smilfinken
Aktiv medlem
Det skulle vara intressant med lite vetenskap bakom denna sifferuppställning.
42% av all statistik är påhittad.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det skulle vara intressant med lite vetenskap bakom denna sifferuppställning.
42% av all statistik är påhittad.
... börja fundera på varför bilden ska tas.
Är man nybörjare och precis har skaffat sin första systemkamera kanske inte manuellt läge och spotmätning är det enklaste att börja med...
Då lägger vi olika värde i vad som säger något. Jag anser att det är vad du själv vill med din bild som är intressant. Hur andra sen ser den vet man ändå inte. Men i detta fall har du tagit en bild som du tycker är vacker. Alltså säger du "titta här, så får du något vackert att vila ögonen på". Sen är det en annan sak att jag kanske tycker något annat motiv är vackert, inte det du letat upp, men det förändrar ju inte vad du vill med din bild.För min del har jag tagit mycket mycket få bilder som säger något men jag har tagit tusentals som är fina att titta på.
Vad har du för optik att tillgå? Andra tillbehör?
Om du har tillgång till bildbehandlingsprogram så fota i raw.
Jag fotar i M-läget och i raw.
Är man nybörjare och precis har skaffat sin första systemkamera kanske inte manuellt läge och spotmätning är det enklaste att börja med...
Mitt tips är att ställa in P-läget så kommer kameran att ge dig värden på slutartid och bländare och ISO som den tycker är lämpligt. Ta en bild och se hur den blir och notera också vilka värden kameran valde.
Gå över till A-läget. Nu får du ställa in ett bländarvärde själv, och så sköter kameran resten åt dig. Ta bilder med lite olika bländare, se hur de blir, och notera vad kameran väljer för slutartid och ISO. Ser du ett samband?
Gå över till T eller S (heter olika på olika kameror). Nu får du ställa in slutartiden, och kameran väljer lämplig bländare och ISO. Ta bilder med olika slutartider, se hur de blir och notera vilka andra värden kameran väljer. Ser du sambandet här?
Har du efter detta förstått grunderna vad gäller sambandet mellan slutartid, bländare och ISO? Bra, isåfall kan du börja leka med manuella inställningar också. Om du vill. Man "måste" inte använda manuellt läge bara för att "riktiga fotografer gör det". Det gör de inte... "riktiga fotografer" använder den variant av program/manuellt/inställningar som är lämpliga i respektive situation.
varför m- läget ?
Hmm, undrar om trådskaparen blir nåt klokare av det här nu? Kanske om det tolkas som att "det spelar ingen roll hur du gör, det är ändå du själv som avgör vad som är rätt med dina bilder".
För att lära sej och få i ryggmärgen hur hela systemet fungerar och hur du kan påverka slutresultatet.