Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Först kräla på marknivå och plåta sippor och sedan smygplåta med 105 mm.
 

Bilagor

  • vårpromenad.jpg
    vårpromenad.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,184
Ser arrangerat ut men det är det inte.
Han satt där helt inne i sin mobiltelefon.
Ett tidsdokument.
Det är väl det gatufoto handlar om egentligen?
Att dokumentera sin egen tid ute på gatorna som det ser ut där.

Människa.
Tidstypisk miljö.
Helst också tidstypisk aktivitet.

Kan det vara en bra definition på gatufoto?

Vad tycker ni?
 

Bilagor

  • messing.jpg
    messing.jpg
    54.3 KB · Visningar: 1,161
alf109 skrev:
En kul grej med gatufoto är att skapa sammanhang.


Kul grej...!? ;)

Det är just det vad det handlar om.... :)
sammanhang...
Så att bilden förstå's utan hjälptext..! :)

De e de som e det svåra!!

Så bra gjort herr gatufotografen Johansson!!!

B)
 
Ett försök att skapa sammanhang. Men det gick fort och tanken kom väl inte förrän efteråt. Tycker jag lyckades fånga spelet mellan våra två kvinnoideal ändå?
 

Bilagor

  • bilsport 9-forum.jpg
    bilsport 9-forum.jpg
    57.6 KB · Visningar: 1,137
Rädsla, relationer och andra tankar

Jag har svårt för Gatufoto, för jag har inte fattat riktigt vad det går ut på ännu. Jag kan tycka att en del bilder är detaljerade, men ändå så ointressanta!? Det gör att jag har svårt att ta egna bilder...

Ta detta exempel, en vanlig dag längs strömmen, men jag undrar vad som händer i skallen på de två tveksamma till höger. Oroliga, arga, nyfikna, upphetsade, ointresserade, irriterade...?

Varför står dom där?

peterA
 

Bilagor

  • img_7970_redigerad-2-inlägg.jpg
    img_7970_redigerad-2-inlägg.jpg
    53.5 KB · Visningar: 1,112
Gatufoto är det absolut häftigaste att titta på i slutändan och blir med åren bara mer intressant!

Lunchtid i Nyc
 

Bilagor

  • walk-&-talk-11-ny-40k.jpg
    walk-&-talk-11-ny-40k.jpg
    39.9 KB · Visningar: 1,097
Ofta om man går tillbaka några år i arkivet så hittar man nästan alltid pärlor som man inte ens sett eller brytt sig om tidigare!
 

Bilagor

  • kliver-in-i-bilen-ny-24-40k.jpg
    kliver-in-i-bilen-ny-24-40k.jpg
    39.3 KB · Visningar: 1,090
Re: Rädsla, relationer och andra tankar

peterA skrev:
Jag har svårt för Gatufoto, för jag har inte fattat riktigt vad det går ut på ännu. Jag kan tycka att en del bilder är detaljerade, men ändå så ointressanta!? Det gör att jag har svårt att ta egna bilder...

Ofta tycker jag humor är en bra motividé inom gatufoto. Sedan är ju staden också full av mer eller mindre underliga företeelser, spännande miljöer, möten och händelser.

Men som någon skrev här i tråden tidigare så försvinner motiven ofta snabbt och vill man dessutom fånga ögonblicken på ett vackert sätt blir det än svårare.
 
Bilden (ovan) av mannen som snackar i sin mobil har ett sammahang. I alla fall för de som känner Richard, ägaren av fotoaffären i stan. Richard är alltid glad, trevlig och framåt. Därför passade det att ha med Musse i förgrunden.
 
Det är något med en del bilder som verkligen är svårt att sätta fingret på
 

Bilagor

  • kollar-kartan-ny-21-40k.jpg
    kollar-kartan-ny-21-40k.jpg
    39.4 KB · Visningar: 1,079
Nu har jag precis börjat med gatufoto och har därför knappt inga bilder (jag ha en del oframkallade, men hur resultatet är vet jag inte:) att visa ännu.

Men det som slår mig när jag tittar på allas bilder här är att det känns som ni är alldeles för långt borta. Visserligen blir bilderna små när man lägger upp dem här i forumet, men för att jag ska tycka ett gatufoto är intressant tycker jag att man måste vara mindre än 3 meter ifrån människorna (om man tar med 35mm).

Dock är det ju det som är den svåra biten när man är nybörjare - att just våga gå riktigt nära. Men det är då man får bra bilder (oftast).

/ Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.