Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)
VARNING för N G:s bok

SmurfMolly rekommenderar dig att köpa "Den stora fotoguiden", jag har en helt annan uppfattning.
Originalet är säkert en mycket bra men översättningen till svenska är katastrofalt dålig. Översättaren kan t ex inte skilja mellan teleförlängare och mellanring. Han är inte ens konsekvent i sitt användande av fackuttryck.
Jag köpte min bok i höstas på Akademibokhandeln i Sthlm. Efter jag läst den bad jag dem kontakt med förlaget för att dra in boken. Men inget har tydligen hänt. Vad som skulle ha behövts är en rejäl fackgranskning av boken.
Köp boken på originalspråk och du blir nöjd.
Köp boken på svenska och du blir förvirrad.
Anders

Johan Okker skrev:
Sjöstedts böcker håller högre klass än Lundqvist, men i gengäld är de som Larsa säger många.. och ofta dyra.

Langford är mera kompletta pedagogiska helheter istället för ungefärliga förklaringar till vad man kanske kan göra (som i Sjöstedts fall) med alla sina hasselbladare och leicakameror som han ägnar sig åt att räkna upp...
Ointressant för en nybörjare.

Det är mycket möjligt att denne Langfords böcker är bättre, finns dom översatta till svenska?

Såvitt jag vet så använder sjöstedt enbart Hasselblad vilket jag inte tycker borde påverka pedagogiken i hans böcker, det mesta du kan göra med en bladare kan du ju göra med dom flesta SLR-kamerorna.

Sedan så ska jag erkänna att jag aldrig läst nån Sjöstedtbok som handlar om handhavandet av kameran (eller så hoppade jag över det?). Jag tycker att hans pedagogik med att lära ut färg & bildkomposition hjälpt mig mycket, där är han suverän med fina bildexempel.

Som jag tidigare skrev så finns hans böcker ofta på biblioteket.

Mvh, Larsa

larsaz skrev:
Det är mycket möjligt att denne Langfords böcker är bättre, finns dom översatta till svenska?

Såvitt jag vet så använder sjöstedt enbart Hasselblad vilket jag inte tycker borde påverka pedagogiken i hans böcker, det mesta du kan göra med en bladare kan du ju göra med dom flesta SLR-kamerorna.

Sedan så ska jag erkänna att jag aldrig läst nån Sjöstedtbok som handlar om handhavandet av kameran (eller så hoppade jag över det?). Jag tycker att hans pedagogik med att lära ut färg & bildkomposition hjälpt mig mycket, där är han suverän med fina bildexempel.

Som jag tidigare skrev så finns hans böcker ofta på biblioteket.

Mvh, Larsa

Nej jag tror inte att de blivit översatta.
Måste förresten böcker på engelska översättas?
Engelska är väl ändå så vanligt att de flesta svenskar födda 1960 eller senare behärskar det språket (mera eller mindre).
Langfords språk är lättfattligt och upplägget mycket pedagogiskt.

Frågan är ju sedan om det är pedagogiskt att börja jollra om bladare i en bok för nybörjare.

Langford t ex går igenom de olika kamerasystemen från APS till digitalt, olika filmformat etc men lägger inte tonvikt vid något märke. Den som känner igen en bladare vet att skissbilden föreställer en bladare och att klappkameran som avbildas är en Linhof TechnikaV/Mastertechnika etc.

Bilderna i Sjöstedts böcker håller hög klass! Tveklöst. Langford exemplifierar med Cartier-Bresson med flera istället.

Forslund skrev:
Har aldrig hört talas om! Naturfotografering? Vart hittar man den?

Nej inte naturfotografering. Den tar upp grunderna inom foto och förklarar begrepp och sammanhang. Tydligen bara skit enligt Anders Thalin men jag har då inte blivit ett dugg förvirrad av den! Vet fler som gillar den och är nöjd med den! Innehåller dessutom underbara bilder som inspirerar!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=11705&highlight=fotoguiden

/Malin

Det mest heltäckande för en nybörjare (och sedan hur långt som helst) borde väl vara "LIFE"s fotobok/böcker. Egentligen är det 10 eller 11 band som tar upp a l l a aspekter av foto från lådkamera till avancerad ljussättning och färgförstoring men det kom ett ganska mastigt sammandrag på svenska. Den är väl utgången från förlaget men ett bra antikvariat kan säkert skaffa fram den. Den heter om jag minns rätt Lifes fotobok. Enkelt.
Us

Johan Okker skrev:

Frågan är ju sedan om det är pedagogiskt att börja jollra om bladare i en bok för nybörjare.

He he. Det var ett tag sedan jag läste någon av hans böcker men jag kan inte påminna mig om att han i nån bok jollrat speciellt mycket om bladare, dom nämns däremot emellanåt (sponsring?).

Som jag skrev tidigare så är det mycket möjligt att man ska läsa andra böcker om kameran, vad det gäller komposition & bilduppbyggnad däremot, så förklarar Sjöstedt detta mycket pedagogiskt med som du skriver mycket högklassiga egna bilder.

Mvh,Larsa

Johan Okker skrev:
Nej jag tror inte att de blivit översatta.
Måste förresten böcker på engelska översättas?
Engelska är väl ändå så vanligt att de flesta svenskar födda 1960 eller senare behärskar det språket (mera eller mindre).

Just det, mer eller mindre.

