Inom gatufotografi får man ofta välja om man vill att det på skuggsidan eller det på solsidan ska synas - eller hålla på med HDR-exponeringar.
Samma sak (problem?) finns ju för en annan slags "proffs", nämligen bröllopsfotograferna. Med en dålig kamera (eller film) måste du välja om du vill att den vita klänningen eller den svarta kostymen ska ha några detaljer. Du kan inte få både och (med en dålig kamera eller med film).
Det är inget ovanligt att jag lyfter enskilda partier i en bild med 2-3Ev. Då vill jag gärna att det jag lyfter fram ska se vettigt ut, inte vara fyllt med bandning och elektroniskt fult brus. Hög-ISO-brus stör mig faktiskt betydligt mindre eftersom det ser "naturligt" ut.
"Rätt exponering" är en klassisk "kunskap" som bara grundar sig på de möjligheter man hade med film - inget annat. Det finns ingen "rätt" exponering. Denna kunskap är i mångt och mycket fullständigt FEL med många kameror idag. I en bra kamera TJÄNAR du dynamiskt omfång på att använda ett lägre ISO-tal än vad den "korrekta" 12.5%-exponeringen säger. Ibland upp till en hel Ev. Dessutom tjänar du färgrenhet i alla högdagrar, får snyggare övergångar mot vitt, får större utrymme för de oundvikliga +/-0.5Ev i felexponering som du får i rörliga sammanhang där bilden redan försvunnit långt förbi innan du hunnit titta på histogrammet och lyfta kameran igen.