Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskolans annons här bredvid

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Har den väkt sådan uppmärksamhet att "folk" vill bojkotta?

/Janne (som också kan dra in magen)
Det jag menade på med att svara dig var var att uppmärksamma dig på att uppmärksamhet (oavsett vilken och hos vem) inte är enda syftet reklam ska fylla.

Men Ok. Jag söker inte den skolan iaf. De visar dels tydligt att det inte är mig de vill nå, och sen tvivlar jag starkt på att jag skulle kunna få ut något vettigt av en utbildning där de bakom inte ens klarar att få fram ett lockande och vettigt budskap själva. Bojkott rakt av alltså..

Själva bilderna tar jag inte ställning till, men det jag tycker är konstigt är att man ska bifoga passfoto med sin ansökan. Vad är skälet till det? Ska de gallra bort fula och feta och de med utstående tänder eller andra skavanker? Eller ska de gallra bort mörkhyade?

Clouseau skrev:
Undrar vad det är för teknisk utveckling som gör att man måste ha 10Mp för att lära sig att fotografera!?

Det handlar inte om att lära sig fotografera iofs. Det ser man om man läser lite mer noggrant om utbildningen. Det är en påbyggnadsutbildning.

Men visst är det överdrivet med ett så specifierat krav på utrustningen.

Eeros skrev:
Själva bilderna tar jag inte ställning till, men det jag tycker är konstigt är att man ska bifoga passfoto med sin ansökan. Vad är skälet till det? Ska de gallra bort fula och feta och de med utstående tänder eller andra skavanker? Eller ska de gallra bort mörkhyade?

Jag visar varken mina tänder eller min kroppsbyggnad på mitt passfoto.

Kan det inte vara så enkelt att de vill ha ett ansikte att associera till i det synerligen omfattande skriftliga och bildliga material som skall bifogas ansökan? Varför skall det hela tiden spekuleras kring diskriminiering när det handlar om att bifoga bilder till en ansökan?

Om vi nu som fotografer tror på att en bild kan säga otroligt mycket, är det väl det i allra högsta grad ett tillräckligt motiv för att bifoga ett passfoto. Jag har full förståelse för arbetsgivare och andra som vill ha en bild bifogad med sin ansökan. Det bidrar till en helhet att kunna associera åsikter och värderingar med en bild av personen i fråga.

mange78 skrev:
Jag har full förståelse för arbetsgivare och andra som vill ha en bild bifogad med sin ansökan. Det bidrar till en helhet att kunna associera åsikter och värderingar med en bild av personen i fråga.

Men från ett annat perspektiv så ger fotot en utmärkt möjlighet för arbetsgivaren att applicera sina fördomar på de sökande.

I det här fallet, med en fotokurs, så är det väl inte lika allvarligt, men gäller det ett arbete så finns det större skäl att försöka rensa bort ovidkommande faktorer.

På mitt körkort ser jag väldigt, väldigt arg ut, det vore inte så kul om en arbetsgivare associerade den bilden till min ansökan.. :)

MVH

millimeter skrev:
På mitt körkort ser jag väldigt, väldigt arg ut, det vore inte så kul om en arbetsgivare associerade den bilden till min ansökan.. :)

MVH

Men om du söker som Gladiator kan ju det vara rätt praktiskt!

Nä, men nu var det ju inte körkortet du skulle bifoga, utan ett passfoto och skall man söka nåt som betyder mycket i ens liv kan det ju vara värt att gå och ta ett nytt passfoto där man kanske ser lite gladare ut.. Och som dessutom är uppdaterat.

Det kan ju vara så enkelt att de vill kunna göra i ordning passerkort och studentlistor i förväg också.

Att det finns krav på utrustning är inte särskilt konstigt tycker jag, men den formuleringen om 10 kanske inte var så lyckad och antagligen inte superrelevant eftersom det trots allt verkar räcka med 6. Kanske det hade varit viktigare att ta upp brännvidder (från-till) som skulle behövts för att klara utbildningen i stället för den rekomendationen?

F.ö står tydligt att det är DSLR så kameramobilen eller andra kompakter duger nog inte iaf..

mange78 skrev:
Jag visar varken mina tänder eller min kroppsbyggnad på mitt passfoto.

Kan det inte vara så enkelt att de vill ha ett ansikte att associera till i det synerligen omfattande skriftliga och bildliga material som skall bifogas ansökan?

Lol, ja jag märker att jag glömde tillägga en smiley efter mitt inlägg. :) Nej, du behöver inte visa dina tänder på passfotot (om du inte vill).

Att de vill ha ett ansikte att associera till är just det som kan bli haken för vissa att komma in. Det är ju ett välkänt faktum att man associerar sina fördomar på en bild mycket lättare än på en text. Som du sa, en bild säger otroligt mycket. Ibland säger den även sådant som inte finns i bilden, sådant som man endast tror sig se.

lottawe skrev:
Att det finns krav på utrustning är inte särskilt konstigt tycker jag, men den formuleringen om 10 kanske inte var så lyckad och antagligen inte superrelevant eftersom det trots allt verkar räcka med 6. Kanske det hade varit viktigare att ta upp brännvidder (från-till) som skulle behövts för att klara utbildningen i stället för den rekomendationen?

F.ö står tydligt att det är DSLR så kameramobilen eller andra kompakter duger nog inte iaf..

Du har av någon anledning bestämt dig för att denna utbildning är fel.

Jag har ingen uppfattning eftersom jag inte talat eller korresponderat med dem som driver utbildningen, men om man bryr sig finns möjligheten att kommunicera.

Genom enkla mail kan man få svar på det mesta och man slipper spekulera.

Mitt tips är att skicka ett mail och fråga varför man rekommenderar vissa pixlar och varför man vill ha passfoton. Egna slutsatser utifrån en annons och en hemsida kan lätt bli fel.

Vill man ytterliggare undvika missförstånd kan man ringa upp folkuniversitetet.

Arleklint skrev:
Du har av någon anledning bestämt dig för att denna utbildning är fel.
Jag vet inte varför du tolkar mina rader så? Det enda jag ifrågasätter är sättet de marknadsför sig på. Annonsen får mig inte att tro på utbildningen som sagt, men det om utrustningskrav förstår jag inte hur du associerar till att jag skulle bestämt mig för att utbildningen skulle vara fel?

Hur som helst har jag tyvärr inte råd att plugga. Råkar ha jobb att ta hand om så ingen skola är intressant. Det var reklamen jag hakade upp mig på. Den är usel.

EDIT: Tråden startades ursprungligen under reklam för att jag var nyfiken på¨andras tankar om just reklamen.

lottawe skrev:
Jag vet inte varför du tolkar mina rader så? Det enda jag ifrågasätter är sättet de marknadsför sig på. Annonsen får mig inte att tro på utbildningen som sagt, men det om utrustningskrav förstår jag inte hur du associerar till att jag skulle bestämt mig för att utbildningen fel.

Hur som helst har jag tyvärr inte råd att plugga. Råkar ha jobb att ta hand om så ingen skola ärt intressant. Det var reklamen jag hakade upp mig på. Den är usel.

/Lotta (utbildningsskadad som inte lyckas glömma reklamanalyserna kanske..)

Frågan var inte vad du har råd till.

Ring upp folkuniversitetet och prata med dom om reklamen så får du säkert en förklaring och bakgrund. Det skulle tillföra tråden en del.

De kan säkert också förklara vad den utbildning som du spekulerar kring innebär.

och angående kamerautrustning..... visst, det kan låta fånigt. men med tanke på att skolan erbjuder en professionell utbildning i digital fotografi så krävs det en viss klass på utrustningen också.

Arleklint skrev:
Frågan var inte vad du har råd till.

Ring upp folkuniversitetet och prata med dom om reklamen så får du säkert en förklaring och bakgrund. Det skulle tillföra tråden en del.

De kan säkert också förklara vad den utbildning som du spekulerar kring innebär.
Jag har redan i förmiddags mailat fotografen och meddelat att jag startat tråden, redan innan det avslöjades här vem det var. (Han är f.ö himla duktig.)

Varför skulle det inte vara ok att diskutera budskap, tolkningar och associationer som fotogrfier i reklam ger här menar du? Jag är framförallt intresserad av hur budskapet tolkas alltså och inte av folkuniversitetet!

Möjligen är jag aningen "utbildningsskadad," men jag tycker reklamanalyser är intressant.

Det blir ointressant så länge vi inte hör eller får förmedlat folkuniversitetets tanke. Vi måste på något sätt veta vad de vill förmedla, annars famlar diskussionen i dumdum.

Vad skall diskussionen relatera till?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar