ANNONS
Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är jag som skrivit ovanstående text och det är väl inte meningen att vara en definition utan snarare fungera vägledande.

Det som skiljer ut gatufotograferingen som jag ser det är att den bör innehålla en konstnärlig dimension till skillnad från t ex reportagefoto som inte har samma "krav". Dessutom tycker jag det ska finnas ett mått av spontanitet, att fånga situationer i vardagen på ett konstnärligt sätt och att inte arrangera situationer för då handlar det om nåt annat än gatufoto tycker jag.

Detta är väl lite av essensen i gatufotograferandet tycker jag vilket särskiljer genren från att "bara" fota på stan eller fota mer reportageinriktat.

/David

dJb skrev:
.
Det som skiljer ut gatufotograferingen som jag ser det är att den bör innehålla en konstnärlig dimension till skillnad från t ex reportagefoto som inte har samma "krav". Dessutom tycker jag det ska finnas ett mått av spontanitet, att fånga situationer i vardagen på ett konstnärligt sätt och att inte arrangera situationer för då handlar det om nåt annat än gatufoto tycker jag.

Detta är väl lite av essensen i gatufotograferandet tycker jag vilket särskiljer genren från att "bara" fota på stan eller fota mer reportageinriktat.
/David

Hmm, då tycker jag för min del nog att det är svårt att dra gränsen mellan reportage och gatufoto.
Har inte tänkt på det där att lägga till en konstnärlig dimension i bilden.

dJb skrev:
Det är jag som skrivit ovanstående text och det är väl inte meningen att vara en definition utan snarare fungera vägledande.

/David

Tycker du gör en bra sammafattning David!

"Det som skiljer ut gatufotograferingen.....
är att den bör innehålla en konstnärlig dimension......."

Och vad är en konstnärlig dimension då!!??

Tror bla. att ett bildtittande på en del av "de berömda fotografernas bilder" kan ge en del bra ledtrådar!! :)

Mvh Bengan

dJb skrev:

/David

Tycker du gör en bra sammanfattning David.
Jag tycker gatufotografi ska skildra livet på gatorna, inte vara arrangerade bilder.

06/05/13 00:26:08 SHANGHAI

Fungerar detta som Gatufoto? Ar detta "konstnarligt" eller mer "hotorg"? Vad anser ni som hanger i denna trad?

Bilagor

• 002608tanghuibw_filtered.jpg
    002608tanghuibw_filtered.jpg
    28.3 KB · Visningar: 461
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Tycker du gör en bra sammafattning David!

"Det som skiljer ut gatufotograferingen.....
är att den bör innehålla en konstnärlig dimension......."

Och vad är en konstnärlig dimension då!!??

Tror bla. att ett bildtittande på en del av "de berömda fotografernas bilder" kan ge en del bra ledtrådar!! :)

Mvh Bengan

Angående "konstnärlig dimension"...! :)

Får visa en bild som jag visat flera ggr tidigare, ursäkta!! :)

En "gatufotobild" kan väl kanske tyckas....
för det e ju på gatan..
Å framifrån......å de e väl bra? :)
Och nära!!!!!!! :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/507808.htm

Men det räcker inte!!

Jag tycker det måste finna nå't mer...
kanske litet humor,
eller nå't igenkännande,
något allmängiltigt,
eller något som "tar tag i betraktaren...."
trots att bilden "bara är tagen på gatan" :)

Benganbus skrev:
Angående "konstnärlig dimension"...! :)

Får visa en bild som jag visat flera ggr tidigare, ursäkta!! :)

En "gatufotobild" kan väl kanske tyckas....
för det e ju på gatan..
Å framifrån......å de e väl bra? :)
Och nära!!!!!!! :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/507808.htm

Men det räcker inte!!

Jag tycker det måste finna nå't mer...
kanske litet humor,
eller nå't igenkännande,
något allmängiltigt,
eller något som "tar tag i betraktaren...."
trots att bilden "bara är tagen på gatan" :)

Tja...detta ar ju en bra bild helt klart. Jag gillar den for att den bara beskriver en vardaglig handelse. Jag vill nog mena att jag personligen gillar den dokumentara aspekten i ett sk 'Gatufotografi'.

Overlag tycker jag att bilder i allmanhet skall tala till betraktaren. Vad jag gillar i Bengans bild har ar det ovantade perspektivet i fotot. Det ar det son gor bilden for mig iallfall. Dessutom en slang av "sommar dokumentation" a la Sverige.

dJb skrev:

/David

Intressant meningsutbyte. Vad säger doktrinen. Dvs vet vi om det finns ngt bra litterärtopus på området?

Lasse H skrev:
Kan gatufoto vara arrangerat såtillvida att man tar med sig en modell och eventuell rekvisita ner på stan till lämplig miljö och där plåtar?

Eller är det då något annat än gatufoto?

(Har ännu inte kommit mig för att läsa någon definition på gatufoto).

Här har jag i alla fall lurat med min några "modeller" för en gatufotografbild på Kulturhusets fik! :)

Bilagor

• kultur3f.jpg
    kultur3f.jpg
    55.4 KB · Visningar: 426
Luo skrev:
Jag vill nog mena att jag personligen gillar den dokumentara aspekten i ett sk 'Gatufotografi'.

Jag med.
Tidsdokument från gatan eftersom gatan är ett ställe där alla oavsett klass eller tillhörighet ibland uppehåller sig,

Jag skulle nog även vilja kalla lite arrangerade bilder för gatufoton om de innehåller sådant som kan anses relevant.

Lasse H skrev:
Jag med.
Tidsdokument från gatan eftersom gatan är ett ställe där alla oavsett klass eller tillhörighet ibland uppehåller sig,

Jag skulle nog även vilja kalla lite arrangerade bilder för gatufoton om de innehåller sådant som kan anses relevant.

Här är det "urban miljö",
ett fik,
på människor jag känner,
litet arrangerat alltså! :)

Och efter några år, så blir det ett tidsdokument!? :)

Bilagor

• fiket2f.jpg
    fiket2f.jpg
    54.1 KB · Visningar: 414
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar