Microsaftcom
Aktiv medlem
Skybolt skrev:
Ja vad säger man !
Du fattar fortfarande inget !
David, du som annars brukar vara så trevlig.
Jo med 39 mpixel kan man förstora bilderna mer än med 350D... men det är så sällan mina kunder vill ha större bilder än 20*30 att jag inte kan motivera uppgradering av kamera till 16 eller 22 Mpixel.
Dessutom skulle det kännas onödigt att stå i vattenskidbåten med en kamera för 200.000 kr.
15.000 bilder i månaden var ganska mycket. Det är tydligt att vi inte delar samma genre. Du kanske inte kan jämföra dig med mitt extraknäck.
Mina "kunder" får inget kaffe alls. De brukar bjuda mig på middag på restaurang. Men mitt bemötande är det nog inget fel på. Jag brukar kunna få även nya modeller att slappna av och känna trygghet till att prova själva.
Jag förstår att det finns fotografer som lever på detta... och som har utgifter som de måste täcka upp med inkomster. Därför justerar de sin prissättning så att de med befintlig beläggning kan täcka sina utgifter. Det är ju det jag har sagt hela tiden.
Det är inget lyxliv för de flesta fotografer. En skolfotograf får ca 16500 kr i grundlön för 100% monotont arbete med diverse resor och övernattningar.
Med min nya studio i lägenheten kommer jag kunna ha sakerna uppställda hela tiden och då innebär det ännu mindre ansträngning av mig att genomföra en session.
Allt jag tjänar blir plus. Jag äger mina blixtar, objektiv och kameror.
/F