Annons

Gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ny på detta med gatufoto och än så länge blir det nog slumpen som avgör bilden. Men jag planerar att börja komponera bättre, t ex mönster och låga vinklar. Måste också våga plåta folk. :)

Jag har fått en bildidé från reklamen på tv. :)
 
Jag är mycket för att fota folk, och jag har inget emot att komma nära, oftast med tele-brännvidder, men ändå...det blir iaf ofta mer gatu-porträtt jag letar efter, med en del folk i antingen alldagliga eller speciella situationer.

Så jag går väl egentligen bara dit hjärtat och blicken leder mig, när jag ser den personen jag vill fota är det bara att stå beredd, ofta får man ett bra tillfäle rätt fort. Andra gånger är det givetvis en situation som omedelbart befinner sig, då är det mindre vänta och mer slänga upp kameran och trycka av och hoppas att inställningarna funkade.

Och då jag kör digitalt är RAW givet för gatufoto, så man kan rädda en lätt felexponerad bild t.ex.

Gatufoto är jäkligt spännande, för man vet ju aldrig vad som väntar... =)
 
Jag tänker inte, jag känner. Man hinner i regel inte tänka utan bara ta bilden när man känner att det blir rätt. Vad som spelar in i detta "kännande" är naturligtvis mitt eget bildseende som baseras på mina erfarenheter och upplevelser mm. Däremot kan man tänka att man ska uppsöka vissa platser etc. men att tänka vad för bilder man ska ta är lönlöst, i alla fall för mig. Tror HCB hade ganska rätt när han sa: "Man får inte vara ute efter något speciellt, då blir det ingenting." Det gäller att fånga de ögonblick som dyker upp helt enkelt. Komponering etc ska helst sitta i ryggmärgen. Tror att de som tar många bra gatubilder är ute ofta och fotograferar. Förr eller senare dyker något intressant upp och ju mer man flanerar desto större chans till bra bilder.
 
Galaxens President skrev:
Hur tänker ni när ni väljer motiv när ni gatufotograferar?

Göran Segeholm berättade att han alltid försökte förklara för sig själv vad det var han försökte berätta med en bild innan eller i samband med att han tog den.

Har ni några trick?

Letar ni geometrier?

letar ni människor som är annorlunda eller gör något annorlunda?

Det tendera annars att bli rätt slumpmässigt och ibland rätt krystat när jag väljer motiv.
Nejnejnej.......nej.
Tänk inget särskilt, leta inga kompositionselement medvetet. Se och fotografera utan att tänka, utan att känna annat än att det du gör är fullständigt naturligt och det enda rätta att göra. Har du den totala självklarheten kommer ingen du fotograferar heller att ha något att invända - de kan bara acceptera. Tro mig, det är beprövat och kan säkert intygas av flera av gatufotograferna här. Börjar du tänka så händer följande:
1) Bilden är borta långt innan du tänkt klart. Bilden kommer alltid, ALLTID - som en snigel och försvinner som en blixt.
En kamera har egentligen bara tre funktioner: Tid, bländare och avstånd. Ingen har mer inte ens en digitalkamera med tusen knappar!! Det finns - OK - kameror med andra funktioner men det är ateljekameror (bänkkameror) och de är med några undantag (klappkamerorna) direkt olämpliga för gatubruk. Ju fler knappar att grunna över - desto flera missade bilder.
2 Du ger ett osäkert och fumligt intryck och det vädrar sig "modellerna" till på långa avstånd.
Hundar anfaller alltid den som verkar rädd och osäker (om de nu är av den anfallande sorten).
Lycka till!
Us
 
Senast ändrad:
Graal skrev:
Jag tänker inte, jag känner. Man hinner i regel inte tänka utan bara ta bilden när man känner att det blir rätt. Vad som spelar in i detta "kännande" är naturligtvis mitt eget bildseende som baseras på mina erfarenheter och upplevelser mm. Däremot kan man tänka att man ska uppsöka vissa platser etc. men att tänka vad för bilder man ska ta är lönlöst, i alla fall för mig. Tror HCB hade ganska rätt när han sa: "Man får inte vara ute efter något speciellt, då blir det ingenting." Det gäller att fånga de ögonblick som dyker upp helt enkelt. Komponering etc ska helst sitta i ryggmärgen. Tror att de som tar många bra gatubilder är ute ofta och fotograferar. Förr eller senare dyker något intressant upp och ju mer man flanerar desto större chans till bra bilder.

Precis exakt så tänker jag också om gatufotografering.

Ibland lyfter jag tom kameran och knäpper utan att veta varför och först i datorn ser jag det jag troligen undermedvetet "såg" vid fototillfället.

Känsla, känsla och så lite känsla på det,

Ju fler gåmger man lyfter kameran ju fler bra bilder blir det.
Men ändå är det ju inte bara att knäppa på.

Det måste kännas rätt.

Men liksom så många andra fegar jag också ur ibland och låter bli att knäppa trots att jag så gärna vill.

Och det är ju förstås så att just vid de tillfällerna missar man årets bild, igen.
 
Lasse H skrev:
Och det är ju förstås så att just vid de tillfällerna missar man årets bild, igen.

Årets bild missade jag, tror det var förra årets förresten, när Agne Bergwall (Carolina Klüfts chefstränare) kom in i entrén på Samarkand i Växjö med en kundvagn full av pantflaskor, burkar mm och började panta i automaten. Dagen före hade Miro Zaalar intervjuats i radion angående problemet med att de svenska friidrottstränarna tjänade alldeles för lite och att de borde få lite del av sina adepters inkomster. Hade tyvärr ingen kamera med då..................
 
Graal skrev:
..... "Man får inte vara ute efter något speciellt, då blir det ingenting." Det gäller att fånga de ögonblick som dyker upp helt enkelt. Komponering etc ska helst sitta i ryggmärgen. Tror att de som tar många bra gatubilder är ute ofta och fotograferar. Förr eller senare dyker något intressant upp och ju mer man flanerar desto större chans till bra bilder.


Nils, du är på ett bra spår...

Det här med "gatufoto" eller vad man kallar det,
är ofta "ett liv med en kamera" på nå't sätt! :)

Och bilderna kommer när man minst anar...
och man får inte jaga bilderna,
inte stressa fram dom,
för då kommer dom inte! :(

Och så är det det här med kameran...

Den dag jag går hemifrån utan en kamera...
då ringer nå'n 112! ;)

För gatufoto behagar inte ha några tider,
det finns där hela tiden.... :)

Och,
det betyder en kamera som man kan ha med sig jämt! :)

Och inte bara på sta'n, utan även på jobbet.
Besök på webbyrå, klart jag har kameran med!
Och kände igen en tidigare fotografs perspektiv,
så klart jag försöker också få litet perspektiv :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/568101.htm
 
Senast ändrad:
Kom på att jag ju hade en gatufotobild i en annan tråd. Plåtad på Sao Miguel, Azorerna för ett par år sedan.
Här läggs gatustenar efter mallar för att bilda olika mönster.
 

Bilagor

  • i-yrkeslivet1400.jpg
    i-yrkeslivet1400.jpg
    45 KB · Visningar: 1,347
En del vill inte vara med på bild. Tanten kanske inte hade "rent mjöl i påsen"!?
 

Bilagor

  • 060419_17_liten.jpg
    060419_17_liten.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,332
Grävde fram en annan bild. Mer test av högt ISO och vitbalans än gatufoto. :)
Någon slags marknad i Kungsträdgården en höstkväll.
 

Bilagor

  • marknad1.jpg
    marknad1.jpg
    54 KB · Visningar: 1,285
Galaxens President skrev:
Hur tänker ni när ni väljer motiv när ni gatufotograferar?

Göran Segeholm berättade att han alltid försökte förklara för sig själv vad det var han försökte berätta med en bild innan eller i samband med att han tog den.

Har ni några trick?

Letar ni geometrier?

letar ni människor som är annorlunda eller gör något annorlunda?

Det tendera annars att bli rätt slumpmässigt och ibland rätt krystat när jag väljer motiv.



"Letar ni geometrier?"....bra fråga!

Började fundera :)
när jag läste detta...

Alldeles innan jag skall ta bilden så finns det nog "en kompositionstanke i mitt huvud"....

F-n vet hur det fungerar! ;) :) ;)

Men OK,
tror det har med gammal vana att göra...
Har nog tagit en del bilder där jag sett att det saknades nå't...
Dom bilderna visar jag inte!!! ;)

Så jag försöker på nå't sätt att göra en komposition trots att det e bråttom!

Se'n om jag hinner/lyckas, det är en annan fråga! :)

Här e en bild....
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/291705.htm
Där hade jag några sekunder på mig...
"Få se.. stolpen/lampan i kanten" och se'n!!


Å här vara litet "diagonaler i bilden" inblandade innan/under tryck på knappen! :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/651631.htm
 
Sonnaren skrev:

......... Börjar du tänka så händer följande:
1) Bilden är borta långt innan du tänkt klart.

....Bilden kommer alltid, ALLTID - som en snigel och försvinner som en blixt.

.... Ju fler knappar att grunna över - desto flera missade bilder.

.... Hundar anfaller alltid den som verkar rädd och osäker .....
Us


:) :) :)

Alldeles utmärkt beskrivet (sammanfattat) Ulf ! :)

Mvh Bengan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.