Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera utomhus som ett proffs

Produkter
(logga in för att koppla)
Roger Sundin
**************
Kolla ditt tips om polarisationsfilter, det finns ju mängder. Är det något speciellt filter du tänker på ?
QUOTE]

Det finns alltid bättre och sämre. jag kör med Scandinavianphotos eget och med ett annan som jag glömt namnet på. Märket har mindre betydelse.
 
Fota utomhus som ett proffs

Tack för alla tips i tråden,
Jag får helt enkelt prova mig fram, ska testa med både Auto - Av och P.
 
Åtskilliga konstigheter som en nybörjare tar sig för är svåra att föreställa sig, när man har fotograferat i N decennium. Har du ingen bekant som hållit på ett tag, som du kan träffa några timmar och diskutera med? Jag har själv av egen erfarenhet konstaterat att när jag försöker hjälpa någon över forum eller telefon, så blir det inte alls lika effektivt som när jag kan se hur vederbörande gör. Då blir det mycket effektivare "jaså, du tänker så - gör så här istället" på direkten.
 
Tack för alla tips i tråden,
Jag får helt enkelt prova mig fram, ska testa med både Auto - Av och P.

Som några redan har föreslagit, låna eller köp några fotoböcker modell äldre innan digitalfotografering fanns. De brukar gå genom flera olika bildtyper och hur kameran skall ställas in för att uppnå samma/liknande resultat.

Sluta mecka runt med ISO. Sätt ett ISO, typ 200 och håll dig till det under några fotosessioner. Du har tid, bländare och skärpa att koncentrera dig på. Att få rätt exponering är viktigt, men att välja rätt bländare eller tid för situationen är viktigare om du vill uppnå vissa effekter. När du känner att du kan kamerans begränsningar med ISO200, kan du börja ändra ISO.
 
eller köp en d7000 , Pentax K5 och ställ kamerna på givna parametar tid/bländare + autoiso + ett stegs minusexponering och fota loss i raw med evaluerad mätning och strunta i allt och korrigera dina bilder i rawprogrammet, helst då camera raw som klarar 4 steg minuskompensation, krångligt -nej, inte med autokorrigering och sedan jobba utifrån det
 
Att få rätt exponering är viktigt, men att välja rätt bländare eller tid för situationen är viktigare om du vill uppnå vissa effekter. När du känner att du kan kamerans begränsningar med ISO200, kan du börja ändra ISO.
rätt exponering är ganska oviktigt med morgondagens kameror
se svaret ovan
 
... men tyvärr inte med dagens. och måste nog säga att svaret ovan inte ger en som vill kontrollera slutresultatet ett piss.

du har två kameror du redan kan använda enligt receptet ovan, Pentax K5 och nikon d7000
du har alltså redan två val
för en som som bara vill fotografera så är dessa just nu det ultimata, dvs strunta i saker som "rätt exponering" så länge du fotograferar i raw och inom de gränser /parametrar jag har presenterat

med piss i ditt svar så tror jag att du inte förstår ett sk..
Frågor Niclas?
 
Senast ändrad:
Tack för dina ord Janne, jag höll på att ge upp ett tag, men det är väl som du säger, träna.träna och träna...

men mina kompisar börjar bli trötta på att alla bilder blir suddiga. läs mitt förra inlägg.

kram

Ett par tips;

1. När du plåtar människor, ställ ALLTID skärpan på ögonen, inget annat ställe!

2.Försök köra på större bländare, (lägre tal) typ 2,8-4.0- 5,6.
Du får då kortare skärpedjup och därmed suddigare bakgrund, samtidigt så kommer du åt kortare exponeringstid :)

3.Ta fler bilder än du tror att du behöver, det kostar ju inget :)
Dessutom tar det alltid några rutor innan folk slappnar av.

/Janne
 
eller köp en d7000 , Pentax K5 och ställ kamerna på givna parametar tid/bländare + autoiso + ett stegs minusexponering och fota loss i raw med evaluerad mätning och strunta i allt och korrigera dina bilder i rawprogrammet, helst då camera raw som klarar 4 steg minuskompensation, krångligt -nej, inte med autokorrigering och sedan jobba utifrån det

Att fotografera efter högdagrar med d7000 och därefter låta lightroom autokorrigera bilderna mot ett jämnt histogram ger ofta riktigt trevliga bilder att arbeta med.

Det är min erfarenhet, men mätningen väljer jag efter situation och inte efter ett grundrecept!
 
du har två kameror du redan kan använda enligt receptet ovan, Pentax K5 och nikon d7000
du har alltså redan två val
för en som som bara vill fotografera så är dessa just nu det ultimata, dvs strunta i saker som "rätt exponering" så länge du fotograferar i raw och inom de gränser jag har presenterat

med piss i ditt svar så tror jag att du inte förstår ett sk..
Frågor Niclas?

och du tror man lär sej fotografera då... har lite för mej att trådskaparen hade smått högre ambitioner än så trots den klumpiga rubriken.

RAW och autoiso ersätter inte korrekt exponering, den ger bättre spelrum att rädda när det skitit sej. tekniken ersätter inte heller kunskapen om hur du kontrollerar ljuset, och det är fortfarande med dagens teknik ett måste ifall du är ute efter mer än snapshots du kan ta med vilken pocketkamera som helst (med option för raw) likväl som dom ovannämnda exemplen.
 
jag har inte svarat på om jag tror någon lär sig fotografera eller inte
Man kan med de två kameror jag har nämt ta bilder som ligger långt utanför tidigare kamerors förmåga och "rätt exponering", dvs utan att förstå ett juta.Ställ tid och bländare använd autoiso

ps jag har snart 30 års firande som yrkesfotograf och vet vad det innebär med "rätt exponering" om vi bara talar om samma sak, diafilm , sensorer med klippning och högt läs brus
 
Senast ändrad:
Att fotografera efter högdagrar med d7000 och därefter låta lightroom autokorrigera bilderna mot ett jämnt histogram ger ofta riktigt trevliga bilder att arbeta med.

Det är min erfarenhet, men mätningen väljer jag efter situation och inte efter ett grundrecept!


och skilnaden mellan din kamera och exv en Canon eller annan kamera som inte har samma sensor som din eller Pentax K5 förklarar jag gärna.
 
jag har inte svarat på om jag tror någon lär sig fotografera eller inte
Man kan med de två kameror jag har nämt ta bilder som ligger långt utanför tidigare kamerors förmåga och "rätt exponering", dvs utan att förstå ett juta.Ställ tid och bländare använd autoiso

ps jag har snart 30 års firande som yrkesfotograf och vet vad det innebär med "rätt exponering" om vi bara talar om samma sak, diafilm , sensorer med klippning och högt läs brus

om man nu tar en perfekt rätt exponerad bild med ovan nämnda kameror o sedan tar en som inte är (rätt) exponerad kommer det synas skillnad på en utskrift eller ej? Menar du att med dessa två kameror inte kräver en exakt exponering utan slutresultatet blir ändå lika?
Hur många stegs fel exponering krävs det innan skillnad syns isådana fall?
Jag anser att desto bättre exponering desto bättre slutresultat om vi pratar bild på tryckt media. Visserligen så är digital kameror betydligt mer förlåtande än diafilm som är extremt icke förlåtande för felexponering max 1/3 dels överexponering sedan så syntes felexponering tydligt.
Nej jag tvivlar inte på dina erfarenheter utan undrar bara hur mycket fel exponering dessa två kameror tål innan en kvalitets skillnad syns.
 
om man nu tar en perfekt rätt exponerad bild med ovan nämnda kameror o sedan tar en som inte är (rätt) exponerad kommer det synas skillnad på en utskrift eller ej? Menar du att med dessa två kameror inte kräver en exakt exponering utan slutresultatet blir ändå lika?
Hur många stegs fel exponering krävs det innan skillnad syns isådana fall?
Jag anser att desto bättre exponering desto bättre slutresultat om vi pratar bild på tryckt media. Visserligen så är digital kameror betydligt mer förlåtande än diafilm som är extremt icke förlåtande för felexponering max 1/3 dels överexponering sedan så syntes felexponering tydligt.
Nej jag tvivlar inte på dina erfarenheter utan undrar bara hur mycket fel exponering dessa två kameror tål innan en kvalitets skillnad syns.

med de två kameror jag har nämt så behöver du inte bry dig lika mycket om exponeringen så länge du inte klipper någon kanal , bilden korrigerar du i rawkonverteraren även om den är 4 steg underexponerad, jag har visat resultatet i en annan tråd "isolös kamera" även Joakim har testat förfarandet, likaså ett antal på dpreview, Pentax och Nikon har sådan ren signal, lågt läsbrus att du behöver "inte bry dig" om ev underexponering så som vi måste med våra canon pga läsbrus , bandning etc.

Testa och prova att underexponera en d7000 med 4 steg och korrigera sedan resultatet i camera raw, gör samma sak med exv 5dmk2 så förstår vad jag menar
 
Senast ändrad:
Testa och prova att underexponera en d7000 med 4 steg och korrigera sedan resultatet i camera raw, gör samma sak med exv 5dmk2 så förstår vad jag menar

Intressant Mikael, mycket intressant!
Du menar alltså att det dynamiska omfånget är så stort och bruset så lågt på ex D7000 att 5DII ligger långt efter här?
Finns det ingen Canon med motsvarande kvaliteter?

/Jannenyfiken
 
Om jag förstår de senaste inläggen rätt så är alltså rådet till Fotogirl att använda M-läget, men Auto-läge på ISO?
Då kan hon kontrollera bländare för att få önskat skärpedjup, samt tiden för att få önskad effekt i rörelseoskärpa. Kameran kommer att exponera korrekt med hjälp av automatisk ISO-justering.
Eftersom hon inte har en av de särskilda kameror som uppges så kommer hon att råka ut för brus när ISO drar iväg uppåt.

För det är väl fortfarande så att vi ger råd till en nybörjare som vill bli bättre på att fotografera? Det är väl inte så att vi diskuterar olika märkens för och nackdelar?

Petter ...
 
med de två kameror jag har nämt så behöver du inte bry dig lika mycket om exponeringen så länge du inte klipper någon kanal , bilden korrigerar du i rawkonverteraren även om den är 4 steg underexponerad, jag har visat resultatet i en annan tråd "isolös kamera" även Joakim har testat förfarandet, likaså ett antal på dpreview, Pentax och Nikon har sådan ren signal, lågt läsbrus att du behöver "inte bry dig" om ev underexponering så som vi måste med våra canon pga läsbrus , bandning etc.

Testa och prova att underexponera en d7000 med 4 steg och korrigera sedan resultatet i camera raw, gör samma sak med exv 5dmk2 så förstår vad jag menar

har du testat med en rätt exponerad bild o en 4 steg underexponerad o skrivit ut bilden o det syns ingen skillnad? Om det stämmer så är jag impad.
 
Fotografera utomhus som ett proffs

Mina bästa tips:
0. Titta på och lär dig ljussättning av mästarnas bilder.
1. Använd inte blixt/blixtar
2. Lär dig bildbehandling
3. Lär dig hur kamerans exponeringskompensation fungerar.
4. Lär dig hur du kan påverka bildens utseende med slutartid och bländar-inställningar.

Länktips:

http://www.peterlindbergh.com/#ESSAY
http://www.youtube.com/watch?v=eitfGxc6vbw&feature=related
http://www.folio.se (sök på porträtt eller människa)
http://www.johner.se (sök på porträtt eller människa)
http://www.managementartists.com
http://www.magnumphotos.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.