ANNONS
Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Å här en gatufotobild, innan det fanns nå'ra nya gator i Klara! ;)

En kunnig äldre typ som sett bilden påpekade: "Kolla, det är en grävskopa med linor!!"

Här grävs Brunkebergsåsen bort för Sveavägen/Sergelstorg osv....

Bilagor

• t-rexf.jpg
    t-rexf.jpg
    55.3 KB · Visningar: 533
Senast ändrad:
Och så Planket...!!!

Den årliga fotoutställningen i Vitabergsparken...
(Stockholm)
Det var en folkfest!!
Här hängde man upp sina bilder på det långa planket,
och stod se'n och talade med all som kom och tittade på bilderna, både åskådare och andra fotografer!!

Och det fanns varmkorv, glass, fika-stånd!

Saknar dessa träffar då man också fick en person och ansikte i samband med fina bilder!! :)

Kanske dags att återuppliva ett spontanplank i Vitabergsparken igen?! :)

Bilagor

• planketf.jpg
    planketf.jpg
    54.1 KB · Visningar: 531
Senast ändrad:
Benganbus skrev:
Å här en gatufotobild, innan det fanns nå'ra nya gator i Klara! ;)

En kunnig äldre typ som sett bilden påpekade: "Kolla, det är en grävskopa med linor!!"

Här grävs Brunkebergsåsen bort för Sveavägen/Sergelstorg osv....

Det var väl vid den tiden som -enligt sägnen- en amerikansk turist lär ha frågat om det var tyskarna eller ryssarna som hade bombat Stockholm? (C;

Har ju inga gamla 60-talsbilder men drar till med en från 70-talet istället. Kvarteret Gasklockan och Vinterpalatsets rivning. Ursäkta kvalletuttan! JANNE

Bilagor

• vinterpalatset rivs33 kopiera.jpg
    vinterpalatset rivs33 kopiera.jpg
    52.5 KB · Visningar: 514
Sven Persson (Falkman) skrev:
Väntar på nya däck och däcksbyte och passar på att ta några bilder hos den lokale bilverkstan.
--------------------------------------------------------------------------------

Här är däcksbytet redan klart, men tog i all fall en bild på min bil.. ;)

Fick använda nå'n annan bils sida som spegel...
[/QUOTE]

(C;=
Sälj Dusenbergar´n så kan du nog producera dig en digital m-Leica för stålarna du får över! Bilen på bilden e nog en replica byggd på Corvetteram, tyvärr. Läcker bild & kul kommentar! JANNE

Centralen - Sthlm Före curlingföräldrarnas tid ...

Bilagor

• före curling fs.jpg
    före curling fs.jpg
    45.1 KB · Visningar: 497
En torgbild från klostret i Loreto-Italien. Inne i kyrkan finns en del av Marias riktiga bostad bevarad där Jesus föddes.

Platsen är mest känd för alla piloters skydshelgon. Hit kommer flygare från hela världen för att få sina vingar välsignade.

Bilagor

• nunnor-loreto-nyast-40k.jpg
    nunnor-loreto-nyast-40k.jpg
    39.6 KB · Visningar: 478
Åkte rulltrappa i T-banan..

och av en händelse så passerade nå't intressant! :)

Bilagor

• rulltrappaf.jpg
    rulltrappaf.jpg
    56.8 KB · Visningar: 468
Vadå flytta på mig jag har varit här i 2000 år!

Bilagor

• svart-katt-ny-032-40k.jpg
    svart-katt-ny-032-40k.jpg
    39.4 KB · Visningar: 456
Ursäkta om jag lägger mig i, men var det inte den där Brian som föddes i ett stall..? Så var det tre skumma typer där med gåvor, nästan direkt? En annan teori är att dom byggde klostret ovanpå stallet...

ha ha tror vi får ta det i nån annan tråd, annars kommer väl hela DaVincikoden upp snart...

En till från idag

Bilagor

• pict5294mini.jpg
    pict5294mini.jpg
    39.8 KB · Visningar: 480
Kan gatufoto vara arrangerat såtillvida att man tar med sig en modell och eventuell rekvisita ner på stan till lämplig miljö och där plåtar?

Eller är det då något annat än gatufoto?

(Har ännu inte kommit mig för att läsa någon definition på gatufoto).

Då tycker jag att det handlar om modellfoto eller nåt, ett gatufoto ska vara dokumentärt. Jag har inte läst det nånstans, jag bara tycker så.

Intressant fråga som jag också ställt mig. Detta är i alla fall Fotosidans definition för poolen Gatufoto. Citat:

"Gatufoto - en inriktning som syftar till att på ett konstnärligt sätt skildra människor, situationer och miljöer i våra urbana områden. Detta innebär INTE att allt som innehåller ett hus eller en "gata" är gatufoto.

Fotografi handlar om att frysa tiden, att fånga ett kort ögonblick, en liten aspekt av vår omgivning. Inom gatufotografin är detta något av essensen. Här är det unika ögonblicket det viktiga. Skildringen av vardagssituationer och miljöer som passerar förbi oss dagligen. Att fånga det lilla i det stora, den okände förbipasserande stadsmänniskan som vi möter varje dag. I denna mening har gatufotografin även rollen att skapa betydelsefulla tidsdokument.

I vår urbana miljö fyller gatufotografin rollen av att vara förmedlare av just sådana ögonblick. Som få andra fotografigenrer ställer det krav på fotografen att kunna upptäcka och förmedla dessa flyktiga vardagssituationer." Slut citat.

Tolkar själv det som att arrangerade bilder går emot begreppet "gatufoto", även om jag nog kan tycka att vissa arrangerade inslag borde vara okey ibland. Men att fota en modell med rekvisita tycker jag inte räknas som gatufoto bara för att det sker i stadsmiljö.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar