Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf/Korvgubbe till yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Oj oj oj

Har läst lite av tråden .

Måste säga att trådskaparen måste se sig om efter nån att prata med.

Tror han behöver hjälp.

Samma sak som att säga att min flyglärare tar 1300 kr plus moms i timmen , Vem tror han att han är ?

Jo han är en kille som besitter massa kunskap, Som jag vill köpa av han. Där har vi svaret på hela denna tåd. Vissa fattar inte att det är Jävligt mkt tid bakom att lära sig fotografera,
Och få den rutinen som krävs för att ha bra nivo på jobben ,

Om jag skulle ta 500 kr i timmen Skulle jag inte ha några kunder kvar , Då skulle de undra varför jag är billig! När alla andra seriösa fotografer tar 1000 kr plus i timmen ,

Så mitt tips till alla som vill börja jobba som fotograf på heltid ! ska du klara dig ! Ta bra betalt Jobba inte gratis.

//Davve

Re: Oj oj oj

Skybolt skrev:

Vissa fattar inte att det är Jävligt mkt tid bakom att lära sig fotografera, Och få den rutinen som krävs för att ha bra nivo på jobben

Hej David. Kul att se dig här också. :)

Visst kan det ta tid att lära sig fotografera... men det är nästan gratis och himla kul att lära sig fotografera.

Kunskap är inte tungt att bära. När du lärt dig så sitter det där. Då är det lätt och enkelt.

Att fotografera och efterarbeta är inte jobbigare/svårare än att jobba på skola med ansvar över styggelser till tonåringar.

---

Finns folk som jobbar på distans med retouchering och gör det riktigt bra. Jag vet inte vad de tar betalt, men dessa människor kan ju inte ha samma svåra liv och lidande som ni berättar om... så de kan väl ta skäligt betalt om de är fullbelagda?
Nån som vet?

Eller är dessa retoucherare också människor som bara jobbar 3 timmar per dag och behöver ta 1000 kr i timmen för att kunna köpa skridskor åt barnen?

/F

Vansinnigt roligt med denna Fredrik som inte verkar ha gått ens första förberedande i företagsekonomi!!!

Tack för all skratt som dina dumheter skänker!!!

Jag tror inte du fattar grejen som 90% av alla i denna tråd pratar om .

Om vi refererar till din korvgubbe ! så har jag ett svar på de ! Jag har en polare som har en korvvagn
i centrala stockholm som han rullar fram varje helg ,
han tar 15 kr per korv. Köper in korven och brödet för typ 2-5 kr han säljer lätt över 100 korvar på ett pass. men han har inga kostnader att tala om, Så slår man ut hans rena vinst och min rena vinst så blir de snudd på att han tjänar bättre ! De kan man inte tror om en korv gubbe,

Och det är för att jag har massa kostnader när jag gör mina Böcker.
och i slutändan tjänar man inte så bra om man börjar slå på antalet nerlaggda timmar

Sen va de just de där med Att det behövs mera lärare osv... För att kunna anställa flera lärare så måste det finnas pengar .... Gissa vem som betalar det !

// David

BenHur skrev:
Vansinnigt roligt med denna Fredrik som inte verkar ha gått ens första förberedande i företagsekonomi!!!
Tack för all skratt som dina dumheter skänker!!!

Jag är glad att jag kan förgylla din dag. :)

Nån bok om företagsekonomi har jag inte läst.

Eftersom att det är ointressant hur mycket pengar
jag tjänar som fotograf tänker jag inte oroa mig för sånt värdsligt.

Kanske fotar 15 studenter, 20 modeller, 20 parbilder, några bebisar, retoucherar bilder, och tar lite andra ströuppdrag på ett år och det kan räcka bra till några extra pizzor och en utlandsresa.

Bröllop lämnar jag till de som har erfarenhet av att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle.
Jag ger mig inte hals över huvud in i sådant jag inte bemästrar.

/F

Microsaftcom skrev:

Nån bok om företagsekonomi har jag inte läst.

Eftersom att det är ointressant hur mycket pengar
jag tjänar som fotograf tänker jag inte oroa mig för sånt värdsligt.

Hur löser du redovisningen till skatteverket då?

Nu ska vi se här... Du medger glatt å villigt att nån bok i företagsekonomi har du aldrig öppnat...

Ändå tycker du dig veta bäst hur andra fotogarfer överdebiterar???

Såna motsägelser tycker jag är vansinnigt skojiga!!! Du kanske skulle satsa på en karriär som komiker?

Skybolt skrev:
Så slår man ut hans rena vinst och min rena vinst så blir de snudd på att han tjänar bättre ! De kan man inte tror om en korv gubbe,

Och det är för att jag har massa kostnader när jag gör mina Böcker.

// David

Jodå. Jag är medveten om att korvgubbar tjänar bra. En student i huset bredvid byggde en korvvagn och ställde den utanför kårhuset på Campus och sålde hamburgare för 45 kr styck med en aldrig sinande kö tre kvällar i veckan. Tjänade tiotusentals kronor varje vecka, förmodligen svart, och slapp CSNlån.

Som fotograf har man inga speciella utgifter när utrustningen väl är betald.

Att skapa dina böcker kostar ju bränsle och annat, men förhoppningsvis har du igen det när du väl säljer en bok. Se det som en investering istället som en utgift. Bokbyggandet är ju en helt annan genre än fotograferingen, så det måste får kosta lite.

--

Lärare betalar skatt också.... men det kom upp eftersom att nån sa att han skulle dumpa priset på MIN yrkesinriktning och jobba gratis för att sänka oss.. Jag finner det skrattretande att någon frivilligt skulle vilja jobba som lärare... gratis... :) Stor humor där. Välkommen. :)

--

BenHur skrev:

Ändå tycker du dig veta bäst hur andra fotogarfer överdebiterar???

Tillbaka till frissan. :)

En frisör tar 300 kr för 20 minuters insats.
En fotograf tar 300 kr för 2 minuters insats.

Fotografen kan potentiellt tjäna 9000 kr per timme med full beläggning.

Nu är det osannolikt att folk skulle stå i kö och behöva hans tjänster timmar i sträck... så han måste debitera på en nivå som gör det möjligt för honom att försörja sig.

Samma sak med Koenigsegg. Tar 6 månader att bygga en bil så priset måste sättas i relation till de utgifter de har för löner, hyra, reklam och material. Därför kostar bilen 7 miljoner trots att den skulle kunna kosta 800.000 om den byggdes i större serier med löpande band.

Bilen för 800.000 skulle vara lika precis bra som den för 7 miljoner kronor.

På samma sätt ska en fotograf som inte är beroende av inkomsterna kunna sätta sina priser i relation med arbetsinsatsen.
/F

Senast ändrad:
Som du räknar och står i så tror jag ju inte att skolans värld gör nån större förlust om du övergår till annan verksamhet!!!

Välkommen ut i verkligheten så småningom!

Okej
Jag ska ge dig ditt livs Chans ! Du ska få gå på Studiebesök hos mig och min kolega i stockaholm Så ska du få vara med och se hur mkt kostnader man har som fotograf! Jag tror ärlighetens namn att du inte har ett dugg koll på vad allt kostar !

Vi kan börja med Kamera ! min nya investering vart en Hasselbladare med 39 megapixel ! vad tror du den kostar i lån varje månad ?

Kamera med objektiv och moms går på 450000 kr !

Bara där är de ca 10000 kr i månaden .
Hyra för kontor där man har alla grejer samt studio! ca 7000 kr i månaden
Dator köp blir väll ca 2-3 k i månaden. Sen sitter jag inte på Ps som är fulkopia den ska ocså betalas inte bara laddas ner.

Jag tycker denna tråd borde sparas som genom tiderna roligaste tråd!

Jag har nog alldrig skådat en sådan fritidsforskare som du,

Sen en sissta grej bara ! Du hadde din studio på jobbet ? de är ju skolan , Jag tycker de känns jobbigt som skattebetalare att betla strömmen som du använder dig av på skolan , .
//David

Microsaftcom skrev:
Jodå. Jag är medveten om att korvgubbar tjänar bra. En student i huset bredvid byggde en korvvagn och ställde den utanför kårhuset på Campus och sålde hamburgare för 45 kr styck med en aldrig sinande kö tre kvällar i veckan. Tjänade tiotusentals kronor varje vecka, förmodligen svart, och slapp CSNlån.

Som fotograf har man inga speciella utgifter när utrustningen väl är betald.

Att skapa dina böcker kostar ju bränsle och annat, men förhoppningsvis har du igen det när du väl säljer en bok. Se det som en investering istället som en utgift. Bokbyggandet är ju en helt annan genre än fotograferingen, så det måste får kosta lite.

--

Lärare betalar skatt också.... men det kom upp eftersom att nån sa att han skulle dumpa priset på MIN yrkesinriktning och jobba gratis för att sänka oss.. Jag finner det skrattretande att någon frivilligt skulle vilja jobba som lärare... gratis... :) Stor humor där. Välkommen. :)

--

BenHur skrev:
Som du räknar och står i så tror jag ju inte att skolans värld gör nån större förlust om du övergår till annan verksamhet!!!

Välkommen ut i verkligheten så småningom!

Va himla många utropstecken ditt tangentbord ger. :)

Jag kommer som sagt sadla om och fortsätta harva med ett 100% jobb. Skiftgång på massafabriken. Jobba tre veckor, ledig tre veckor. Dubbla lärarlönen.

...och extraknäcka på fritiden som bildskapare.

Verkligheten får vänta.
/F

Är nog säkrast både för dig och din familj att du aldrig på allvar ger dig på att försöka försörja dig på egen verksamhet!!!

Å håller med föregående talare om att det är väl tur att skattebetalarna har hållt dig med både lokal och ström... Kan vi inte alla få en sån fin deal?

Kallas sånt försnillning?

Skybolt skrev:
Jag ska ge dig ditt livs Chans ! Du ska få gå på Studiebesök hos mig och min kollega i stockholm

Tack för erbjudandet. Jag har inga planer på att åka till Stockholm innan jul dock.

Jag tror faktiskt att man skulle klara dig med mindre än 39 megapixlar om man försökte. Det skulle spara in ca 400.000 kr bara där.

Men det jag sa tidigare var att det är "nästan gratis att lära sig fotografera". Vilka redskap du sedan väljer att använda är upp till dig.

Datorköp för 3000 kr i månaden lät fläskigt.
Jag kan uppgradera din dator så att den håller ett år framöver för 6000 kr. :)

Att vara två på en studio låter klokt. Då kan man turas om om att jobba kvällstid och erbjuda bättre priser på lågsäsongstid till de kunder som har möjlighet att komma då, eftersom att företag ofta jobbar dagtid. Kvällstid kan man komplettera med en korvmoj/studio om man har bra läge och dra in pengar av utefolket.

Skolan hyr ut lokaler till olika föreningar på kvällstid. Det är billigt men täcker strömmen. :)

Ha det bra
/F

BenHur skrev:
Är nog säkrast både för dig och din familj att du aldrig på allvar ger dig på att försöka försörja dig på egen verksamhet!!!

Det har aldrig varit tal om att försörja mig på foto. Men jag tackar dig för din omtänksamhet. :)

Dags att sova för mig nu. Har ju två lektioner imorgon.

/F

Microsaftcom skrev:

Jag kommer som sagt sadla om och fortsätta harva med ett 100% jobb. Skiftgång på massafabriken. Jobba tre veckor, ledig tre veckor. Dubbla lärarlönen.

...och extraknäcka på fritiden som bildskapare.

Pappersmassa är ju kul. Om jag prostituerar mig på helgerna så kanske jag kan jobba gratis på massafabriken mot gratis fika. Tror jag får jobbet före dig då.. Du fattar nog vinken ;-)

Ja vad säger man !

Du fattar fortfarande inget !

ja 3000 i månaden är i under kant . Ju med att jag arkiverar ca 5-15000 bilder i månaden så går de åt hårdiskar. plus dator kostnaden uppdelat på 24 månader.

Har man en kamera med 39 pixel så har man den för att man vill kunna trycka upp bilderna med perfekt kvalitet mkt större än du kan tänka dig med en 350d!

Det allt handlar om är att Kunden är den som styr vad saker och ting får kosta . Mina kunder betalar för att få bra bemötande /Blir bjuden på riktigt gott kaffe.Komma till en Studio/Kontor som ser riktigt bra ut, Och de viktigaste av allt att de känner att de inte landat hos ett ufo som har sin studio i en skola,

Du måste lära dig att de finns folk som lever på detta och tar betlat efter de priser som funkar att klara sig på . Jag lever inget lyxliv. Men trivs med mitt jobb ,dock så bli man ganska så less när nån typ som du skriker rätt ut att alla är dumma som tar mer än 200 kr i timmen typ . Ne jag tycker du ska ta och gå upp till din kurator på skolan och ta reda på vad som ligger i botten till denna bitterhet som du har , Så ska du se at du kommer må mkt bättre som person.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar