra dimension du efterlyser. Dock anser jag att detta ar just vad jag gillar i en reportagebild. For mig ar det nog nastan likhets tecken mellan gatu och reportage fotografi. Det var intressant att tanka till over vad jag personligen verkligen tycker.

Genrerna överlappar nog varandra mycket och bra gatufoto kan nog i regel även ses som bra reportagefoton men syftet med bilden skiljer tycker jag. Gatufotografi har i alla fall för mig ett mer konstnärligt syfte. Det viktiga är inte i första hand att dokumentera omgivningen som-den-är, utan att mer använda gatumiljön i ett konstnärligt syfte. Det viktiga är väl som sagt inte att försöka hitta objektiva kriterier för gatufotografin utan mer att diskutera vad som är bra gatufoto och för riktigt bra gatufoto tycker jag att ytterligare en dimension, utöver själva dokumenterandet, krävs. F ö tycker jag din senaste bild här är ett fint exempel på gatufoto.
 
Lasse H skrev:
Konstnärligt och inte arrangerat var det....



Arrangerat,
inte så konstnärligt,
å inte gatufoto , ursäkta!! :)

Men ett dokumentärfoto av en kunnig och mycket trevlig man som förvisade sin fullformatsdigital med Leica-optik i fotobutiken! :) :)
 

Bilagor

  • fotograff.jpg
    fotograff.jpg
    57.2 KB · Visningar: 519
Benganbus skrev:
Här har jag i alla fall lurat med min några "modeller" för en gatufotografbild på Kulturhusets fik! :)

Genombrottet som modell kom rätt sent och får väl erkännas, rätt överraskande :)

Jag vill ha en sån där tyst kamera.
 
Ibland arrangeras det evenemang som måste dokumenteras, räknas sådant som gatufoto? egentligen? det e ju liksom en planerad händelse.
 

Bilagor

  • streetp6130043.jpg
    streetp6130043.jpg
    37 KB · Visningar: 498
Å andra sidan är det såna gånger som den sanne gatufotografen fokuserar på publiken...
 

Bilagor

  • streetp6130047.jpg
    streetp6130047.jpg
    30 KB · Visningar: 491
HDFS) (KGS skrev:
Ibland arrangeras det evenemang som måste dokumenteras, räknas sådant som gatufoto? egentligen? det e ju liksom en planerad händelse.



Allt finns i betraktarens öga! :)

Räknas och räknas.. :)

Men som David Björkén säger: "Det som skiljer ut gatufotograferingen som jag ser det är att den bör innehålla en konstnärlig dimension till skillnad från t ex reportagefoto som inte har samma "krav"...

Vi då som yrar om en konstnärlig dimension,
"klassisk gatufoto" :)
tycker nog att detta är mer ett gatu-händelsereportage..!?

Festivaldokumentation, kanske?
 
Det syns säkert inte här, men killen står inne i en affär...

/ Marcus
 

Bilagor

  • 20-copy.jpg
    20-copy.jpg
    46.5 KB · Visningar: 439
Inte gatufoto, reportage! :)

från "The Fight Club" 1960...

På gärdet mellan Kärrtorp och Hammarbyhöjden (Utanför Stockholm)

Men ändå i urban miljö! ;)

Notera ring-märkningen på marken! :)
Man kunde inte kuta iväg... ;)
 

Bilagor

  • fight clubf.jpg
    fight clubf.jpg
    57.3 KB · Visningar: 430
Senast ändrad:
Jag var på väg att lägga den här i poolen för gatufoto, men ångrade mig när jag läste poolbeskrivningen.
Det är ju dokumentärt och det är på gatan, men är det gatufoto? Vad är det annars?
 
Om du klonar bort hyrsehusen kanske riksarkivet är intresserade :))

Har du någon hörsel kvar efter det där Lasse?
 
Lasse H skrev:
Äntligen har jag förstått hur man får till en konstnärlig dimension på en i övrigt dokumentär reportagebild.
Man gör den svartvit helt enkelt.
Eller om man vill vara ännu mer konstnärlig sepiatonar man.

http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=10773

Bilden tog jag häromdagen vid stadshuset.
Verkligen bra bild tycker jag, känns som ett gammalt vykort. Han som lutar sig framåt (drar i snöret?) blundar och stålsätter sig för smällen. Man får väl inte vara skotträdd om man sysslar med sånt där?-)
 
Tomasz skrev:
Jag var på väg att lägga den här i poolen för gatufoto, men ångrade mig när jag läste poolbeskrivningen.
Det är ju dokumentärt och det är på gatan, men är det gatufoto? Vad är det annars?

För mig känns det nog mer som ett foto av en gata än ett gatufoto. Illusration av nedskräpning kanske? miljöfoto? Lite synd på pantburken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.