Annons

Fotomässan GBG 2009

Produkter
(logga in för att koppla)

Formel1

Aktiv medlem
Ni som är/varit där, skriv o berätta vad ni upplevde OCH bilder för alla oss som tyvärr inte kan närvara !
 
Jag sprang igenom i all hast.

Jag hade egentligen inga förväntningar, men ändå hade jag Fotomässan från 1998 i samma lokaler i minnet.

Dem går inte att jämföra, så gör inte det.

Till att börja med har jag knappt sett någon reklam för denna mässa, annat än här på fotosidan.se Lite svårt att hitta rätt entre då det samtidigt pågår en annan mässa i undervåningen. Läs: Fotomässa vån 2.

Inget unikt, lite kul utställningar, kanske. Det kändes mest som att knalla runt i en stor fotobutik. Men det är ju alltid kul...

Mitt intryck kan ha blivit bättre om jag haft mer tid, så ta allt detta med en nypa salt.
 
En ren besvikelse, de som varit på Elmia i Jönköping har varit mycket bättre, det var färre utställare, mindre som större, Olympys, Sony, och flera andra, hoppas att det blir Elmia nästa år, annars kan det kvitta, bara slöseri med tid.
MVH SGÖ
 
Hade inga förväntningar det var väl ok fick klämma på lite saker jag varit sugen på som Canon EF-800 (som tyvärr är lite för dyr just nu hehe!) kolla på lite väskor och studioutrustning, kollade lite snabbt på utställningarna och de var väl ok.

Tyvärr så drogs hela mässan ned av det snällt sagt amatörmässiga arrangemanget, det var totalt kaos när det öppnade, dom hade ingen koll alls på insläppet kön var i total kaos efter ca 40minuter började dom kalla in vakter och försöka organisera kön som ringlade sig runt runt i ett enda stort elände. I princip alla som pratade, pratade om hur extremt dåligt arrangerat det var, även när jag väl kommit in så hörde man personal i montrar som Canon där dom pratade om hur extremt dåligt skött hela kö situationen var. Vi får hoppas att arrangören har ordnat upp detta till morgondagen, annars lider jag med er :)

Om mässan återkommer till Göteborg hoppas jag arrangören tar in professionell hjälp med planeringen så detta fiasko undviks!
 
Är inte direkt imponerad. Det jag tar med mig från dagen är Mattias Karlssons föreläsning om RAW-filer. Mest för att han är en pedagog som får mig att fokusera, inte många som lyckas.

Håller med andra om kön, det va K A O S, vilket gav en dålig start. Skulle vilja se en 'större' mässa, bättre organiserad och ja, bättre på alla punkter. Kändes bara rörigt. Minusbetyg från mig.
 
Var Sony på plats i alla fall - de skulle ju inte de'?

Nej, dom var inte där. Förutom Canon och nikon hade Pentax två små bord, Panasonic lyste med sin frånvaro, likaså olympus. Förstår inte riktigt varför dom inte var där. Som att gå på bilmässa och bara kunna titta på Volvo och saab...

Det enda som jag tyckte var intressant, var att få känna på nikons nya 35:a. Satt som en smäck på en D90. Var tydligen det enda exemplaret i sverige dom visade upp...
 
Detta låter ju inte så trevligt :(
Hade tänkt åka dit i morgon, men nu tvekar jag nästan lite. Tycker det är synd att mässan på Elmia blev inställd i år, men kommer helt klart åka dit nästa år iaf. Men det är ju över ett helt år tills dess... så jag åker nog till Göteborg imorron ändå. Bättre än att sitta hemma och uggla :p Kan ju iaf hoppas att de reder upp "kö-situationen" till imorrgon. Hur svårt kan det vara? Har inte varit några problem på Elmia de år jag varit där iaf.
 
Bara nyfiken på om ni sett någon reklam om mässan förutom här på Fotosidan och från era levernatörer?

Jag läser inte Göteborgs Posten, så jag måste ha missat allt?
 
Köproblem borde väll inte vara något problem på detta ställe, där dom är vana med en massa besökare dagligen, är mycket förvånad.
 
Nja, som jag uppfattat det hyr bara "Fotomässan" in sig i Svenska Mässans lokaler. Det är allstå inte Svenska Mässan som är arrangör. Tror tom de har sin egenpersonal med sig, så som vakter mm.

Jag har Svenska Mässan som kund och springer där ett par gånger i månaden, inte ens jag hittade rätt med en gång!

Att köa i en rulltrappa är en ny erfarenhet!
 
Köproblem borde väll inte vara något problem på detta ställe, där dom är vana med en massa besökare dagligen, är mycket förvånad.

Med tanke på att det var E-horse samtidigt så är det inte så konstigt. Fotomässan var på andra plan. Kan nog bli intressant att hitta parkering imorrn när 1 miljon hästtjejjer anländer samtidigt.

/Janne
 
Min referens är trots allt Elmiamässan. Man har lätt kunnat spendera en hel dag där med massor av matnyttigt med föreläsningar, klämma, kolla utstälningar, köpa grejor etc.
Blir det nån mässa i samma skala i år?
 
Med tanke på att det var E-horse samtidigt så är det inte så konstigt. Fotomässan var på andra plan. Kan nog bli intressant att hitta parkering imorrn när 1 miljon hästtjejjer anländer samtidigt.

/Janne

Precis så gjorde de på Elmia för några år sedan. Då delades fotomässan med trädgårdsmässan. Total katastrof...
 
Mäsan i Göteborg var total katastrof, Stå 40 minuter i kö kl.11.00 var
Det Värsta jga varit med om. Mässan på ELMIA var MYCKET BÄTTRE
med mycket mer seminarium. Hoppas verkligen ELMIA kommer tillbaka med en Riktig mässa
 
Katastrof! Kom inte ens in! Parkeringsvakter som helt nonchalant släppte in en i överfulla parkeringshus utan att antyda att det var fullt, kunde bara köpa biljetter vid huvudentrén (har vid andra mässor haft möjlighet att köpa vid andra entréer), timslånga köer i minusgrader! Får hoppas arrangörerna skärper sig till nästa år om det blir fler mässor i GBG! 10 mil dit och lika långt hem. Det är inte så mycket längre till Jönköping!
 
Jag har precis kommit hem från mässan, och tyckte den var helt ok, har bara varit på den lilla mässa i vårgårda tidigare, så jag har inte så mkt att jämföra med, så jag är nöjd. Men jag kan hålla med om att det var lite ont om utställare.

Men att hitta parkeringsplats var lättare sagt en gjort, tog nog en timme att hitta en och kön in var ju fruktansvärd, nästan en timme där ochså.
 
Kom hem från mässan för en stund sedan. Hade inga större problem att hitta parkering. Dock fick man ju gå runt och bort till huvudentren... Kön in var lång (har varit på Elmia tre år i rad tidigare och där har inte varit mer än max 1-2min kö. Här stod jag nog 10min, men ändå inte så farligt. Kön rörde sig ganska fort. Kom ganska precis när dom öppnade klockan 10.
Men det var väldigt trångt där inne! För mkt folk på för liten yta med för få utställare. Var var Sony!? Och Olympus? Nåja, har ju varit på en fotomässa i år iaf, men nästa år blir det Elmia istället, helt klart! Närmre till Jönköping och en bättre mässa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.