Annons

Fotoskolans annons här bredvid

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Jag förstår inte valet av bilderna fotoskolan gjort till sin annons. Vad vill de säga med just de bilderna alltså. Budskapet..

Vore intressant att höra hur andra uppfattar annonsen och bilderna i den. Vad tänker Du?

Tänkte inte kommentera detta något mer,
men...

Tror att de ekonomiska realiteterna styr nuförtiden mer än tidigare...

Det märker vi på de flesta områden.

Så,
Fotoskolana kanske har bedömt detta som en smart och lockande marknadförings/insäljningsgrej för att locka in en viss grupp?

I en tid med hård konkurens om fotoelever!?

Se på de vanliga skolornas marknadsföringar.

Så i denna marknadskrafternas värld, så får vissa saker stryka på foten...!

Så kan det vara..

mange78 skrev:
Ja, och det är riktigt bra bilder förövrigt!

Jao.. Zepherine serien är otroligt bra.. många bilder där är ruggigt bra... men jag noterar att dom mer "normala" och påklädda bilderna tilltalar mig mest. Även om dom andra bilderna är bra så gillar jag faktiskt dom andra bättre. Tycker inte heller att dom bilderna som är med i reklamen är representiva för hans fotokonst. Har så många bättre bilder i sin samling... :)

mange78 skrev:
Fast det är väl bara en av de tre bilderna du finner vara stötande? Vad tycker du om de andra två då?
Jag ser ingen som stötande i sig, men reklamen tycker jag är det iom kombinationen av bilderna i sammanhanget.

Och den i Fine art nude-poolen har jag ju sett förr och där ifrågasätter jag sånt jag ser som stötande, men har inte uppfattat den bilden så. Där är sammanhanget för publiceringen helt rätt.

lottawe skrev:
Jag ser ingen som stötande i sig, men reklamen tycker jag är det iom kombinationen av bilderna i sammanhanget.

Och den i Fine art nude-poolen har jag ju sett förr och där ifrågasätter jag sånt jag ser som stötande, men har inte uppfattat den bilden så. Där är sammanhanget för publiceringen helt rätt.

Ok. Personligen tycker jag inte att dessa bilder är mer stötande än andra annonser idag. Dock tycker jag dessa bilder har mer klass och kvalitet än mycket annat man ser på reklampelare runtom i våra städer. Så den jämförelsen ställer jag mig emot!

Men jag har full förståelse för ditt resonemang, dvs hur väl valda de är i detta sammanhang. Men min åsikt är att de ändå framhäver fotokonsten på ett bra sätt.

Jag tyckar att det känns lite gammaldags och trist att välja tre kvinnobilder. Varför får ingen man vara med?

//mats

Anddje skrev:
Jag tycker att dom får välja vilka bilder dom vill.
Det har de säkert gjort också och visst har de ju den rätten. Frågan är bara om hur de uppfattas utifrån valet.

I reklam är budskapet viktigt, och en analys av hur man bäst når målgruppen brukar ju vara lämplig. Bildvalet bör göras därefter alltså. Med valet de gjort nu undrar jag om de alls tänkt till och isf vilken målgruppen är.. (att jag inte hör dit vet jag iaf.)

Min första tanke var att det var reklam för en modellagentur inte en fotokurs... så för mig känns det som en miss i budskapet eftersom det handlar mer om motivet än om fotot. Men det är ju en smaksak. Dock verkar länken död för jag kommer ingenstans när jag klickar på den.

Anddje skrev:
Jag tycker att dom får välja vilka bilder dom vill.
????? Men vaför har dom valt som dom har gjort? Jag såg deras utställning för ett par veckor sedan, och vet att det finns mycket fina bilder att välja på. Men dom kanske söker män med den gamla slitna mansrollen? Vad vet jag.

//mats

Annonsen väckte uppmärksamhet. Det är väl annonsörens enda krassa syfte, och denna tråd hjälpte till.

dom har skrivit <a href="www.folkuniversitetet.se/fotoskolan" />
istället för
<a href="http://www.folkuniversitetet.se/fotoskolan" />
så den länkar internt på fotosidan och det blir fel.

EDIT: det såg iofs inte ut riktigt så, men i grunden så verkar det vara som om 'http://' fattas.

Senast ändrad:
Annonser med enda syfte att väcka uppmärksamhet finns knappast. I så fall finns det betydligt effektivare bilder på t ex lik, könsorgan eller fekalier. Syftet lär nog vara att skaffa studenter och då ställs det högre krav.

mats lindfors skrev:
????? Men vaför har dom valt som dom har gjort? Jag såg deras utställning för ett par veckor sedan, och vet att det finns mycket fina bilder att välja på. Men dom kanske söker män med den gamla slitna mansrollen? Vad vet jag.

//mats

jo visst kan man fråga sig vem dom riktar sig till, dom kanske har snålat in på målgruppstester...

Arleklint skrev:
Annonsen väckte uppmärksamhet. Det är väl annonsörens enda krassa syfte, och denna tråd hjälpte till.
Bra reklam bör väcka uppmärksamhet hos utvald målgrupp för att uppfylla sitt syfte.

Att reklam uppmärksammas är inte detsamma som att den är lyckad om den inte når fram på ett bra sätt till de den riktar sig till. Väcker reklamen uppmärksamhet som får folk som borde ligga inom målgruppen att vilja bojkotta i stället för att köpa, då är den rentav misslyckad.

lottawe skrev:
....

Väcker reklamen uppmärksamhet som får folk som borde ligga inom målgruppen att vilja bojkotta i stället för att köpa, då är den rentav misslyckad.

Har den väkt sådan uppmärksamhet att "folk" vill bojkotta?

/Janne (som också kan dra in magen)

OT-varning!!!

Saxat från sidan: http://www.folkuniversitetet.se/templates/Page.aspx?id=75791

"För att kunna genomföra utbildningen behöver du ha en analog kamerautrustning samt en digital systemkamera. Digitalkameran måste ha minst 6-megapixel nivå. Vi rekommenderar dock att din kamera har minst 10-megapixels för att gardera dig mot kommande teknisk utveckling."

Undrar vad det är för teknisk utveckling som gör att man måste ha 10Mp för att lära sig att fotografera!?

Clouseau skrev:
OT-varning!!!

Saxat från sidan: http://www.folkuniversitetet.se/templates/Page.aspx?id=75791

"För att kunna genomföra utbildningen behöver du ha en analog kamerautrustning samt en digital systemkamera. Digitalkameran måste ha minst 6-megapixel nivå. Vi rekommenderar dock att din kamera har minst 10-megapixels för att gardera dig mot kommande teknisk utveckling."

Undrar vad det är för teknisk utveckling som gör att man måste ha 10Mp för att lära sig att fotografera!?

Haha, håller med.. Man kan även fråga sig varför inte den analoga kameran också bör vara en systemkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar