Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Vadå tjafs??

Om man nu inte räknar in naturfoto i dokumentärfoto förståss. Dokumentation av den vackra naturen är det ju.

Hm,
det ser ut som en litet slarvig använd hyperfokalinställning... ;)

Skärpedjupet räcker inte..riktigt... ;)

mohei skrev:
Plåta macro med hyperfokal har jag inte testat än.

Inget är omöjligt för en riktig gatufotograf!!

Gränser är till för att prövas/överskridas!! :)

B)

Ps.
Å så det där med färgkort...
Nytt och trendigt!

Va e de för fel på svartvita blombilder!! :)

Jag lade bud på en närbildslins med filterdiameter 48 mm, för att använda på min mätsökare. När filtret kom i brevlådan visade det sig att det hade 46 mm som diameter. Siffran 6 var mycket lik en 8:a.
Och jag som hade tänkt plåta mätsökarmacro.

mohei skrev:
Blev rätt snyggt ju.

Håller med, rätt snyggt! :)

Färg bara förvirrar! ;)

Och ungdomar,
varför sitter ni vid datorn i detta vackra väder!!??

Ut och fota!! :)

Jag drar nu!

Till Sötälje's gator, me 15 mm på mätsökarkameran!!!
Å hyperfokal!!
Enda problemet me 15 mm,
e att man måste vara så f-b nära.....!
/B

Benganbus skrev:
Och ungdomar,

/B

För att just nu har jag grymt mycket skolarbete..10 sidors arbete som ska vara inne på fre och franskaprov imorgon... :(. Men jag ska ut! Till helgen när allt skolarbete är färdigt :D. (Vad har ni andra för ursäkter?:)

Benganbus skrev:
Tack Nils!
(Känner att jag nog måste bjuda på en fika efter denna "presentation"!)

Skulle varit kul om man kunde varit med vid gatufotofikan på Kulturhuscaféet nyligen (lite långt att åka från Småland). Blir det någon mer sådan träff framöver (sommaren-hösten) ska jag se om jag inte kan komma loss och ta mig upp till huvudstaden ändå......har några släktingar där, så övernattning är inga problem.

Här kommer mitt bidrag. Ni har säkert sett den förut då den egentligen är mitt enda gatufoto :(

Jag står cirka 1 meter från dem med en Hasselblads-kopia. Det smäller som bara den när spegeln åker upp (den har även en ridåslutare som låter en hel del). Dem märker inte att jag står där alls och fotograferar. Dem är ju visserligen inne i samtalet och har solen mot sig, men jag har nog stått där i minst 15 sekunder innan jag tar kortet.

Men för mig var det ändå viktigt att få se att man kan ta kort nära folk utan att dem märker det.

/ Marcus

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    37.4 KB · Visningar: 1,948
Var i Stockholm o gatufotade juli-05 och tog ca 1500 bilder,några bra några ännu bättre.Det här var första bilden jag tog.

Bilagor

• 1-tant med väska på hjul.jpg
    1-tant med väska på hjul.jpg
    58.2 KB · Visningar: 1,939
Nu har jag letat vidare lite i mina gamla negg. Den här bilden tog jag för några år sedan på High Chaparal.

Tyvärr tog jag den stående, men det hade nog varit roligare med en liggande bild så man fick med fotografen som tar kortet på den lille grabben med.

(För er som inte förstår bilden, så är det en cowboy målad på planket med ett hål för huvudet).

/ Marcus

Sista bilden på dag 1.Jag funderar på en sak,måste man ha Leica och ta i SV för att kalla sig gatufotograf.Jag tar numera i färg och använder digitalkamera med ett 28-135 objektiv.Är det någon som vet.

Bilagor

• a52-jörgen.jpg
    a52-jörgen.jpg
    52.8 KB · Visningar: 1,905
KenNeth skrev:
Sista bilden på dag 1.Jag funderar på en sak,måste man ha Leica och ta i SV för att kalla sig gatufotograf.Jag tar numera i färg och använder digitalkamera med ett 28-135 objektiv.Är det någon som vet.

Jag tycker inte man behöver ta i svartvitt eller med en leica. Men den fördel jag tycker om med det svartvita är att det känns inte som att man tittar på bilder från idag. Och det är väl det jag gillar med gatufoto. Man ser människors beteende och saker dem gör och jag vill inte bli påverkad eller veta om när det hände.

/ Marcus

KenNeth skrev:
Sista bilden på dag 1.Jag funderar på en sak,måste man ha Leica och ta i SV för att kalla sig gatufotograf.
Absolut och det duger inte med vilken Leica som helst. Det skall helst vara en förkrigsmodell utan mätsökare.

KenNeth skrev:

Klart man måste ha Leica och Tri-X! Där går gränsen, det vet väl alla? :)

Svartvitt är klassikt men idag ser man alltmer att reportage/gatufotografer använder färg. Personligen gillar jag svartvitt bättre. Tycker gråskalan framhäver motivet och bildinnehållet mera än färgen som ofta tillför bilden en estetisk dimension där själva "innehållet" framträder mindre. Men det är ju också en smaksak.

Graal skrev:
Tycker gråskalan framhäver motivet och bildinnehållet mera än färgen som ofta tillför bilden en estetisk dimension där själva "innehållet" framträder mindre.

Håller med till fullo. Det här gäller visserligen inte enbart vid gatufoto utan även vid all foto. Eftersom vi inte ser i svartvitt så blir det mer form och nyans som framträder vid svartvitt gentemot färg.

/ Marcus

Benganbus skrev:
Håller med, rätt snyggt! :)

Färg bara förvirrar! ;)

Och ungdomar,

Jag drar nu!

Till Sötälje's gator, me 15 mm på mätsökarkameran!!!
Å hyperfokal!!
Enda problemet me 15 mm,
e att man måste vara så f-b nära.....!
/B
Det är rätt Bengan, man ska ut i det vackra vädret och ta gatufotobilder. Dagens bild är därför "Vårsol"
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=658026

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar