Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullsensor till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per-Erik Claesson skrev:

Först en not: Brännvidden ändras aldrig, bara utsnittet.

Man kan ju vända på steken. Jag har ett 50mm f1,7 inköpt för billig penning. Vad får jag om jag sätter den på mitt APC-S hus? Ett perfekt porträtt-tele!

Brännvidden är alltid densamma, det är bara att se vad tillverkare har angett, ja, men den faktiska, upplevda är den du ser i sökaren - samt vad bildsensorn ser!
Jag pratar aldrig om ett utsnitt, eftersom jag sedan den analoga tiden har 24x36mm (småbild) i tankarna eller nu den aktuella FF bildsensorn.

Inte blir Pentax klar med ett FF kamerahus under år 2007, de är alldeles för små, även om deras partner Hoya hjälper till.
Pentax kommer troligen att använda en FF bildsensor från Sony, men Sony lär väl inte låta Pentax släppa sin FF innan Sony själva presenterar sin, då har marknadsförarna på Sony gått i fel skola, ha-ha!

Det är helt rätt, att flertalet välkända pro fotografer har lämnat APS-C för FF!
En vidvinkel optik med motsvarande bildvinkel likt en 28mm, på en FF, måste vara en tillverkad, angiven 19mm optik, till APS-C, visst fasen är den brännvidden mycket svår att göra raktecknande,
svindyr dessutom!
Frågan är om inte en FF bildsensor ändå ger en lägre kostnad på optiken, speciellt inom vidvinkel.

Ja du patrick jag har haft stora kameror som pentax 67 har kvar pentax 645 har kvar Hasselblad o Canon.
För mig har alltid bildkvalite varit viktig därför körde jag mellanformat.
Tyvärr har inte Pentax någon digitalkamera som räcker till i nuläget smärtsamt för pentaxfantasterna.Hade jag varit nybörjare,avancerad hade jag valt Nikon D80 före Penax pga klart bredare utbud av optik etc för bildkvaliten är likvärdig.

Det verkar som pentax har väldigt svårt att komma fram med en proffskamera o som sagt var deras digitala mellanformatare skulle kommit för 2 år sen men den verkar aldrig dyka upp.
Dom är inte med i toppskicktet längre dom hakade på det digitala försent för det var många som använde pentax mellanformatare bla David la chapelle men eftersom dom aldrig fick fram något så har dom tappat proffskunderna.

larsborg skrev:

Frågan är om inte en FF bildsensor ändå ger en lägre kostnad på optiken, speciellt inom vidvinkel.
Det lär vara endast på vidvinkelsidan optiken kan bli billigare med FF. Finns inte en chans att det lönar sig på telesidan. Någonstans över 50mm börjar det straffa sig med varenda mm man går uppåt i brännvid. Det finns även ett stopp när man inte kan gå längre. 400mm är inte så ovanligt idag. Men om du ska ersätta den så måste du hitta ett 600mm. Om du hittar ett med samma ljusstyrka som 400mm, hur mycket tror du det skiljer mellan dessa objektiv?

Ps: fallet med 400mm utgår från Canons berömda 400mm f5,6 som är poppulärt bland fågelfotografer. Men även till Pentax lär det skilja rätt mycket mellan 400mm och 600mm om man skulle hitta något passande.

snap skrev:
Tyvärr har inte Pentax någon digitalkamera som räcker till i nuläget smärtsamt för pentaxfantasterna.

Ove din uppfattning delas nog dess bättre inte av många :)

Reichman igen:

"Image quality is on a par with virtually anything else on the market"

"K10D is probably the best value in a 10 Megapixel DSLR at this time."

"As a Canon user I can only wish that the folks at Canon's marketing and engineering department have a close look at some of the more innovative features offered by Pentax in this new model"

"Pentax now offers one of the most innovative feature sets to be found on any DSLR."

"It looks like the big boys are going to have to start playing catch-up."

snap skrev:
Tyvärr har inte Pentax någon digitalkamera som räcker till i nuläget smärtsamt för pentaxfantasterna.
Nu vet jag inte om det är rätt att jämföra någon DSLR med mellanformat. Kanske bättre att jämföra med en annan DSLR? Finns det någon sådan du tycker räcker till? Har du förresten granskat kvalitén från K10D? Hm, har du testat DSLR överhuvudtaget?

Frun kör Canon 1Dmk2 som porträttkamera och det är ingen som klagar på resultatet. Jag har just granskat några av bilderna från den och jämfört med ett par bilder från K10D tagna i samma studio, samma blixtar och iso100 på båda kamerorna. K10D spöar 1Dmk2:an. Inte kan jag säga att det skulle kännas specielt smärtsamt om det inte räcker för DINA krav. För mig så är det kanon! Jag lånar gärna 1Dmk2:an om jag ska fota sport, men ska jag köra porträtt får den stå på hyllan. Då blir det K10d:n.

Vi får väl se om alla som kör bakstycken o Nikons,Canons värstingkameror säljer dom för att använda Pentax 10milj kamera.
Pentax har en kamera som reichmann skriver troligen den bästa i 10mij klassen saken är den att ni tror att den är bäst bland alla kameror.
Men allt är som sagt en smaksak finns många tidningar som har Nikon D80 i topp istället.

Om det finns någon dslr som är i klass med mellaformat?
Ja Canons 1dsm2 blandannat.
Men som sagt var tar ni ut utskrifter mellan tex dessa 10milj pixelkameror nikon,canon pentax med likvärdig optik så kommer det inte skilja något om det är i A4 storlek det är fortfarande en smaksak vilken kamera man föredrar.
Pentax har tyvärr ingen helgjuten proffskamera
varken som är heltätad
tillräckligt med megapixel
ingen ff
ej tillräckligt av ljustark proffsoptik
eller långa telen
macroblixtar osv
Däremot hade dom bra analoga mellanfornmatare som hade grym ljusmätning 645N med bra optik som var riktigt bra i motjus klart bättre än tex Canon optik.Därför har jag sparat 645 med optik i väntan om dom kommer med någon digitalmellanformatare.

snap skrev:
Pentax har en kamera som reichmann skriver troligen den bästa i 10mij klassen saken är den att ni tror att den är bäst bland alla kameror.

Det börjar bli tröttsamt med alla grundlösa påståenden. Kanske dax att tala klarspråk och berätta vem du vänder dig till med ditt påstående att "ni" tror att K10D är bäst bland alla kameror?

Har nån skrivit det kan du ju istället citerar den personen så den har en möjlighet att svara.

Annars kan man väl bara tolka det som ett Pentaxförakt i största allmänhet.

Debatten är oerhört tröttsam.

Det är väl ingen som ser K10D som konkurrent till Canons eller Nikons värsta proffshus, än mindre till Bladare med digitalbakstycken. Se kameran för vad den är - en mycket bra modell i sin prisklass och för sin målgrupp som rimligen är avancerade hobbyfotografer och "små"-proffs.

Varför inte utöka denna tråd med vilka bilar ni kör, eller vilken klocka som sitter på handleden, eller vilken mobil som är bäst. Det blir säkert en lika givande debatt...

snap skrev:
Åter igen: Har du NÅGON som helst erfarennhet av DSLR? Vilka kameror har du testat?
En annan sak: Varför i hela fridens namn tror du att det skulle smärta NÅGON (möjligen försäljnings avdelningen på Pentax då) att Pentax inte når upp till dina krav? Är det inte att övervärdera din betydelse i debatten?

Jag undrar också vem sjutton som sagt att K10D skulle vara bäst av alla kameror? INGEN vad jag kan minnas har sagt det. Vem i Hel***te har sagt att alla kommer att sälja sina "värstingkameror och bakstycken" och köpa K10D? Varför skulle vi ens jämföra NÅGON Dslr med digitala mellanformatare?

Nej, du för din hatkampanj mot oss och försöker omyndighetsförklara oss för att vi fastnat för Pentax och är nöjda med det. Gud vet varför. Besviken över att de inte släppt en digital mellanformatare än? Troll? Ja inte vet jag. Du snackar iallafall om helt andra saker än det vi gör.

Tråden handlar om utifall Pentax kanske KOMMER att ge ut ett FF hus. Du spyr galla över att de inte redan HAR gett ut ett Proffshus (inte automatiskt samma sak, se Canon 5d som exempel). Vi vet att de inte har gett ut ett proffshus än. Men för många av oss som köpt K10D så är den bra nog, specielt för det pris vi gett. Men det är som sagt inte det tråden handlar om, utan om sensorstorlek i ett eventuellt kommande hus!

Pentax har ingen egen tillverkning av sensorer, de får i likhet med Nikon söka andra vägar. Nikon kommer troligen visa på PMA ett nytt hus med en större sensor.(det finns rykten om detta sedan senaste Photokina) Om det nu är samarbete med Kodak,Dalsa, Fuji eller Sony får vi se.
Pentax är små på marknaden vad det gäller digitala SLR och har absolut inte någon proffsmarknad längre.
Att tro att detta i sammanhanget lilla företag vad det gäller digitala SLR skulle komma ut med en stor sensor är inte sannolikt.Fuji hade kunnat ta fram en stor sensor om inte kostnaden för varje exemplar hade varit för stor.
Canon är de enda i dagsläget som har styrkan att göra en egen 24 x 36mm CMOS sensor till ett rimligt pris.Andra som kan CMOS är bla Dalsa.

Mikael

Pentax visar ju också i sin objektivserie att någon nära förestående FF kamera inte är aktuell.Marknaden och sensorutvecklingen lär bli avgörande om det blir en FF-kamera eller ej.

Däremot lär det komma en K1D prokamera men säkerligen med en aps sensor.

Noterbart att Samsung gör egna sensorer så att Pentax är i händerna på Sony skall man nog inte vara för säker på.

Den som kallade pentax kamera för proffskamera var patrick i en tidigare tråd.Ni pentaxfantaster är väldigt överkänsliga så fort någon påpekar något så blir ni rasande.
Det var några pentaxfantaster som drömde om 67,645 digitala pentax inte jag.
Pentax är som risedal skriver ett litet företag.
Har inte ett komplett objektivutbud för småbild ens
att tro att dom ska komma med en ff inom snar framtid är övertro.
Erfarenhet av dslr?
Vad tror du?
Om jag är yrkesfotograf så lär jag väl ha det eller?
Men tyvärr har inte pentax någon kamera för mig längre utan jag kör bla med 1dsm2 samt 5D om det intresserar dig Per-Erik.
Pentax är en i mängden med ett 10milj hus smaksak vilken man föredrar.
Den som skrev att nu får väl reichmann sälja sin 1ds o phase one bakstycke var Henrik o man kan ju undra varför han skrev det........

papi skrev:
Pentax visar ju också i sin objektivserie att någon nära förestående FF kamera inte är aktuell.Marknaden och sensorutvecklingen lär bli avgörande om det blir en FF-kamera eller ej.

Däremot lär det komma en K1D prokamera men säkerligen med en aps sensor.

Noterbart att Samsung gör egna sensorer så att Pentax är i händerna på Sony skall man nog inte vara för säker på.

Det finns 100tals tillverkare av sensorer vilka kan beskådas på bla Photokina, hur Samsung är som tillverkare vet jag inte, men jag vet vad Kodak, Sony,Dalsa, Fuji, Canon kan sedan många år vad det gäller digitalkameror och bakstycken.

Mikael

ccd
http://www.google.com/search?hl=sv&...=0&ct=result&cd=1&q=ccd+manufacturers&spell=1

CMOS

http://www.google.com/search?hl=sv&...0&ct=result&cd=1&q=cmos+manufacturers&spell=1

snap skrev:
Om jag är yrkesfotograf så lär jag väl ha det eller?
Varför då? Du verkar ju köra mellanformatare. Är väl inget som säger att du ens måste ha testat DSLR bara för att du är yrkesverksam. Det finns gott om exempel på folk som kör analoga kameror av olika slag som aldrig har testat DSLR men ändå har en massa åsikter om dem. Varför skulle du inte kunna varit en av dem? Dina argument har inte direkt varit av den sakliga typen.

Jaha, du kör 5D och 1Dsmk2. Antar att de uppfyller dina krav. Då vet vi ju vad du har för refferenser när du sågar Pentax. Men det måste ju också innebära att det finns en massa andra DSLR av olika fabrikat som inte heller uppfyller dina krav, antagligen alla som inte har FF skulle jag tro? Då är det väl inte Pentax det är fel på? Henriks kommentar om Reichmann var ju antagligen ett skämt, ironi med andra ord. Rätt långt ifrån ett påstående om att alla med "värstingkameror och bakstycken" skulle byta till K10D.

Skulle Pentaxägare vara känsliga? Ha, är det därför Canonister och Nikonianer uppsöker oss på vårt forum gång på gång för att tala om hur fel VI har såfort vi uttalar oss minsta lilla till Pentax fördel? Jag går inte in på Nikon eller Canonforumet och sågar deras kameror. Säger man nått positivt om Pentax, då är man "fanatiker" och säger man emot någon som kritiserar Pentax, ja då är man tydligen "överkänslig". Saklig argumentering...

snap skrev:
Den som kallade pentax kamera för proffskamera var patrick i en tidigare tråd.Ni pentaxfantaster är väldigt överkänsliga så fort någon påpekar något så blir ni rasande.

Vi börjar snart känna oss som en oönskad användargrupp man refererar till med ett nedlåtande fantast eller fanatiker. Just för den biten blir det mer och mer uppenbart att det är precis tvärt om. En massa illa dold egen fanatism som inte tål att det dyker upp något som i många avseenden är bättre.

Att kalla kameran för proffskamera är INTE detsamma som att säga att den är bäst bland alla kameror. Att påstå saker som någon INTE sagt gör människor i allmänhet rasande.

För övrigt uppfyller kameran säkert många proffs kravspec (men så klart inte allas) och det finns en hel del exempel på proffs som byter till Pentax iom K10D. Själv säljer jag bilder via en bildbyrå och för min proffesionella gärning är K10D det bästa alternativet.

Här ett urval av siter som inte tycks förstått att K10D inte är en "proffesionell kamera" Sök på nätet så får du ett bra underlag för din mission och kanske kan hitta fler att stämpla som Pentaxfanatiker.

"Pentax senaste tillskott bland digitala systemkameror. K10D har 10.2 megapixel och är extra tätad mot fukt, det gör att den känns seriös och mer riktad till "proffs" och avancerade amatörer än deras tidigare digitala modeller"

"Nya PENTAX K10D vänder sig till dig som älskar bilder och fotografering, kanske jobbar du som professionell fotograf eller har foto som favorithobby."

"Professionell systemkamera för alla fotoentusiaster! Pentax K10D erbjuder funktioner och finesser som tillfredställer alla ambitiösa fotografer. Med upplösning 10.2 miljoner pixlarl, ny 22 bit A/D konverter, avancerad skakreducering och tillgång till Pentax alla objektiv ger K10D ett bildresultat utöver det vanliga."

macrobild skrev:
Det finns 100tals tillverkare av sensorer vilka kan beskådas på bla Photokina, hur Samsung är som tillverkare vet jag inte, men jag vet vad Kodak, Sony,Dalsa, Fuji, Canon kan sedan många år vad det gäller digitalkameror och bakstycken.

Mikael

Jag såg att de hade gjort en 3 1/2 cmos till en nalle så tekniken finns iaf i liten skala. Ibland kan ju en uppstickare överrsaka, vem vet hittar någon en metod att hålla nere bruset med övriga bra prestanda kan det nog bli snabba vändningar.

Samtidigt är det som finns på marknaden rätt bra så nån revolution lär det väl inte bli tal om.

Patrick

larsborg skrev:
Du satt uppe sent på natten, 2006-12-31 01:45, svarade i inlägget ovan, det kan inte vara normalt att så frenetiskt försvara en kameramodell!
Du har det senaste halvåret av 2006 ständigt, ofta dagtid, i forumet, framhållit förträffligheten med allt Pentax tillverkar, hur hinner du sköta ett normalt krävande arbete?

Gott Nytt År

Det har du inte med att göra och att det tar mycket tid förklaras med all tydlighet genom att man måste svara på såna här idiotioska inlägg.

Den här tråden har lite smått spårat ur, det måste väl gå att uppträda som vuxna människor även om alla sitter bakom en datorskärm?

Det här är ett Pentax-forum där risken är stor för Pentax-positiva åsikter. Samtidigt är det inget fel med lite balans och lite kritik från icke-Pentaxägare. Men att börja anmärka på vilken tid på dygnet som inlägg postas är inget konstruktivt.

papi skrev:
Här ett urval av siter som inte tycks förstått att K10D inte är en "proffesionell kamera" Sök på nätet så får du ett bra underlag för din mission och kanske kan hitta fler att stämpla som Pentaxfanatiker.

"Nya PENTAX K10D vänder sig till dig som älskar bilder och fotografering, kanske jobbar du som professionell fotograf eller har foto som favorithobby."

hur tänker du när du citerar reklamtext från tillverkarens egen sida?

http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/list.asp?cat_id=637

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar