Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
När det gäller färg vs svartvitt för gatufoto så tror jag som alla andra bilder. Har färgen inget att tillföra ska man använda svartvitt för att få fram formen. Men är det någon extra färgklick eller färgkombination som man tycker är vacker (och det är det som blir själva huvudmotivet) ska man använda färg.

Notera att orden ska, ska läsas med mjuka bokstäver :)

/ Marcus

Brummelisa skrev:
När det gäller färg vs svartvitt för gatufoto så tror jag som alla andra bilder. Har färgen inget att tillföra ska man använda svartvitt för att få fram formen. Men är det någon extra färgklick eller färgkombination som man tycker är vacker (och det är det som blir själva huvudmotivet) ska man använda färg.

Notera att orden ska, ska läsas med mjuka bokstäver :)

/ Marcus

Håller med! :)

"Jag tycker den svart-vita bilden har speciella egenskaper, en kärvhet, renhet, och blir ofta en abstraktion, och får en påträngande strukturverkan, som särskiljer den från färgbilden....." :)

Och så färgen..
om färgen tillför något i bilden, eller om man använder färgen som ett bildelement, klart man skall ha färg med! :)

Tex. i familjebilder, produktbilder osv,
klart att man har färg med...

Och,
nu skall även detta inlägg läsas med mjuuuuka bokstäver, som sagt! ;) :)

Allt är relativt,
allt finns i betraktarens öga,
bilder, tiden och ljusfarten! ;)

Lasse H skrev:
Äntligen har jag förstått hur man får till en konstnärlig dimension på en i övrigt dokumentär reportagebild.
Man gör den svartvit helt enkelt.
Eller om man vill vara ännu mer konstnärlig sepiatonar man.

http://www.webforum.nu/attachment.php?attachmentid=10773

Bilden tog jag häromdagen vid stadshuset.

Å f n, är det så enkelt. Tur att jag mest plåtar s/v så att jag får den konstnärliga dimensionen på köpet :)

papi skrev:
Om du klonar bort hyrsehusen kanske riksarkivet är intresserade :))

Har du någon hörsel kvar efter det där Lasse?

Lika bra att då klona bort Tv-gubben med kameran på stativ uppe i högra hörnet i så fall...:)

Det small utav h-e kan jag säga.

Riktigt svårt att hålla kameran still när man står och koncenterar sig på att trycka av precis när det smäller. Det blir en ofrivillig ryckning av smällen. Varje gång. Såg nu att jag har en bättre bild från en annan vinkel utan otidsenliga element.

Men eftersom jag hävdar att bilden är ett gatufoto från 2006 så bör det kanske finnas lite tidstypiska element i bilden...:)

En tävling i gatufoto vore inte helt fel, gott folk.
Det behövs nog gott om tid till en tävling i denna ädla genre så framåt hösten kunde vinnaren utses.
En definition på gatufoto måste spikas ihop och röstas fram till att börja med.
Vi kan säkert använda oss av Björkéns pooldefinition och bygga på den.

(Dom tunga namnen här i tråden får förstås deltaga men med ena handen bakbunden...:))

Jag har varit i kontakt med Epson om ett lämpligt 1:a pris med bara blivit hänvistad hittils. Hoppet lever dock fortfrande!

Äntligen kände jag mig frisk nog för att ge mig ut på stadens gator och Premiär testa nya kameran efter att ha suttit inne i 10 dagar :)

Bilagor

• sergelrondellen-0077-40k.jpg
    sergelrondellen-0077-40k.jpg
    38.9 KB · Visningar: 460
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar