Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotograf/Korvgubbe till yrke
- Trådstartare Microsaftcom
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Microsaftcom
Aktiv medlem
Makten skrev:
Att härmas är förstås mycket lättare än att vara först med något.
Intet nytt under solen.
Hur lätt är det att vara nyskapande inom foto på en skala.
Finns folk som fotar döda kattungar som tror att de är nyskapande.
Inom film är det likadant. Nu får de göra remakes av 70 talets mest populära filmer för att ha något att sälja. Gone in 60 seconds, Benknäckargänget, Psycho...
Allt som är värt att göra har gjorts.
/F
ulltand
Aktiv medlem
Microsaftcom skrev:
...Allt som är värt att göra har gjorts...
Lika bra att lägga ner fotograferandet då, eller?
KMZ2
Aktiv medlem
Freddrik:
En datakonsult har som regel inte samma dyrbara utrusting som en fotograf. Men du kanske lever i en värld där den för en fotograf erforderliga utrustningen är gratis. I så fall är du bara att gratulera.
En yrkesfotograf klarar sig inte med en kamera och ett par objektiv samt en blixt av billigaste sort. Det måste finnas reserver så att verksamheten inte stannar av om något går sönder. Sedan vill som regel fastighetsägaren ha betalt för lokalerna. Elleverantören vill också ha betalt. Har han/hon personal vill de som regel ha betalt för sitt arbete. Lägg sedan till skatter, sociala avgifter och andra pålagor som fotografen inte råder över så lär det knappast gå att driva ett fotoföretag för någon eller några hundringar i timmen. Det blir snabbt betydligt mer. Och om själva fotograferingen tar 30 minuter så kan du räkna med att det du inte ser av det arbete som behövs för att få fram slutprodukten tar betydligt längre tid. Och den tiden debiterar en seriös fotograf. Fast du anser väl att det som kunden inte ser av arbetet skall vara gratis?
Dessutom måste en företagare räkna med att det kan komma stunder där jobben inte står på kö och ta det med i beräkningarna när han/hon sätter priset. Det bör också finnas ekonomiskt utrymme för utveckling och underhåll av företaget och dess utrustning. Så om en fotograf debiterar 3000 kronor för ett jobb där själva fotograferingen tar 30 minuter behöver det inte vara orealistiskt. Det kan ligga mycket arbet utanför den tiden som du inte har en aning om.
Kom ihåg att de okunnigas vetskap är oändlig. Att döma av dina tidigare inlägg är du tidningsskribent vilket förklarar en hel del. Varför? Jo, de brukar inte vara särskilt insatta i just någonting, men de har en väldig förmåga att prestera en massa text utan substans.
En datakonsult har som regel inte samma dyrbara utrusting som en fotograf. Men du kanske lever i en värld där den för en fotograf erforderliga utrustningen är gratis. I så fall är du bara att gratulera.
En yrkesfotograf klarar sig inte med en kamera och ett par objektiv samt en blixt av billigaste sort. Det måste finnas reserver så att verksamheten inte stannar av om något går sönder. Sedan vill som regel fastighetsägaren ha betalt för lokalerna. Elleverantören vill också ha betalt. Har han/hon personal vill de som regel ha betalt för sitt arbete. Lägg sedan till skatter, sociala avgifter och andra pålagor som fotografen inte råder över så lär det knappast gå att driva ett fotoföretag för någon eller några hundringar i timmen. Det blir snabbt betydligt mer. Och om själva fotograferingen tar 30 minuter så kan du räkna med att det du inte ser av det arbete som behövs för att få fram slutprodukten tar betydligt längre tid. Och den tiden debiterar en seriös fotograf. Fast du anser väl att det som kunden inte ser av arbetet skall vara gratis?
Dessutom måste en företagare räkna med att det kan komma stunder där jobben inte står på kö och ta det med i beräkningarna när han/hon sätter priset. Det bör också finnas ekonomiskt utrymme för utveckling och underhåll av företaget och dess utrustning. Så om en fotograf debiterar 3000 kronor för ett jobb där själva fotograferingen tar 30 minuter behöver det inte vara orealistiskt. Det kan ligga mycket arbet utanför den tiden som du inte har en aning om.
Kom ihåg att de okunnigas vetskap är oändlig. Att döma av dina tidigare inlägg är du tidningsskribent vilket förklarar en hel del. Varför? Jo, de brukar inte vara särskilt insatta i just någonting, men de har en väldig förmåga att prestera en massa text utan substans.
Makten
Aktiv medlem
Lika lätt som inom all annan konst förstås. Man kan till exempel använda det förhatliga programmet Photoshop för att skapa annorlunda bildkonst, men det är ju fusk förstås;-)Microsaftcom skrev:
Intet nytt under solen.
Hur lätt är det att vara nyskapande inom foto på en skala.
Vilket skitsnack! Du talar som musiker som påstår att all musik redan är skriven. Det har folk tyckt i alla tider, och det beror bara på den egna begränsningen i fantasin.Finns folk som fotar döda kattungar som tror att de är nyskapande.
Inom film är det likadant. Nu får de göra remakes av 70 talets mest populära filmer för att ha något att sälja. Gone in 60 seconds, Benknäckargänget, Psycho...
Allt som är värt att göra har gjorts.
Det som sätter P för utvecklingen är den ingrodda föreställningen att foto måste vara vad det hittills varit. Så är det förstås inte. Alla möjligheter finns. Det gäller bara att finna dem.
Nu går jag ut och försöker lära mig fota. Ajö! ;-)
bruset
Aktiv medlem
Från att återknyta till exemplet med korvgubben och fotografen som det hela började med. Även om det skulle vara så att fotografen tjänade snuskigt med pengar, vilket det förstås sällan är frågan om, så lever vi inte i ett rättvist samhälle. Det är väl inget nytt?
Sedan så är väl överhuvudtaget just konstnärliga arbeten oftast de sämst avlönade. Sedan kan man förstås vara glad över att man överhuvudtaget har en chans att få utöva något (och få pengar för det) som man är intresserad av, vilket är få förunnat, men det är en annan fråga.
Det är ju inte så att man får betalt i mängd efter det arbete man lägger ner. Om så vore skulle undersköterskor vara högavlönade. För att inte tala om t.ex. kassapersonalen på Konsum som inte bara har ett tungt och monotont utan också ett (skulle nog de flesta hålla med om) tråkigt jobb.
Inte heller står lönen i förhållande till det man lagt ut på utbildning, men det är väl inget nytt.
För mig får gärna fotografen tjäna mer än korvgubben. För mig får gärna korvgubben tjäna mer än fotografen. Jag ser ingen motsättning och inget problem med det.
Jag jobbar själv som gitarrlärare efter att ha utbildat mig på institutioner såväl som hos privatlärare i 13 år. Enda anledningen till att jag klarar mig ekonomiskt är att jag delar hyra med min sambo och att mina utgifter är extremt låga. Jag fick ut en betydligt högre lön då jag jobbade som lågavlönad butikssäljare och då jag jobbade som lågavlönad lagerkille.
Visst, jag har en högre timlön, sett till undervisningstid än vad jag hade på mina tidigare lågavlönade jobb, men likt fotografen så är det mycket annat arbete och utgifter som inte syns. Man måste ju t.ex. förberedda lektionerna för att nämna en sak. Det är också, som för fotografen, omöjligt att få varje tid uppbokad. Sen är det ändå ett val jag gjort att arbeta som gitarrlärare, även om det drar in mindre pengar än vad korvgubben kanske gör.
Sedan att folk tjänar olika får du Fredrik nog leva med. Om inte kommunismen blir aktuell i Sverige i framtiden så får man nog leva med att man inte per automatik får betalt efter utbildning, kunskap, erfarenhet, antalet arbetstimmar, etc. även om det i vissa fall kan förhålla sig någorlunda på det sättet.
Om man ska få extra betalt för något, så kan man ju tycka att det är för att man som i korvgubbens fall, har ett innehållslöst och deprimerande jobb (förutsatt att inte korvgubben tycker att sitt jobb är fullt av innehåll och ångestreducerande), men så funkar det förstås inte och det skulle aldrig kunna funka på det sättet.
Det vanliga är väl att man som frilansare inom något kreativt yrke, har valt bort tryggheten och en stabil ekonomi för något annat. Sedan att ett fåtal lyckas och tjänar en massa pengar, det är en annan och mer sällsynt sak.
Mvh
David
Sedan så är väl överhuvudtaget just konstnärliga arbeten oftast de sämst avlönade. Sedan kan man förstås vara glad över att man överhuvudtaget har en chans att få utöva något (och få pengar för det) som man är intresserad av, vilket är få förunnat, men det är en annan fråga.
Det är ju inte så att man får betalt i mängd efter det arbete man lägger ner. Om så vore skulle undersköterskor vara högavlönade. För att inte tala om t.ex. kassapersonalen på Konsum som inte bara har ett tungt och monotont utan också ett (skulle nog de flesta hålla med om) tråkigt jobb.
Inte heller står lönen i förhållande till det man lagt ut på utbildning, men det är väl inget nytt.
För mig får gärna fotografen tjäna mer än korvgubben. För mig får gärna korvgubben tjäna mer än fotografen. Jag ser ingen motsättning och inget problem med det.
Jag jobbar själv som gitarrlärare efter att ha utbildat mig på institutioner såväl som hos privatlärare i 13 år. Enda anledningen till att jag klarar mig ekonomiskt är att jag delar hyra med min sambo och att mina utgifter är extremt låga. Jag fick ut en betydligt högre lön då jag jobbade som lågavlönad butikssäljare och då jag jobbade som lågavlönad lagerkille.
Visst, jag har en högre timlön, sett till undervisningstid än vad jag hade på mina tidigare lågavlönade jobb, men likt fotografen så är det mycket annat arbete och utgifter som inte syns. Man måste ju t.ex. förberedda lektionerna för att nämna en sak. Det är också, som för fotografen, omöjligt att få varje tid uppbokad. Sen är det ändå ett val jag gjort att arbeta som gitarrlärare, även om det drar in mindre pengar än vad korvgubben kanske gör.
Sedan att folk tjänar olika får du Fredrik nog leva med. Om inte kommunismen blir aktuell i Sverige i framtiden så får man nog leva med att man inte per automatik får betalt efter utbildning, kunskap, erfarenhet, antalet arbetstimmar, etc. även om det i vissa fall kan förhålla sig någorlunda på det sättet.
Om man ska få extra betalt för något, så kan man ju tycka att det är för att man som i korvgubbens fall, har ett innehållslöst och deprimerande jobb (förutsatt att inte korvgubben tycker att sitt jobb är fullt av innehåll och ångestreducerande), men så funkar det förstås inte och det skulle aldrig kunna funka på det sättet.
Det vanliga är väl att man som frilansare inom något kreativt yrke, har valt bort tryggheten och en stabil ekonomi för något annat. Sedan att ett fåtal lyckas och tjänar en massa pengar, det är en annan och mer sällsynt sak.
Mvh
David
Microsaftcom
Aktiv medlem
KMZ2 skrev:
En yrkesfotograf klarar sig inte med en kamera och ett par objektiv samt en blixt av billigaste sort. Det måste finnas reserver så att verksamheten inte stannar av om något går sönder.
Gunar
Jag har som amatör dubbla uppsättningar studioblixtar, sladdar, triggers och tillgång till extra kamera 10 minuter bort. Det var inte överdrivet dyrt heller.
Funderar på att köpa en egen extra kamera, ifall att jag ska fotografera någonting viktigt, allt låta en assistent använda den för att täcka upp det jag inte hinner med.
---
Till nån annan:
Jag är inte tidningsskribent. Gillar bara att höras och synas. Har tillräckligt mycket fritid för att fundera över livets mysterier.
/F
joakim_hansson
Aktiv medlem
Microsaftcom skrev:
När folk går in på affär så tar de i varan, utvärderar den...
...jämför priset och köper den om det passar dem.
När det gäller fotografi så går de till en fotograf och langar upp pengar på vinst och förlust i hopp om att det ska bli bra.
Alla har bra och dåliga dagar... nöjd kund, missnöjd kund, priserna är desamma.
Det tycks också som om det handlar om mycket pengar. 3000 kr för 10 kort var det någon som nämnde nu i veckan. Låter som 3000 kr för en halvtimmes jobb. Ganska fläskigt.
Fotografen tar betalt för sin arbetade tid, och för den tid han inte har arbete, (ekonomin måste ju gå ihop) och för att dela med sig av rättigheterna till bilderna.
Kan man inte tycka att om man har ateljé så får man acceptera att det är människor man har att göra med och att de ska ha fulla rättigheter till de bilder som de ger i uppdrag till fotografen att ta. Vad ska fotografen med bilder på en annan familj till? Varför ska han få mer betalt för att man vill lägga bilderna på familjehemsidan?
Drar man paralleller till andra yrken som inte är så "konstnärliga" så blir det ganska mysko.
---
Korvgubben säljer korven till dig för 600 kr styck för han har bara tid och lust att stå och koka korv 2 timmar per dag. Resten av tiden behöver han för att leta nya ställen att sälja korv på.
Dessutom måste han uppgradera sin korvkokare varannat år och sånt kostar stora pengar, betala hyra för korvvagnen och dessutom tjäna så pass mycket pengar att han har råd med skridskor till barnen, firmabil, mat, resor och avbetalningar.
Korven kanske smakar diesel, men korvgubben säger att det är meningen att den ska smaka diesel, eftersom att han använder teknik för att värma vattnet som är speciell. Dessutom säger han att smaken också beror på dina smaklökar och därmed dina korvätande förutsättningar.
Till råga på allt säger korvgubben att han bestämmer helt hur du ska avnjuta korven. Du måste vända på korven varannan tugga och får inte bryta mot den regeln. Trots att du köpt korven får du inte dela med dig av korven till andra. Om andra ska få smaka korv så måste du gå till korvgubben och köpa en ny korv till överpris för var och en av dessa personer.
---
Lite skruvat va?
Jag vet inte hur du gör när du tar dig an ett jobb, men att vara fotograf innebär mer än att trycka på knappen. Själva fotograferingen är det som tar minst tid. Bilderna ska ställas och behandlas efter med.
De priser som t.ex SFF rekommenderar är helt baserade på att man som fotograf ska kunna försörja sig på sitt valda yrke, men det e klart att svartjobbare eller hobbymänniskor kan ta mindre betalt då de inte behöver dras med moms, sociala avgifter, lokalhyra, ett berg av utrustning etc.
Det pris jag sätter per timme - 920kr (+/-100 kr) + moms är helt i lnije med vad jag måste ta för att vara yrkesverksam. Å andra sidan så garanteras kunden ett bra resultat också, vilket fallet kanske inte är med någon som tar t.ex 1000kr för ett bröllop... Visst priset är ingen garant för hur duktig en person är, men det är en indikation...
Jämförelsen med korven är orealistisk då det rör sig om enligt lag upphovsrättsskyddat material en fotograf säljer.
KMZ2
Aktiv medlem
Frerik:
Visst, prylgalna amatörer finns det gott om. Nu som förr. Och det mest makabra är att många gånger så är det de som har mest prylar som vet minst och kan minst och plåtar minst av alla.
Att du råkar ha dubbel uppsättning blixtar, av okänd kvalitet, säger inte ett dugg om din kompetens och ditt eventuella kunnande. Men det säger en hel del om dig som person. Och du lär nog behöva både ett och två heltidsjobb att försörja dig på om du skall starta eget företag med det synsätt som du har. Hoppas att du lyckas klara dig från en alltför vådlig konkurs.
Visst, prylgalna amatörer finns det gott om. Nu som förr. Och det mest makabra är att många gånger så är det de som har mest prylar som vet minst och kan minst och plåtar minst av alla.
Att du råkar ha dubbel uppsättning blixtar, av okänd kvalitet, säger inte ett dugg om din kompetens och ditt eventuella kunnande. Men det säger en hel del om dig som person. Och du lär nog behöva både ett och två heltidsjobb att försörja dig på om du skall starta eget företag med det synsätt som du har. Hoppas att du lyckas klara dig från en alltför vådlig konkurs.
ulltand
Aktiv medlem
MattiasL skrev:
...Sitter och flyr från uppsatsskrivande...
Samma här. Vem ska jag skylla på om jag får underkänt?
Korvgubben, fotografen eller trollet?
wsaar
Aktiv medlem
Angående att jämföra fotografers priser med datakonsulters tycker jag inte alls fotograferna ligger särskilt högt om man tittar på det arbete de utför och jämför t.ex. med de enorma summor som sketna webbsidesnickare lyckades fakturera kunder under den tidiga internetyran.
Marknaden korrigerade dock det problemet och jag är säker på att fotografmarknaden är tillräckligt konkurrensutsatt för att även korrigera överprissättning där.
Något jag dock tycker man glömmer bort när man jämför heltids- och fritidsfotografer är att heltidsfotografer erbjuder betydligt bättre tillgänglighet än fritidsfotografer och borde kunna leverera de färdiga bilderna snabbare. Precis som många är villiga att betala dubbla priset för ett akutbesök hos läkaren istället för att anpassa sina tider efter husläkarens schemaläggning är det inte konstigt att även heltidsfotografer kan ta mer betalt.
Marknaden korrigerade dock det problemet och jag är säker på att fotografmarknaden är tillräckligt konkurrensutsatt för att även korrigera överprissättning där.
Något jag dock tycker man glömmer bort när man jämför heltids- och fritidsfotografer är att heltidsfotografer erbjuder betydligt bättre tillgänglighet än fritidsfotografer och borde kunna leverera de färdiga bilderna snabbare. Precis som många är villiga att betala dubbla priset för ett akutbesök hos läkaren istället för att anpassa sina tider efter husläkarens schemaläggning är det inte konstigt att även heltidsfotografer kan ta mer betalt.
Danlo
Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Vanligt med detta
...och för mig är det alldeles uppenbart att de inte ska bli fotografer på heltid utan snarare satsa på konstfoto.
För mig är spänningen att få utmaningar, att ta bilder och försöka uppfylla kundens önskan. Att uppnå mål tillsammans. Att lyssna in och förstå vad kunden faktiskt vill ha. Sen fotar jag självklart annat, men utan service-inriktning har man nog svårt att lyckas om man inte råkar ha tur och få en bra recension från en kändis...
Microsaftcom skrev:
Det finns tonvis med talangfulla fotografer som inser att om de skulle jobba heltid med sin hobby så skulle lusten, gnistan och inspirationen försvinna.
Bättre att fotografera bara det man vill fotografera, när man vill.
/F
...och för mig är det alldeles uppenbart att de inte ska bli fotografer på heltid utan snarare satsa på konstfoto.
För mig är spänningen att få utmaningar, att ta bilder och försöka uppfylla kundens önskan. Att uppnå mål tillsammans. Att lyssna in och förstå vad kunden faktiskt vill ha. Sen fotar jag självklart annat, men utan service-inriktning har man nog svårt att lyckas om man inte råkar ha tur och få en bra recension från en kändis...
Makten
Aktiv medlem
Nu får du allt ta och förklara adjektivet korv! Har jag missuppfattat hela tråden? Den korva försäljaren, hur beter sig han? Tja, det kanske är ett ganska bra ord. "Din vagn ser rätt korv ut, är den bra?" :-DNorth skrev:
Är det någon som vill att jag ska snickra en korv vagn med inbyggd fotoatelje.
Danlo
Avslutat medlemskap
Väldigt intressant ämne..
Det roliga är att jag själv har varit där både Fredrik och Steve (med stor bokstav) är...
Så jag måste säga att jag har lite medlidande...
Skillnaden mellan mig och dom är nog att jag med ett öppet sinne insåg att jag ville utvecklas som fotograf i mitt bildskapande.
Jag ville inte dra ner mig själv med en massa negativa tankar och dessutom samtidigt reta mig på alla som det går bra för.
Jag har annat att göra med mitt liv, det finns liksom inte tid för sånt tjafs i mitt huvud..
På samma sätt som jag inte blev knarkare, alkoholist, nikotinist, självmordsbenägen lyckopillerknaprare, eller bitter....
DET FINNS INTE HELLER TID FÖR SJÄLVDESTRUKTIVITET OM MAN VILL KOMMA NÅGONSTANS HÄR I VÄRLDEN!!!
Kanske blandade ihop det lite här.. men tycker iaf jag fick fram nåt bra.. ta mig med en nypa salt.
Dvs, man måste sluta bry sig om andra och i första hand bry sig om sig själv, alla avseenden.
Det roliga är att jag själv har varit där både Fredrik och Steve (med stor bokstav) är...
Så jag måste säga att jag har lite medlidande...
Skillnaden mellan mig och dom är nog att jag med ett öppet sinne insåg att jag ville utvecklas som fotograf i mitt bildskapande.
Jag ville inte dra ner mig själv med en massa negativa tankar och dessutom samtidigt reta mig på alla som det går bra för.
Jag har annat att göra med mitt liv, det finns liksom inte tid för sånt tjafs i mitt huvud..
På samma sätt som jag inte blev knarkare, alkoholist, nikotinist, självmordsbenägen lyckopillerknaprare, eller bitter....
DET FINNS INTE HELLER TID FÖR SJÄLVDESTRUKTIVITET OM MAN VILL KOMMA NÅGONSTANS HÄR I VÄRLDEN!!!
Kanske blandade ihop det lite här.. men tycker iaf jag fick fram nåt bra.. ta mig med en nypa salt.
Dvs, man måste sluta bry sig om andra och i första hand bry sig om sig själv, alla avseenden.
North
Aktiv medlem
Makten skrev:
Nu får du allt ta och förklara adjektivet korv! Har jag missuppfattat hela tråden? Den korva försäljaren, hur beter sig han? Tja, det kanske är ett ganska bra ord. "Din vagn ser rätt korv ut, är den bra?" :-D
Förstår du inte vad jag menade, så gör det inget.
Francis-G
Aktiv medlem
Ja du Fredrik, du verkar ha alldeles för mycket fritid! Många fina sanningar i den här tråden ;-)
"Alla kan måla en Picasso"
"Fotografer tar mer betalt än IT-konsulter"
"Jag ska starta fotofirma och jobba nästan gratis - för jag har redan ett riktigt jobb"
VART VILL DU KOMMA MED DENNA TRÅD??? GÖRA FOLK FÖRBANNADE?
Jag kör frilansfoto i egen firma vid sidan av mitt ORDINARIE jobb och kämpar med att ta vettigt (läs tillräckligt mycket) betalt. Ditt resonemang är ju helt under isen! Tycker du att fotograf är ett yrke som inte får finnas? Klart att man som professionell fotograf måste ta bra betalt! Du måste ju fakturera minst 3-4 gånger din lön och ännu mer om du har lokaler, bil mm och en beläggning under 100%.
Inom datakonsultbranschen brukar man budgetera med att fakturera 2 miljoner kr per anställd och år. Hur många fotografer når upp till sådana nivåer?
Nej, ut och plåta och försök ta betalt för det Fredrik! Så bra betalt att du kan sluta med ditt "riktiga jobb" =)
"Alla kan måla en Picasso"
"Fotografer tar mer betalt än IT-konsulter"
"Jag ska starta fotofirma och jobba nästan gratis - för jag har redan ett riktigt jobb"
VART VILL DU KOMMA MED DENNA TRÅD??? GÖRA FOLK FÖRBANNADE?
Jag kör frilansfoto i egen firma vid sidan av mitt ORDINARIE jobb och kämpar med att ta vettigt (läs tillräckligt mycket) betalt. Ditt resonemang är ju helt under isen! Tycker du att fotograf är ett yrke som inte får finnas? Klart att man som professionell fotograf måste ta bra betalt! Du måste ju fakturera minst 3-4 gånger din lön och ännu mer om du har lokaler, bil mm och en beläggning under 100%.
Inom datakonsultbranschen brukar man budgetera med att fakturera 2 miljoner kr per anställd och år. Hur många fotografer når upp till sådana nivåer?
Nej, ut och plåta och försök ta betalt för det Fredrik! Så bra betalt att du kan sluta med ditt "riktiga jobb" =)
Makten
Aktiv medlem
Gratulerar! Ett öppet sinne är en av de bästa egenskaperna en människa kan haDanlo skrev:
Förlåt, men jag är så förbannat trött på särskrivningar, och i det här sammanhanget var det rätt kul tyckte jag. Jag förstår ju vad Steve skriver också, men att det ska vara så förbannat svårt att skriva ordentligt begriper jag inte.North skrev:
Förstår du inte vad jag menade, så gör det inget.
Jag säger som jag brukar; språket är det som skiljer oss från djuren, så se till att lära er att använda det;-)
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.