Annons

Fotograf/Korvgubbe till yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fredrik Åström...Blir bara matt av dina oegentliga och okunskaps baserade påståenden..Sorry, men ett par dumma grejer kan man läsa utan att reagera, du lyckas faktiskt skriva minst Fyrtal.

Prova du på brancshen innan du uttalar dig om allt...

Eller kommer det inlägg om elektriker, Rörmokare och sotare härnäst..lr varför inte Lärare.
 
FiLM) (Francis-G skrev:

Nej, ut och plåta och försök ta betalt för det Fredrik! Så bra betalt att du kan sluta med ditt "riktiga jobb" =)

Det strävar jag inte efter. Jag föredrar att harva med ett heltidsjobb och fotografera på fritiden.

Med företag kan jag fakturera kunder för skojs skull. Är man för billig så är man ju inte "bra" förstår du.


/F
 
nej men nu blev ju tråden så här tråkigt någon-som-vägrar-förstå-verkligheten-för-vederbörande-vet-bäst-och-det-är-resten-av-världen-det-är-fel-på,-inte-vederbörande-ig igen. ;o)
kan inte steve komma tillbaka och spotta å fräsa igen, det var lite kul! :eek:D

jag vet inte hur steve och andra gör, men jag brukar använda minst 70 %ig choklad för att stävja min pms. funkar jättebra! ett bra tips kanske?
;o)
 
Jadu Fredrik.

Starta ditt føretag du, och om du ær så duktig som du påstår så kommer du sækert få en massa kunder, iom att du ær så billig.

Tillslut kommer du att få så mkt jobb att du blir tvungen att sæga upp ditt heltidsjobb før att fota mer, men då mærker du helt pløtsligt att pengarna inte røcker till, då får du antingen:

1 Høja dina priser før ditt fotande

2 Fortsætta med ditt heltidsjobb och sæga Nej till många kunder. [ironi] Då kommer dom bli SUPER glada och defenetivt fråga dig igen om foto jobb! [/ironi]


Førresten, av ren nyfikenhet, hur ska du kunna betala før det du pratar om; Ny kamera, ev foto assistent, studio m.m.?

Skiter du pengar eller delar du sæng med den lokala bankmannen?
 
Martin Hertsius (Makten) skrev:
Jag säger som jag brukar; språket är det som skiljer oss från djuren, så se till att lära er att använda det;-) [/B][/QUOTE]


Om du tror att språket skiljer oss från djuren,
så har du inte fattat något.

Det finns ett ord (kanske felstavat) besserwisser, och även jag sätter ett litet tecken så vi inte missförstår varandra.

;-)
 
Senast ändrad:
christian_r skrev:

Førresten, av ren nyfikenhet, hur ska du kunna betala før det du pratar om; Ny kamera, ev foto assistent, studio m.m.?

Assistent ageras av lokala talanger som jag för närvarande tar in som lärlingar. Jag lär mig mycket genom att lära ut också.

Studio på jobbet nu, men i lägenheten framöver.

Kameror är inte så dyra om man nöjer sig med 400D eller 30D. För studiofoto spelar det ingen större roll vad man har för kamera. Min 350D håller en kamerageneration till innan jag kan tycka att det är värt att uppgradera.

Klarar mig bra med 70-200 /2.8 framöver. 17-50 /2.8 IS står på inköpslistan.

Har tagit 50.000 bilder med min 350D sedan november. Mest modellbilder och vattenskidakrobater från vattenskidbåten. Dessförinnan hade jag en 300D som jag hann ta 24.000 bilder med. Innan dess en KM Z3 och G600 med ca 25.000 bilder med. Innan dess en Olympus C-300 Z som förmodligen hann snurra 10.000 bilder. Ca 100.000 bilder på 4 år.

Jag fotar TFP numera och har minst 2 modeller per vecka. Så gott om möjligheter att lära mig och bli bättre.

Gott om tid för forum och retouchering.

/F
 
KMZ2 skrev:
Frerik:

Visst, prylgalna amatörer finns det gott om. Nu som förr. Och det mest makabra är att många gånger så är det de som har mest prylar som vet minst och kan minst och plåtar minst av alla.

Att du råkar ha dubbel uppsättning blixtar, av okänd kvalitet, säger inte ett dugg om din kompetens och ditt eventuella kunnande. Men det säger en hel del om dig som person. Och du lär nog behöva både ett och två heltidsjobb att försörja dig på om du skall starta eget företag med det synsätt som du har. Hoppas att du lyckas klara dig från en alltför vådlig konkurs.

Har som sagt plåtat ca 100.000 foton hittills, så jag har inte plåtat minst i alla fall. Prylgalen är jag inte... har en 28 tums vanlig TV och en Saab 99 från 1984... men har dubbelt av det mesta i fotoväg för att det ger bättre slutresultat.

Blixtar av okänd kvalitet heter Bowens 500 och fungerar utmärkt. Drog omkull en i golvet från 2 meters höjd utan att skada annat än modelleringslampan.

För att belysa bakgrunden och hårljus har jag billigare blixtar som inte laddar på en sekund, vilket ger effekten att om jag klickar på "för snabbt" så får jag automatiskt varianter på bilderna utan hårljus och bakgrundsljus... utan att behöva gå fram och skruva. Kul effekt.

Jag trodde inte man kunde gå i konkurs om man startade eget företag utan vinstsyfte. :)

/F
 
Microsaftcom skrev:
Jag trodde inte man kunde gå i konkurs om man startade eget företag utan vinstsyfte. :)
Det går, om du sjabblar till det och firman blir stämd... men visst, inte så lätt kanske. Däremot kommer det vara svårt att få F-skattsedel om du inte anger vinstsyfte eller beräknar din preliminära vinst till under ett visst belopp, och om du anger en acceptabel beräknad vinst riskerar du få ligga ute med preliminärmoms.

Blev själv nekad F-skattsedel av skattemyndighetens när jag för ca 10+ år sedan startade firma med lågt angiven beräknad vinst, lyckades dock få en sedel genom att överklaga med argumentet att jag sysslade med mjukvaruutveckling och inte skulle ha inkomster förrän efterföljande år.

Snygga bilder btw!
 
Senast ändrad:
Hmmmm..kanske skall borja salja korv...da mina bilder var mindre intressanta an Gunnars inlagg (vilket inte var daligt dock)
 
KMZ2 skrev:
Frerik:

Visst, prylgalna amatörer finns det gott om. Nu som förr. Och det mest makabra är att många gånger så är det de som har mest prylar som vet minst och kan minst och plåtar minst av alla.

Ja, fast ett studium av (och lyssnade till) proffsen som handlar hos kamerdoktorn eller yfo i Stockholm visar ganska snabbt att det finns en hel del prylgalna proffs också.

/FP
 
Luo skrev:

http://www.flickr.com/photos/2_dogs/
ta dig en titt pa mina bilder och sag vad du tycker!
:)

Jag är osäker på vad du är ute efter. :)
Ser inte riktigt vad galleriet har med korvhandlare att göra.

In my opinion, the Shanghai skyline is one of the most beautiful skylines in the world.

Streetfotografi tycker jag kan vara fint i lagom stora doser. Vissa gallerier har för många liknande bilder kan jag tycka. Ögonkontakt är eftersträvansvärt. Jag tror många streetbilder kan bli bättre med det.

1234 Rock festival hade bra kort och "Dragon" med röken ur näsan var fin.

/F
 
Måste bara säga att jag är full av beundran för er som orkar argumentera med en stackars språklös och en annan som inte verkar ha den minsta aning om vad han pratar om!!!

Men jag bara undrar varför? En viss sorts dumheter kanske man bara gör bäst i att tiga ihjäl trots allt?

Undrar vad den hör Fredrik egentligen lever på att göra... Kanske kunde man slå sig på att extraknäcka lite gratis i hans bransch, sänka hans marknadsvärde så att säga. Kan nog inte vara nåt särskilt svårt han pysslar med... Han verkar ju trots allt kunna leva på det.
 
Det är synd att en del hänger sig åt personangrepp (Patrik, Oscar tex) när Fredrik bara kommer med, för en del felaktiga, för andra obekväma, åsikter. Även om jag inte håller med Fredrik i sak tycker jag att det är en intressant diskussion och jag beundrar Fredriks lugn och saklighet då han inte nappar på alla motinlägg där folk tolkar in saker han inte sagt och i vissa fall är direkt ohövliga.

Steve verkar vara en intressant människa. Intressanta åsikter. Rolig läsning.

Puss och kram och god natt! =)
//M
 
Microsaftcom skrev:
Har som sagt plåtat ca 100.000 foton hittills, så jag har inte plåtat minst i alla fall.

Tyvärr säger det ungefär ingenting om hur duktig fotograf du är.

Microsaftcom skrev:
Jag trodde inte man kunde gå i konkurs om man startade eget företag utan vinstsyfte. :)

Som sagts flera gånger i denna tråd så får du inte ens starta ett företag utan vinstsyfte.
 
BenHur skrev:
Undrar vad den hör Fredrik egentligen lever på att göra... Kanske kunde man slå sig på att extraknäcka lite gratis i hans bransch, sänka hans marknadsvärde så att säga. Kan nog inte vara nåt särskilt svårt han pysslar med... Han verkar ju trots allt kunna leva på det.

:) Skolorna behöver alltid fler lärare. Svårt att sänka marknadsvärdet där. :) I dagens läge är det ren barnpassning. Så mycket tid går åt till uppfostring och konfliktlösning. Eleverna är helt oinspirerade, osociala, lata och rena besvikelser.

70-talister passar inte som föräldrar.

Jag jobbar 3 veckor till och därefter tar jag paus från skola i 10 år. Orkar inte ta skiten mer.

Det underlättar att vara lärare med extraknäck som fotograf när man har lov titt som tätt och slutar jobbet klockan 12 flera dagar i veckan. Det betalar hyran... men till ett högt pris.

/F
 
StaffanH skrev:
Tyvärr säger det ungefär ingenting om hur duktig fotograf du är.
Som sagts flera gånger i denna tråd så får du inte ens starta ett företag utan vinstsyfte.

Det var någon som sa att de som är prylgalna ofta är de som aldrig fotar. Ville bara säga att jag fotar.

Hur bra jag är kan ju diskuteras men det kommer modeller från Luleå, Umeå, Östersund och Sundvall nu de närmaste två veckorna för att fotograferas av mig. Riktigt snygga tjejer. Har några MUA på ingång också. Resor på 11-40 mil som de står för.

Det är ganska roligt att vara jag faktiskt.

---

Jag får lösa företagsbiten. Kanske inte behöver starta företag om jag tar betalt och skattar som hobbyverksamhet. Huvudsaken är att det inte blir svartjobb. Det finns säkert möjlighet att lösa problemet. :)

Ha en fin dag
/F
 
Fast man kan starta företag även om man räknar med att inte gå plus första året i alla fall. Det funkade för mig. På längre sikt är det väl värre.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.