fsahlstrom
Aktiv medlem
Det här gillas!
Men en sak som jag saknar är paging i bloggarna.
Men en sak som jag saknar är paging i bloggarna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kallar mig typografi expert om så krävs. Vi tycker olika men vi jobbar med att finjustera kägel och grad nu hela tiden. Om ex New York Times läsare på webben klarar av Georgia tror jag vi på Fotosidan nog också kan ha den. Det är även en brödtextstandard som vuxit sig stark på bloggar etc så vi är inga pionjärer på att använda en serif i brödtext.
Vi har idag släppt ny design. Jihaa! Vi är grymt nöjda och vi tror du kommer blir det också! Här är nyheten:
http://www.fotosidan.se/cldoc/44271.htm
I denna tråden är kommentarer och felrapporter välkomna!
Tror det handlar mer om att små serifer i liten storlek inte fungerar så bra på en skärm kontra hur dom ser ut i skrift. Det finns dessutom mycket bättre alternativ än Georgia (anti alias i OS X och ClearType i Windows har mycket med detta att göra). Med serifer krävs också ett större radavstånd än vad som är nu för att det inte ska bli för grötigt.Tycker Fotosidan är på helt rätt väg. Nya layouten ser mycket bra ut och kan se potentialen med den framöver :]
Angående folks kommentarer på typsnittet så håller jag absolut inte med. Detta med att man "inte" får använda serifer på hemsidor är en så gammal vana att den nästan borde bli en myt. Det är inget som säger att man får eller inte får använda serfier på nätet. Även om sanserifer är tydligare då internetanvändare har lärt sig att läsa dessa snabbare visar nya studier och designtrender att serifer är minst lika läsbara. Serifer och extrema typsnitt är väldigt populära nu för tiden på nätet och med tanken att Cap & Design formger Fotosidan Magasin tvekar jag inte på att dessa designmedvetna människor bakom tidingen och hemsidan har koll och sina anledningar för deras val (som jag håller med om helt och hållet)
Men typsnitten likt färg och form faller oftast inom smaksak för besökarna och kommer aldrig att gillas/ogillas av alla.
Ska bli roligt att se den helt klart och börja känna nya fotosidan bättre!
,Armend
Det där är en dålig resurs då den inte har med andra fonter än dom som var aktuella på 90-talet. Sedan Office 2007 och Windows Vista finns det ingen anledning att plåga Windowsanvändare med Georgia som standard. Om man nu ändå gör en omdesign tycker jag man ska ta till vara på de möjligheterna som ges idag.För den som är nyfiken om olika typsnitt som passar mellan olika system och webbläsare borde kolla denna sida: http://www.ampsoft.net/webdesign-l/WindowsMacFonts.html
Personligen föredrar jag Georgia som jag ofta använder själv i webbdesign. Men olika typsnitt passar bra till olika delar av en sida.
Det finns ett par "default-genvägar" som alltid ligger där.
Vad sägs om att fixa så att jag får er jävla tidning någon gång? Jag betalade min prenummeration den 1/12-09. Har fortfarande inte fått hem ett enda nummer. Ni kan omöjligt ha fel adress eftersom ni var jävligt snabba på att skicka ut fakturan. Hoppas alla ni som läser detta tänker en extra gång innan ni köper en prenumeration av dessa skojjare...