Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Krille-K skrev:
"Ofta vet man inte exakt vad det är man vill fotografera. Man känner intuitivt på sig att man har en bild framför sig. Det gäller då att ta den. Inte fundera, inte försöka analysera utan att omedelbart ta sin bild innan den försvinner."

Christer Strömholm

Herr Gatufotografen Kleréus prickar helt rätt! :)

"Man känner intuitivt på sig att man har en bild framför sig..."
och då är det bara att vända om man redan passerat!!! ;)

Bilden här nedan den passerade jag,
men fick en känsla av att jag sett nå't i ögonvrån....
så jag vände efter några meter för att se vad jag sett!? :)

Två kvinnor, som satt på nästan samma sätt, men med armen åt olika håll, den ena tittade på mig, så det gällde att få den andra att också göra det! :)

De va lätt, de va bara och ställa sig och plåta, då tittar de flesta upp (ett ögonblick) och undrar!? :)

Försökte ta bilden då det va tomt på andra människor mellan oss..

Och hade litet tur med bakgrunden. Tycker jag! ;)
Två spärrar,
två reklambilder,
två kvinnor,
två telefoner... :) :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/634513.htm

Se'n om alla gillar bilden..
de e en smaksak som allt annat! :)
 
alf109 skrev:
Gatufoto(grafer)

Ok Affe, jag fattar vinken!

Det här är deras domäner! Hornsgatan!!


Brukar faktiskt klä mig litet olika var gång då jag fotar runt Hornsgats-puckeln!
Så man inte blir igenkänd!
Men vet ju aldrig! ;)

B)

Ps.
Fast jag bodde några år på Brännkyrkagatan,
den ligger alldeles här bakom.
Bodde på "Brännkyrkagatspuckeln!" alltså! :)
De va c:a 1948- 1950.
Kan det räknas tillgodo på nå't sätt? :)
 
Re: å en till

Enicar skrev:
30/12 vid Solna Centrum

Vad kul! Jag kände igen mannen på bilden direkt!
För intresseklubbens räkning vill jag bara säga att saxofonmannen vid Solna centrum 30/12 väldigt ofta brukar spela vid den stora rulltrappan upp mot Södertörns högskola, Flemingsberg varje dag, hela dagen.

Och han blir bara bättre och bättre!
 
Re: Re: å en till

SammyBoy skrev:
Vad kul! Jag kände igen mannen på bilden direkt!
För intresseklubbens räkning vill jag bara säga att saxofonmannen vid Solna centrum 30/12 väldigt ofta brukar spela vid den stora rulltrappan upp mot Södertörns högskola, Flemingsberg varje dag, hela dagen.

Och han blir bara bättre och bättre!

Kul med lite sidohistorier till bilderna.
Det är ju lite som med antikviteter, vet man lite om grejen blir den värdefullare.
Gärna mera sådant.
 
Pendlare och deras spegelbilder. Utom personen med kassen som står innanför glaset. :)
 

Bilagor

  • pendlare1400.jpg
    pendlare1400.jpg
    53.7 KB · Visningar: 1,487
Gatufoto behöver heller inte enbart handla om "fotografering på gator" utan kan omfatta andra lokaliteter och offentliga rum enligt min mening. Här är en färsk bild tagen i går i en av konstakademiens utställningslokaler i Stockholm.
 

Bilagor

  • _mg_4884_liten.jpg
    _mg_4884_liten.jpg
    28.7 KB · Visningar: 1,468
Något som jag funderat på....kvinnliga gatufotografer? Extremt sällsynt eller obefintligt?

Det är iaf vad jag upplevt....men jag kan givetvis ha fel.
 
dJb skrev:
Gatufoto behöver heller inte enbart handla om "fotografering på gator" utan kan omfatta andra lokaliteter och offentliga rum enligt min mening. Här är en färsk bild tagen i går i en av konstakademiens utställningslokaler i Stockholm.


Nu tycker jag nog gränserna börjar flyta litet va... ;)

Inomhus också!? ;)

Inomhusgatufotografering heter det väl då! ;):)

Men,
då det är herr Poolvärden som säger detta,
och det gäller att ligga bra till,
så hakar jag såklart på! :)


"Konstakademi" här med! :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/658601.htm
 
Grävde fram en annan bild.
Har en idé om en bild som jag ska plåta här men det kräver stativ och jag gillar inte stativ. :)

Denna bild passar nog inte i sv/v. ;-)
 

Bilagor

  • blåtunnelfs400.jpg
    blåtunnelfs400.jpg
    54.9 KB · Visningar: 1,424
En till bild från gårdagens blixtvisit i huvudstaden. Mellanformat och HP5 denna gång.
 

Bilagor

  • 060419_2_liten.jpg
    060419_2_liten.jpg
    47 KB · Visningar: 1,415
Jag har börjat tycka det är mer och mer vitigt att ha människor på mina bilder. När jag fotar människor med ryggen mot mig känner jag mig som en fegis. När jag fotar dem framifrån känner jag mig lite skurkaktig som inte frågar först, men att fråga tar bort spontaniteten i bilderna. När jag fotar med längre bränvidd än normal som nedan (85mm) känner jag mig som en papparazi. Det är många trösklar att komma över man fotar i ofentliga rum.

Jag har iallafall slutat bry mig om att folk som inte är bland motiven ser att jag fotograferar saker de inte skulle fotografera.

Öva öva öva är väl receptet antar jag?
 

Bilagor

  • svanmataren_400.jpg
    svanmataren_400.jpg
    47 KB · Visningar: 1,414
Den här då, är det gatufotografering, eller är det bara dokumentärt?

Bilden föreställer ett grabb-gäng som fotar sig med de inhyrda tjejerna som höll till i en bas-tillverkares monter på en musikmässa jag besökte nyligen med jobbet.

För mig känns gatufoto mer som en inställningen till själva fotograferandet än till exakt vad bilderna föreställer. Vad säger ni?
 

Bilagor

  • fotografering_liten.jpg
    fotografering_liten.jpg
    53.6 KB · Visningar: 1,428
Hur tänker ni när ni väljer motiv när ni gatufotograferar?

Göran Segeholm berättade att han alltid försökte förklara för sig själv vad det var han försökte berätta med en bild innan eller i samband med att han tog den.

Har ni några trick?

Letar ni geometrier?

letar ni människor som är annorlunda eller gör något annorlunda?

Det tendera annars att bli rätt slumpmässigt och ibland rätt krystat när jag väljer motiv.
 
Jag har inga tricks och känner att jag har en lång väg kvar att vandra.. bokstavligt sett. :)
Men jag försöker väl hela tiden leta efter situationer, uttryck, mönster etc.. det är väldigt svårt men jag känner personligen att jag utvecklar mitt "gatufotoseende". Mycket handlar också om att själv känna sig tillfreds i "rollen". Jag tror inte på att smygfota utan agerar själv helt öppet. Jag vill inte heller överlämna kontrollen av slutresultatet till slumpen utan föredrar att utveckla mig själv till den grad att jag vågar gå så nära som jag egentligen vill. :)

Just de många personliga utmaningar man möter tycker jag är kanske det mest fascinerande med gatufotogenren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.