Jag ledde för ca 15 år sedan en fotokurs för en fotoklubb på det företag jag arbetar för. Dom flesta medlemmarna var nybörjare & jag märkte då att dom hade nog svårt att hålla reda på alla nya fotobegrepp på svenska. Vi hade nämligen fotoböcker till utlåning varav några var på engelska, dessa blev inte populära.

Sofie eftersöker böcker för en nybörjare, jag tror att oberoende av hennes kunskaper i engelska så är det lättare att lära sig alla termer på det svenska språket.

Jag kan ha fel men tror att Sofie själv får bedömma den saken.

Mvh, Larsa

larsaz skrev:
He he. Det var ett tag sedan jag läste någon av hans böcker men jag kan inte påminna mig om att han i nån bok jollrat speciellt mycket om bladare, dom nämns däremot emellanåt (sponsring?).

Som jag skrev tidigare så är det mycket möjligt att man ska läsa andra böcker om kameran, vad det gäller komposition & bilduppbyggnad däremot, så förklarar Sjöstedt detta mycket pedagogiskt med som du skriver mycket högklassiga egna bilder.

Mvh,Larsa

Med risk för att detta blir en lång tråd.. =)
Sjöstedt är bra, men det jag saknar för nybörjaren är olika övningsexempel och projekt. Kanske tycker jag om upplägget pga att jag är van vid det från mycket av den engelskspråkiga kurslitteratur jag läser.

Jag tänker främst på Sjöstedts "fotoskolan: Bild" där han någonstans radar upp alla bladarmodeller han äger och har ägt, inklusive leicor och annat.
Sponsring eller inte, tja, olämpligt tycker jag. Det finns nog med märkesnojja bland fotoamatörer såväl som proffs. Det är inte bladaren som tar bilden...
"..det går lika bra med selleri.."
;)

larsaz skrev:
Just det, mer eller mindre.

Jag ledde för ca 15 år sedan en fotokurs för en fotoklubb på det företag jag arbetar för. Dom flesta medlemmarna var nybörjare & jag märkte då att dom hade nog svårt att hålla reda på alla nya fotobegrepp på svenska. Vi hade nämligen fotoböcker till utlåning varav några var på engelska, dessa blev inte populära.

Begreppsförvirring är inte heller något unikt för just fotovärlden, men jag förstår vad du menar.. f-stop, aperture, shutter release etc.
Förmodligen är det en fråga om var man börjar.. engelsk eller svensk litteratur.
Samtidigt _tror_ jag att det kan vara till fördel att börja med engelska på en gång iom att utbudet på utrikiska (engelska) bland fotoböcker, teknikböcker, sv/v, mörkrum är enormt jämfört med det svenska. Här finns en fördel att ha den engelska begreppssfären i ryggen..
Att sedan vänja sig vid att det heter bländare istället för aperture är nog ett mindre steg, det gäller bara att vara konsekvent..
Eller vice versa..

/J

Johan, tyckte bara att du hakade upp dig på petitesser. Håller med dig annars.

Ang. engelskakunskaper så är det ju också så att ungdomar idag kan så mycket mer än gubbarna jag hade på fotokurs för 15 år sedan...

Larsa

larsaz skrev:
Johan, tyckte bara att du hakade upp dig på petitesser. Håller med dig annars.

Ang. engelskakunskaper så är det ju också så att ungdomar idag kan så mycket mer än gubbarna jag hade på fotokurs för 15 år sedan...

Larsa

Det är de små detaljerna som avgör eller hur det nu heter.. =)
Point taken!!

/J

Jag tycker inte Sjöstedt "jollrar" när han skriver om sina bladare. I stort sett alltid skriver han vilket objektiv för småbildsformatet det valda mellanformatesobjektivet motsvarar.
Han var/är väl inte sponsrad av Hasselblad i sina böcker direkt (men det vet jag inte). Däremot arbetade han för Hasselblad (som anställd i företaget, marknadsavdelningen tror jag) i många år.
Det är märkvärdigt att det så lätt blir mycket sura rönnbär när man skriver att man använt Hasselbladare - har ni märkt det?.........jollrar - ja jisses.
Us

Ulf...
Ta det inte personligt när jag kritiserar Sjöstedts val av kameror... Jag kritiserar ATT Sjöstedt profilerar specifika kameramärken (det är irrelevant i sammanhanget att de båda ligger i det övre marknadssegmentet för entusiaster). Nybörjaren kan lätt fås att tro att man _måste_ ha en Bladare eller en Leica M m tbh för att kunna ta de där speciella bilderna..

Missförstå mig inte, jag tycker Bladare är jättefina kameror med en speciell känsla...men det finns många andra mellanformatare idag som kanske är mera ekonomiskt lättillgängliga för nybörjaren.

Kanske var ordet "jollra" för provokativt, vad vet jag? Det är i mina ögon synnerligen olämpligt att i grundböcker för fotografi börja redogöra för specifika _DYRA_ kameramärken. Att Sjöstedt sedan arbetat hos VH, ja det må vara hänt.

Senast ändrad:
Nu har jag köpt en bok!

Det blev "Stora fotoboken" av John Hedgecoe jag har läst lite i den och tycker än så länge att den verkar bra. Jag har även beställt tidningen FOTO:s fotoskolor och hoppas att de kommer snart. Jag sparar alla andra tips om/när jag känner att jag behöver mer litteratur!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar