Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullsensor till Pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)
cmyk skrev:
hur tänker du när du citerar reklamtext från tillverkarens egen sida?

http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/list.asp?cat_id=637

Tillverkaren brukar väl veta bäst för vad produkten är tänkt till?

De andra citaten kommer från Cybephoto och Scandinavianphoto. De har väl också viss erfarenhet att klassa kameraprylar de säljer.

Detta är väl också en tämligen oitressant frågeställningn men eftersom du och Ove tycks ha svårt för kombinationen Pentax och Pro ville jag visa att er utpräglade önskan om att K10D skall klassas som en amatörmodell långt ifrån delas av alla.

larsborg skrev:
Du satt uppe sent på natten, 2006-12-31 01:45, svarade i inlägget ovan, det kan inte vara normalt att så frenetiskt försvara en kameramodell!
Du har det senaste halvåret av 2006 ständigt, ofta dagtid, i forumet, framhållit förträffligheten med allt Pentax tillverkar, hur hinner du sköta ett normalt krävande arbete?
Hinner du använda din kamera Pentax K10D, egentligen, när du ständigt sitter vid datorn?
Varför hela tiden leta fram artiklar från Internet, som handlar om Pentax?
Fotografering handlar om känsla för komponering, min åsikt iaf, mindre om ett ständigt jagande efter det senaste i teknik.
Lever du för din K10D?
Nu till nyårsafton vet jag vad jag skall göra, det sociala livet är för mig viktigare, än kamerateknik

Gott Nytt År
Nu är alltså sakargumenten helt slut och då tas personangreppen vid. Motståndaren i debatten är "inte normal". Varför beter man sig på det sättet mot en annan människa? Varför går man över till ren mobbing när man inte längre har argument att fortsätta en debatt?

papi skrev:

De andra citaten kommer från Cybephoto och Scandinavianphoto. De har väl också viss erfarenhet att klassa kameraprylar de säljer.

Detta är väl också en tämligen oitressant frågeställningn men eftersom du och Ove tycks ha svårt för kombinationen Pentax och Pro ville jag visa att er utpräglade önskan om att K10D skall klassas som en amatörmodell långt ifrån delas av alla.

aha bara säljsnack alltså..

ja, säljmaterial brukar ju vara synnerligen tillförlitligt..eller?
;)

fast det finns egentligen inga professionella kameror, bara professionella användare...

Patrick Pihl skrev:

Javisst, men det kan alla redan oxå!

Det är marknadsavdelningen som har utformat texten till Pentax K10D, för att kameran skall sälja, över hela världen, liknande text finns även på andra språk.
Reklam är det bekant?

Kameran håller en hög klass, inget snack om annat, men när de välkända proffs fotograferna vänder APS-C ryggen till förmån för FF, faller ändå betäckningen för att K10D skulle vara en proffs kamera.

Bruset ligger latent bakom vid höga ISO, gäller alla 10Mp med APS-C, med nuvarande konstruktion, FF är dyr, men bäst för proffsen.
Många proffs använder ett kamerahus, 5D, av en annan känd tillverkare.

Brus är inget att ha, förutom i drickat i kväll!

Det finns tydligen proffs som använder digitalkompakter. Bara för att man tar betalt för bilderna (för det är väl det som menas med "proffs") behöver man inte ha en viss utrustning från en viss tillverkare.
Men eftersom det finns proffs som använder Olypus C-8080 så måste den väl räknas som en proffskamera den med?

Och att börja ta upp när folk skriver sina inlägg är bara löjligt. Nuförtiden har de flesta elektriskt ljus och blir inte beroende av solljus för att göra saker. Då kan man skriva inläg mitt i natten. Behöver man sen inte gå upp och mjölka korna i gryningen så kvittar det hur länge man sover på dagen.

Vad kallar man d1x, d2x, d2h osv - Kameror . D80 .Pentac. Canon 30d mfl - kameror

Vad kallar man en amatörfotograf med ett Canon 1dsmk2 hus. Antagligen välbärgad AMATÖRFOTOGRAF

Vad kallar man en vän och kollega dvs fotografkollega sedan 1984 som åker till motortävling för att göra ett porträtt på en av våra mest kända racerförare och upptäcker att han har glömt kameraväskan kvar i Lund. Stannar på en bensinmack och köper 4 engångskameror, kliver omkring i depån och gör ett fantastiskt bildreportage
PROFFS. (kanske ett något glömskt och disträ PROFFS.

Sluta kasta sand. Det är inte utrustningen det hänger på

Och gott nytt år på er

Mikael

Tänk tanken att fotografen bakom de fantastiska bilderna använder en Pentax. Ännu värre om jag själv använder en Canon 1Ds mark II utan att kunna ta lika bra bilder själv.

Varför är det bara de dyraste kamerorna som får kallas professionella? Som någon skrev så blir det bilder med alla kameror. Jag kan förstå om en sportfotograf behöver en snabb kamera som tål lite regn. Alla fotografer fotar inte sport.

Personligen tror jag inte att Pentax kommer med någon fullformatare under överskådlig tid. Det funkar tillräckligt bra med de sensorstorlekar som finns. Jag tror Pentax hellre satsar på en digital mellanformatare än att utveckla en kamera för det fulla småbildsformatet.

Jag har följt Pentaxforumet lite mer på sistone då jag tycker K10D verkar vara en mycket kompetent kamera och då kompisar och kollegor ofta vänder sig till mig med kameradfunderingar. Således måste jag hålla mig ajour så jag kan svara på frågan "Vilken DSLR rekommenderar du?". Och jag rekommenderar glatt K10D, såväl som 400D eller D80 (låt vara av olika skäl).

Nåväl, det var inte det som var min poäng utan det jag ville säga var att jag inte alls har uppfattat folk här som överdrivet fanatiska och Patrick, som har fått påhopp här, tycker jag verkar vara en resonabel Pentax-glad person, precis som jag hoppas uppfattas som en resonabel Canon-glad person. Förstår inte vad det är som upprör så mycket faktiskt.

Nåväl, detta var ju ett helt meningslöst inlägg egentligen, får skylla på nyårs framfylla. Gott nytt allihop, ikväll går kameran varm (ska bli spännande att se hur en Tilt-Shift 45:a gör sig för festfoton!).

Tack Stefan och till dig och alla andra fotografer, ett Gott Nytt År!

Själva kommer vi att fira in det i källaren med
vår skotträdda hund, lite doggy delikatess och en flaska Tequila :)

Om fullformatet försvinner så kan ju alla yrkesfotografer lägga ner..

Tror inte de vill ha brus på iso 100, långt skärpedjup jämt och ett omfång sämre in dia..

De flesta yrkesfotografer fotograferar inte fåglar.

Fast, iofs, så länge som mellanformatsfilmen finns kvar så finns det ju hopp om teknisk kvalité inom fotografyrket.. bara inte skannrarna slutar tillverkas.. *suck*

Vi har två ateljéer här i vår stad. Ingen av dem kör FF. Reportrarna på lokala tidningen kör inte FF. Ingen av dem har tänkt lägga ner vad jag vet.

P-E Claesson skrev:
Då kan du ju tala om vad de FLESTA yrkesfotografer fotograferar då.

Många yrksefotografer i krigshärjade/oroliga områden använder helst inte t.ex. D2x och Eos1, varför? Det är större risk att de blir skjutna.

Bli därför inte förvånad när ni ser dessa "proffs", använda små DSLR eller en mer avancerad kompakt kamera, för det väcker inte lika stor uppmärksamhet.

Hälsningar

Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar