Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotograf/Korvgubbe till yrke

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: axel

steve eilertsen skrev:
om du inte tål kritik men kan ge sj va är du för gubbe va stå för den du är oavsett vad andra tycker jag fick skit igår för jag tycker fortfarande ps är fusk fråga en fotograf som mattias klum vad han tycker om ps men det har ju ingen betydelse att han jobbar för nationall geographic där skulle dom fota ut mattias till å med om han började med ps men alla proffesorer här anser ju att en manipulerad bild är ok då är även en dopad idrottsman det åxå så nu har jag gett lite fyr i brasan..

Antar att du kör jpg i kameran.
Då sker ju bildbehandlingen där.
Är det mindre fusk?
Nämen, jag ser att du fick till två punkter på slutet. Det tar sig i brasan......

Underhållande debatt :)

Jag har en fråga som berör detta ämne och som ni säkert har många synpunkter på. Så här står det i en av Skatteverkets broschyrer om villkoren för att få ett skattebevis, som ju är en förutsättning för att driva näringsverksamhet i Sverige:

Syftet med verksamheten ska vara att den går med vinst. Det är inget krav att vinst ska uppkomma första året om du t.ex. måste göra stora investeringar, men du ska kunna visa att verksamheten kan beräknas ge ett ekonomiskt överskott på sikt. Hobbyverksamhet, t.ex. försäljning av produkter från hemslöjd, biodling eller fiske, saknar ofta förutsättningar för att ge vinst. Sådan verksamhet redovisar du som tjänsteinkomst.

Som jag tolkar detta så kan man bara få tillstånd att bedriva näringsverksamhet om man har för avsikt att driva den med vinst, och kan visa det. Hur gör ni som bedriver verksamhet, men inte tar ut någon vinst. Vad använder ni för ursäkt till skattmasen för att få fortsätta med er verksamhet?

Senast ändrad:
Re: axel

steve eilertsen skrev:
om du inte tål kritik men kan ge sj va är du för gubbe va stå för den du är oavsett vad andra tycker jag fick skit igår för jag tycker fortfarande ps är fusk fråga en fotograf som mattias klum vad han tycker om ps men det har ju ingen betydelse att han jobbar för nationall geographic där skulle dom fota ut mattias till å med om han började med ps men alla proffesorer här anser ju att en manipulerad bild är ok då är även en dopad idrottsman det åxå så nu har jag gett lite fyr i brasan..

Kan du inte konkret säga vad det är du tycker illa om med PS. Om jag fixar kontrasterna eller färgerna, är det fusk? Kan jag lika gärna göra i mörkrummet. Om en coca colaflaska smälter ihop på mitten och blir till en vodkaflaska, är det fusk? Även om meningen med bilden är att det ska vara så? Vad är det som är så fuskigt egentligen?

Re: cynisk

plippen skrev:
Att dom är "helt oinspirerade, osociala, lata och rena besvikelser."
Det känns för mig som en jäkligt cynisk inställning. Bitter och tråkig. Är nog jättebra att du lämnar skolan om tre veckor, om du inte förstått din roll som lärare bättre än så.
Förvånas och blir irriterad över ditt synsätt.

Ändå är den beskrivningen så nära verkligheten man kan komma. Jag talar visserligen bara om ca 25% av eleverna men skolan har förändrats sedan Skollagen gjorde den flummig.

Jag har gjort min lärargärning i 4 år på tre olika skolor, men nu får det vara nog. Det hjälper inte att man brinner för sitt ämne... halva tiden går åt till att uppfostra och skapa ordning så att de andra 75% får arbetsro.

Jag kommer inte sakna att arbeta inom skola.

/F

Ja, det är alltid enklare att skylla på andra när man själv har misslyckats. Tycker fortfarande att det verkar vara ett bra beslut av dig, Fredrik, att lämna skolan.
Nej, nu måste jag jobba. fakturerar ju kunden 2000 kr i timmen, och då kan man ju inte sitta av tiden framför datorn ;)

plippen skrev:
Ja, det är alltid enklare att skylla på andra när man själv har misslyckats. Tycker fortfarande att det verkar vara ett bra beslut av dig, Fredrik, att lämna skolan.
Nej, nu måste jag jobba. fakturerar ju kunden 2000 kr i timmen, och då kan man ju inte sitta av tiden framför datorn ;)

Jag ser många kollegor ta till flaskan, slita sönder sig, fuska med VAB när de inte orkar ha en viss klass, långtidssjukskrivningar och annat... så det är inte bara jag. :)

Som lärare bör man ha en dragning mot att dominera, fostra och bestraffa och det saknar jag. Jag får ingen kick av att vara arg mot barn... så jag drar.

/F

Microsaftcom skrev:

Som lärare bör man ha en dragning mot att dominera, fostra och bestraffa och det saknar jag. Jag får ingen kick av att vara arg mot barn... så jag drar.

/F

Om det är så du ser på läraryrket är det på tiden att du drar.

Jag var en av de 25% du snackar om. Jag bråkade ofta och störde på lektionerna. Men de lärare som hade den attityd du anser att en lärare ska ha hade ingen framgång utan det var de lärare som tog sig tid och snackade med mig för att försöka lösa problemen bakom som gjorde nytta. Hade det inte varit för de så hade jag förmodligen varit död av överdos eller suttit på kåken idag istället för att läsa på universitetet.

Jag måste säga att jag, efter att ha läst ditt senaste inlägg, är glad att du ska bort från skolan och "gömmas" i en industri.

Greven

Greve Nickon skrev:

Jag var en av de 25% du snackar om. Jag bråkade ofta och störde på lektionerna.

..är glad att du ska bort från skolan och "gömmas" i en industri.

Greven

Jo du har sagt tre gånger nu att du är mycket glad för att jag lämnar det sjunkande skeppet. :)

Jag känner inget kall att krama bråkstakar till fogliga medborgare i råttracet.

Livet går inte ut på att "äta, jobba, sova".

Om man ser till stavningen på kameraforum tycks det vara en stor andel fotografer som skolkade från svenskalektionerna. Hoppas att de orkar läsa lite böcker om kompositionslära ändå.

Ha en fin dag.
/F

Snälla Fredrik, vilken bitter liten man du verkar vara!

Efter fyra år i skolan så anser du att du kan allt å vet allt... Häpp!

Men som nån sa, det är nog bra att du lämnar den världen å gömmer dig nånstans där du inte gör nån skada med din attityd till lärarjobbet och eleverna i alla fall.

Microsaftcom skrev:

Jag känner inget kall att krama bråkstakar till fogliga medborgare i råttracet.

/F

Då kan ju funder över varför du utbildade dig till lärare från första början? Trodde du verkligen att det skulle vara en dans på rosor där alla elever brann för samma saker som du och skulle sitta som små ljus på lektionerna. Det är ju ändå bra att du har upptäckt den verkliga världen inom skolan i alla fall.

Greven

BenHur skrev:
Efter fyra år i skolan så anser du att du kan allt å vet allt... Häpp!

Men som nån sa, det är nog bra att du lämnar den världen

4 år i skolan är som 12 år som fotograf. :)

Jag vet att lärarjobbet inte passar mig... Det är allt jag behöver veta. Så jag får sitta och betala CSN för skojs skull. :)

Allmän konsensus verkar vara:
* Bra att jag valt att sadla om.
* Bra att jag inte försöker försörja mig som fotograf.

Kul att alla håller med mig. :)

Också ganska intressant att folk ofta vill börja prata om mig och min person i trådar som jag skapar. Jag älskar att prata om mig! :)

Fråga gärna om mina hundar också. :)

/F

P.S. Om en dyr kamera är bättre... Hur kommer det sig att mina bilder är vackrare än andras?

Greve Nickon skrev:
Det är ju ändå bra att du har upptäckt den verkliga världen inom skolan i alla fall.

Greven

Många som pratar om verkligheten som någonting dåligt här inne. :) Är livet verkligen så tufft eller är det den lidande konstnären som tittar fram?

Spik i foten?

"Du skulle bara veta hur adelsmännen behandlades under franska revolutionen...
—Dom högg huvena av dom som limpskivor. Dom skulle ha varit Jävligt glada om dom bara haft en spik i foten!"

/F

fredrik

bra att du står på dig alla dessa proffesorer på fotosidan skulle ju kunna fylla uppen hel kongress det verkar ju som om alla jobbat som lärare va fegt sparka på en son har en annorlunda åsikt kan ju tr det sitter nobelpristagare på denna sida skäms ibland va gör ni hemma jobbar ni inte med bilder lr citerar ni bara skit !!

christian_r skrev:
Det sitter aldrig i kameran.

Men det ær ganska kaxigt att påstå sig ha bættre bilder æn "andra".

Jo... men så är jag en ganska jobbig personlighet också. Driven av megalomania och besserwissness.

Ganska trevlig egentligen...och jvligt bäst...
...på att äta pannkakor.

Star Trek på TV 6 nu.
/F

tycker jag tar bättre porträtt bilder än både klum å co dom sysslar ju inte med den avdelningen man måste vara kaxig i denna branch konkoranssen är knivskarp tror du inte på dig sj så skola om dig !!så enkelt är det !!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar