erro.se
Aktiv medlem
Jag har en Canon1000 D . finns något P läge. men jag vill ju kunna fota där objektet blir skarpt men bakgrunden suddig. det var därför jag testade att fota med bländarprioritet. borde inte slutare och iso ställa in sig själv så det blir en skarp bild då ?
Ställ då in kameran i P-läge. Då får du åtminstone en bild med de parametrar som kameran väljer åt dig. Se om du kan dra några slutsatser av dessa. du borde dessutom kunna ställa in kameran så att blixten inte aktiveras. Kolla manualen.
Vill du ha oskarp bakgrund och/eller kort skärpedjup så ska du använda stor bländaröppning, d.v.s. lågt bländartal. Är det halvtaskigt ljus så kommer förmodligen kamerans P-läge att välja rätt stora bländaröppningar åt dig för att få in tillräckligt med ljus. Vill du styra det bättre själv så är det A-läget (eller Av på vissa kameror) som låter dig ställa in bländaren och så sköter kameran resten. Bländare 11 ger inte det korta skärpedjup/oskarpa bakgrund du är ute efter.
Du skriver att du har hyfsad koll på detta med slutartid, bländare och ISO. Du får ursäkta, men det verkar inte som du har det. Gå till biblioteket och låna en bok om grundläggande fotografering. Spelar ingen roll hur gammal den är. Grunderna är desamma oavsett om kameran är digital eller laddad med film.