Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjakobsson

Aktiv medlem
Hej,försöker komma till skott med att göra egen hemsida , vill främst visa bilder men även kortare textinformationer.Vad finns det för bra program?
Jag är helt nybörjare när det gäller webbdesign
så det bör inte vara för "klyddigt" , jag har inga avancerade bildspel ambitioner.Finns det rentav gratis program att ladda hem?
Bengt
 
VArför inte slå två flugor i en smäll?

Jag tror att du förr eller senare, om du börjar tillverka hemsidor, kommer att vilja lära dig HTML-kod. Inte nödvändigtvis så du kan handkoda flera sidor med massor med Javascript, men så du kan få sidorna att se ut precis som du vill. Mitt tips är då att du inte använder ett WYSIWYG-program för att göra HTML-koden åt dig, utan att du handknackar allt. Det ser skrämmande ut från början, och det kommer att ta tid, men jag tror att det är värt besväret. Min erfarenhet med WYSIWYG-program är att de kan få till en skaplig sida åt dig, men de kan inte göra allt, och dessutom brukar de skriva ganska rörig HTML-kod.

Jag kan beräta hur jag började: jag köpte en bok som heter 'Lättpocket om HTML'. Visst, för en som pluggat 4 år på tekniskt gymnasium inger titteln inte särskilt mycket förtroende för boken, men den var billig. Jag skall nu erkänna en sak: den var bra. Den går inte säärskilt djupt ner i något, och en del av sakerna i boken kan jag inte testa pga begränsningar i min server, men det var med den boken jag lärde mig HTML från början.

Om du vill se exempel på några sidor jag (hand)knackat ihop kan du skicka ett email så får du adressen till min server.
 
Hej Ulf

Visst, men det kan ju vara lite som med kameran, först vill man ha en bra kamera med automaik för det elementära, bara för att komma igång. Sedan uppstår ju kunnande och behov, då vill man gärna falla tillbaka på basicnivån.

Så just att komma igång tror jag att man inte orkar grotta ner sig i alla smådetaljer, det kan ev bli för mycket.

Så känner i alla fall jag.

Roine
 
Hej o tack för svaren."Handknackat" verkar kanske lite väl avencerat för mig . Jag har laddat hem JAlbum och får se om det kan vara något.Det jag tänker mig att göra är:startsida för att sedan kunna klicka sig vidare till olika gallerier ,
personlig information etc.Thumbnails i gallerier
som även kan visas i större format efter att man klickar på dem .Lätt kunna byta ut bilderna .Är detta svårt att åstadkomma på egen hand?
 
Ett tips är att kika in på www.webdesignskolan.com många bra och roliga tips på allt möjligt.
(sidan är svensk)
Själv lärde jag mig html först, men det beror ju på hur intresserad man är. Det är absolut inget krav för en privat snickrare.
Fast om man använder frontpage eller liknande kan det vara rätt bra att kunna gå in i koden och rätta till det så som man vill ha det. För mig har det uppstått rätt mycket problem med tabeller men då har jag kunnat gå in och fixa det med egen kodning.
 
anders84 skrev:
Ett tips är att kika in på www.webdesignskolan.com många bra och roliga tips på allt möjligt.
(sidan är svensk)
Själv lärde jag mig html först, men det beror ju på hur intresserad man är. Det är absolut inget krav för en privat snickrare.
Fast om man använder frontpage eller liknande kan det vara rätt bra att kunna gå in i koden och rätta till det så som man vill ha det. För mig har det uppstått rätt mycket problem med tabeller men då har jag kunnat gå in och fixa det med egen kodning.
Tack för tipset med webbdesignskolan, här fanns det att lära/ta del av
 
Hmm,glömde bort att det finns :skapa webbalbum i
photoshop , prövade det och sedan testade att redigerade i
frontpage express , kanske jag bör hålla mig till det ? Har visst mer än jag trodde här i datorn.
Får testa mer en annan dag ,god natt.
 
Jag rekommenderar också folk att lära sig grundläggande HTML för att få full kontroll över webbskapandet. Att använda ett program som JAlbum står dock inte alls i motsats till att knacka HTML - JAlbum har mallsidor som i stort sätt är ren HTML. Dessa kan modifieras av HTML kunniga till att ge albumet i stort sett valfri design, men fördelen med att knacka in denna HTML i en mallsida framför att göra hela albumet manuellt är självklart att det går mycket snabbare eftersom JAlbum skalar all bilder åt dig och sköter hoplänkning av dem. Det vore mycket tidsödande och tråkigt att göra det manuellt.
 
Jag inser att det är ett högre krav på kunskap att lära sig HTML istället för att använda en WYSIWYG-editor, men jag tror att det i längden lönar sig. Det kan kännas omotiverat om man 'bara' vill få visa upp några bilder för närmast sörjande, men om man har högre ambitioner tror jag det är oundvikligt. Man behöver faktiskt inte lära sig allting från början, det gäller att plocka ut det man har nytta av. Man kan börja med att tex lägga upp bilderna helt utan att bry sig om hur resultatet ser ut. När man fått detta att fungera kan man gå vidare till att lägga upp thumbnails av bilderna, och göra varje bild klickbar så att man kan få se bilden man klickar på i originalstorlek. Därefter kanske man fixar till en snygg layout på sidan. Visst, det tar tid, kommer att vara mycket jobb, men jag tror att det i längden betalar sig.

Jag kan berätta att jag här om dagen hittade en funktion på min dator som mycket väl kan vara det som BJ letar efter. Jag kunde med några få musklick få gjort thumbnails på samtliga JPG-filer i mappen, en HTML-fil med dessa och länkar till originalfilerna och dessutom under varje clickbar bild kortfattat info om den: filnamn, bildstorlek, filstorlek. Väldigt användbart kan jag tänka mig. Det enda tråkiga (för de allra flesta i alla fall) är att jag inte använder Windows...
 
Dreamweaver

Dreamweaver är ett bra program om du inte kan eller är intresserad av att knacka kod själv. Du kan hämta hem 30 dagars version på www.download.com

Om du bara ska göra en index.sida med länkar till t.ex. bildsida m.m så borde detta inte ta lång tid att lära.
 
håller med ovanstående om att dreamweaver nog är det bästa. det är lätt att lära sig och lätt att göra relativt snygga sidor som nybörjare.

ska man börja med att koda sina egna hemsidor så tar det år och dar innan det blir nåt som är värt att titta på.

testa dreamweaver.
 
..i dreamweaver finns ju även möjligheten att se både kod och design på samma gång, vilket gör att man som nybörjar ser vad som händer i koden då man t ex skapar en tabell. =)

/L
 
Hej!
Jag måste också rekomendera http://www.webdesignskolan.com . Det finns en del gratistips på hemsidan men det är absolut värt att köpa deras kursCD. Där finns många användbara tips både för webdesign och bildbehandling. Macromedias Dreamweaver är absolut det bästa programmet för att skapa webplatser, det är inget snack om det, med det kostar $399 från deras hemsida. Det finns dock lika användbara program som är i princip gratis och även helt gratis för att göra väldigt avancerade hemsidor. Många av dagens hemsidor är dessutom skapade med andra tekniker än ren html, som Java och SQL. Allt det går inte att lära sig så man får förlita sig på vad andra gör och det finns massor av gratis Javascript att hämta på internet.

Sök på http://www.download.com och ställ in "Licences" på "Free", så får du ganska många träffar.

Återkom gärna och berätta om dina erfarenheter om du har prövat några av gratisprogrammen, det finns nog lika mycket skräp som användbart...

Nu har jag visserligen förutsatt att du sitter med en PC.

/Daniel Nordenskjöld
(Som borde sitta och plugga Java i stället för att surfa på internet...)
 
jag har alltid använt netscape när jag gjort hemsidor. har inte orkat lära mig html.
har du netscape så rekomenderar jag dig att testa deras program. du öppnar bara netscape, trycker på file, och sedan new page, så kan du börja göra din sida. du kan lägga in bilder, lägga in tabeller för att få text/bild där du vill ha dem.välja bakgrundsfärg, lägga in länkar osv. nackdelen är ju att sidan kan komma att se annorlunda ut i explorer, men det kan du testa.

sen kan det hända att man ibland måste ha lite htmlkunskap, då brukar jag gå in på http://monkeytoys.com/htmlkurs/
 
Hej och tack för alla ytterligare svar!Tyvärr är det så körigt på jobbet att jag inte hinner med att ta itu med hemsidan just nu ,men jag skall ha med alla era tipps i mina tankar när jag väl får tid att gå igång (semestern?)
Bengt
 
Fredrikpersson skrev:
Har också tänkt att göra en hemsida. Microsofts Frontpage finns med i Officepaketet. Är det något att ha??

mvh

Fredrik

Frontpage bör undvikas. Make till skräpkod får man leta efter. Om dom inte bättrats sig... Dreamweaver genererar väldigt lite skräpkod och rekomenderas därför skarpt. Ta hem en 30 dagars testversion och prova! Netscape skulle jag inte rekomendera att göra hemsidor i.

mvh
 
Vill slå ett slag för att koda HTML "manuellt".
Det blir mycket lättare att få det som man vill.
(i alla fall efter ett tag) Förståelsen ökar och det blir lättare att hitta fel m.m.

Och det går att göra en snygg sida "manuellt" efter en ganska kort tid. Inte så mycket effekter och flashiga menyer kanske men snyggt och stilrent borde inte vara så svårt.

Kolla
http://www.atiger.pp.se/sida.html
För en bra guide till HTML

Dreamweaver är bra men kostar efter ett tag.

http://www.evrsoft.com/
finns en bra HTML editor om du vill skriva koden manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.