Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan bli en Iphone (nu när även den verkar ha en vettig kamera)
jo, den har nog en vettig kamera - så länge du befinner dig utomhus i gott ljus. Så fort du kommer inomhus och ur solgasset kommer det vara stor skillnad mellan en kamera med xenonblixt (N8) och enbart LED-lampa (Iphone). De betydligt fler pixlarna på N8'n kan förstås också vara bra att ha, om de nu levererar så bra som storleken hintar om.

..det känns mer 'safe' och för att alla användare jag känner hyllar användarvänligheten och det faktum att saker och ting faktiskt fungerar, hela tiden.

Självklart - även om Symbian fortfarande är världens största mobil-OS och inte kommer att dö ut på ett antal mobil-livstider så är Iphone alltid Iphone, den är välspridd, och oavsett vilket probelm eller behov du stöter på så delar du det garanterat med tusentals andra. För min egen del har prolemet hittills med Iphone dock varit bl.a. just att saker och ting inte bara fungerarar som jag vill - jag kunde inte fritt använda flera program samtidigt, jag är låst till app store och måste köpa en massa extrautrustning som är special för just Iphone. Nu har ju multitaskingen tagit ett kliv framåt, vad gäller Iphonetillbehör så finns det ju pirater överallt till inga pengar alls, och appstore lider ingen brist på program även om man är bunden dit, så ingetdera är något större hinder för mig längre.

Att jag blir sugen på N8 snarare än Iphone4 beror i stället mest på att jag tycker den verkar bli helt överlägsen för mig som fotointresserad - det går inte att komma ifrån att hårdvaran på N8 skapar så mycket bättre möjligheter. Att det finns en massa mer eller mindre gimmick-artade appar för 'fotografer' i appstore stressar mig inte heller så mycket, den dag jag känner för att kunna göra redan dåliga mobilbilder ännu sämre, lägga upp animeringar över min studioutrustning eller få hjälp att räkna ut hyperfokalavståndet så finns det säkert appar för det till min telefon också! ;)

Okej. Då missförstod jag -- att Nonno och Jonas behöver en röst som säger till dem att "svänga till höger" när de är ute och promenerar fattade jag inte.

Haha, tryck ner oss i smörjan bara :)
Jag väljer att inte ta denna debatt vidare (det har ju redan blivit massa VS ändå). Det som ingår är tjänsten OVI Maps, http://maps.ovi.com/ Helt utan extra kostnad.

"2 km till örngömsle, sväng höger vid stenen" :)

Så fort du kommer inomhus och ur solgasset kommer det vara stor skillnad mellan en kamera med xenonblixt (N8) och enbart LED-lampa (Iphone).
Jag antar att en xenonblixt drar mycket mindre ström än en traditionell blixt, annars skulle batteriet snart vara urladdat. Så varför finns det inte xenonblixtar i "vanliga" kameror och externa blixtaggregat?
Finns det några nackdelar med en xenonblixt?

Olle

Jag antar att en xenonblixt drar mycket mindre ström än en traditionell blixt, annars skulle batteriet snart vara urladdat. Så varför finns det inte xenonblixtar i "vanliga" kameror och externa blixtaggregat?

Någon som kan tekniken får gärna rätta mig - xenon-blixten i mobiltelefoner bygger väl i princip på samma teknik som den i "vanliga kameror och externa blixtaggregat", bara i mindre skala? Hur som helst så tycker jag inte att xenon-blixten i min nuvarande telefon suger ur batteriet i någon märkbar grad.

Finns det några nackdelar med en xenonblixt?

En nackdel är att den inte kan avge konstant ljus, och därmed fungera som hjälplampa när man filmar i dåligt ljus. Det kan däremot en 'LED-lampa'.

Vad rolig du är...*skrattar gott*...De flesta tycker att det är bra/roligt när utvecklingen går framåt, men så var det väl du som tyckte att Betamax var bra? ;-)
Nja, då uttryckte jag mig nog otydligt och ber om ursäkt för det. Jag har (precis som de flesta andra) ingen uppfattning om huruvida Betamax var bättre eller sämre än något annat videosystem. På samma sätt har jag (precis som de flesta andra) ingen uppfattning om Symbians eventuella för- och nackdelar. Vilket var min poäng. Alltså att det inte spelar så stor roll om Symbian skulle vara bättre än IOS och Android, eftersom dessa båda system har ett så stort marknadsförsprång att Symbian knappast kommer att kunna konkurrera.

Någon som kan tekniken får gärna rätta mig - xenon-blixten i mobiltelefoner bygger väl i princip på samma teknik som den i "vanliga kameror och externa blixtaggregat", bara i mindre skala? Hur som helst så tycker jag inte att xenon-blixten i min nuvarande telefon suger ur batteriet i någon märkbar grad.
Du har rätt, jag kollade upp detta och även vanliga blixtar använder xenon. Något jag inte visste. Men jag imponeras av att räckvidden är hela 4,5 - 5 m, enligt Nokia. Jag antar att det är vid största bländare och högsta ISO, vilka nu de är. Men den kan ju ändå inte ha såå lågt ledtal, tycker jag. Och elektronblixtar brukar ju, som sagt, dra mycket ström. Men det får ju inte blixten i en kameramobil göra. En mobiltelefon kan ju behöva användas till mycket viktigare saker än fotografering. Och då får ju inte batteriet vara slut p g a att man tagit för många blixtbilder.

Olle

..elektronblixtar brukar ju, som sagt, dra mycket ström. Men det får ju inte blixten i en kameramobil göra. En mobiltelefon kan ju behöva användas till mycket viktigare saker än fotografering. Och då får ju inte batteriet vara slut p g a att man tagit för många blixtbilder.

Helt sant, men det verkar inte vara ett problem. Jag har som sagt aldrig märkt att blixtrandet skulle dra ur batteriet. Blev lite nyfiken och gjorde ett litet test med full-laddad mobil - efter 50 avfyrade blixtar tröttnade jag, och kunde konstatera att telefonens laddningsindikator inte hoppat ner ett endaste hack.

Synd bara att Nokia envisas med Symbian. Annars skulle det där nog kunna bli en succé, åtminstone bland dem som är någorlunda fotointresserade. De tekniska specarna tyder ju på att den borde kunna ge lika bra bilder som många kompaktkameror (även om det inte är sant att sensorn är 1/1.183”, som det står i den länkade texten).

Förundrades själv över detta, men efter lite förfrågningar så skulle jag säga att detta är orsaken.
Anledningen till att Nokia använde Symbian för N8, är för att Symbian^3 blev färdig-utvecklat. Symbian^3 är det första symbian operativsystemet som klarar av multi-touch. Sägs vara det bästa Icke-apple multi-touch systemet hittills. MAEMO multi touch håller på att utvecklas, så det är bara att vänta och se.

Förlåt, det är ju en kameradiskussion som förs här menJag måste riva upp det här i allafall, så att jag får sova om inte annat :)

Nu finns ju "Navigation" till Google Maps i betaversion, dvs. gratis navigering till Android är på gång.

Det är på gång ja, men finns det ännu? Och hur bra är google maps sist och slutligen?

Vilka modeller tänker du då på där gps-en kostar extra? Det har jag aldrig råkat ut för...

Däremot har alla mobiler med gps som jag haft (SE, Iphone, HTC Desire) kunnat visa varenda liten skogsväg, eftersom man kan växla mellan/kombinera karta och väldigt detaljrika flygbilder. Kan man inte det med Nokia?

Det jag menade är navigeringen, jag var lite otydlig där och backar. GPS finns i många telefoner och själva GPS:en är gratis, men vad får man tillgång till?

Erland skriver att han kunnat visa varenda liten skogskväg, och titta på väldigt detaljrika flygbilder. Bara man är på RÄTT ställe säger jag då.

Jag har gjort en liten jämförelse på ett ställe där jag brukar röra mig så jag känner till alla små skogsvägar. Vill någon ha länkar till platserna går det säkert att ordna.

Jag har jämfört 3 olika karttjänster, Ovi Maps (nokias egna), Google maps (både satelit och vanlig) och sist Bing Maps (satelitbilderna här var bedrövliga.

http://jbq.slashbox.net/kartjamforelse/

Som ni ser är Ovi maps och Bing Maps likvärdiga i detaljerna medan Google maps ligger efter. Ovi och Bing visar väldigt detaljerat alla små skogsvägar och avstickare medan google maps nöjer sig med "huvudvägen" och en dålig satellitbild. Den där går inte att zooma nåt mer.

För mig räcker det där bra till att avfärda google maps som någon skogsgps.

Erland skriver att han kunnat visa varenda liten skogskväg, och titta på väldigt detaljrika flygbilder. Bara man är på RÄTT ställe säger jag då.

Jag har gjort en liten jämförelse på ett ställe där jag brukar röra mig så jag känner till alla små skogsvägar. Vill någon ha länkar till platserna går det säkert att ordna.

Jag har jämfört 3 olika karttjänster, Ovi Maps (nokias egna), Google maps (både satelit och vanlig) och sist Bing Maps (satelitbilderna här var bedrövliga.

Som ni ser är Ovi maps och Bing Maps likvärdiga i detaljerna medan Google maps ligger efter. Ovi och Bing visar väldigt detaljerat alla små skogsvägar ...
Fast skrev du inte alldeles nyss om Nokias navigation att "problemet har varit kartorna, alla små skogsvägar finns inte med och det kan vara frustrerande ibland"? Eller missförstod jag igen?

Anyway, tyvärr tror jag varken marknadens bästa (?) mobilkamera eller marknadens bästa (?) gratis-gps-tjänst räcker. Nokia/Symbian behöver mer än så för att bli den smartphone alla pratar om.

Fast skrev du inte alldeles nyss om Nokias navigation att "problemet har varit kartorna, alla små skogsvägar finns inte med och det kan vara frustrerande ibland"? Eller missförstod jag igen?

Anyway, tyvärr tror jag varken marknadens bästa (?) mobilkamera eller marknadens bästa (?) gratis-gps-tjänst räcker. Nokia/Symbian behöver mer än så för att bli den smartphone alla pratar om.

..ser inte skogen för alla träd..
Nej, du missförstod inte. Nokia och bing visar inte _alla_ vägar. Jag hade fel ordval. På kartan saknas en väg som kördes upp vintern 2008-2009. Jag borde ha skrivit att nokia och bing visar mycket mer vägar, inte alla.
Min poäng är att åtminstone glesbygd så är ovi maps (och ev. bing, har inte testat) mycket mera detaljerat än google maps. Vad det finns för andra gratisalternativ andra smartphones vet jag inte.

Angående smartphonen alla pratar om så är vi överens :) Androidlurar och Iphone är mycket mer populära att prata om. Får se hur marknadsandelarna ser ut 2011. Just nu "leder" nokia (om jag förstått statistiken rätt).

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/05/idc---press-release---prus22333410-1.jpg
http://www.blogcdn.com/www.engadget...es-grew-17-per-cent-in-first-quarter-2010.jpg

Android mumsade åt sig ganska mycket av marknaden senaste gång, får se om de håller samma ökning nu.

Inte så mycket om just kameran kanske, men en liten demo av N8:an i alla fall.

Spännande klipp!
Kombinationern av att kunna spela upp material från USB-enheter via HDMI-utgången på N8-an ger verkligen grymma möjligheter! HDMI-utgången gör väl dessutom att man aldrig mer kommer behöva släpa med sig en bärbar dator för att spela upp bildspel, powerpointpresentationer osv. Bara en inbygd projektor i luren som saknas! :)

Här är en till som väntar på att få lägga vantarna på en N8 så snart de finns att tillgå i handeln. Jag har privat haft en del olika Nokia-telefoner och de har alltid varit pålitliga utan några problem alls. Senaste 2 modellerna har N95 och N97 varit.

På jobbet har mitt arbetsteam inga fasta telefoner, utan det är mobiler av märket Sony Ericsson som gäller. Jag är inte imponerad av någon av de modeller som vi har. Återkommande trassel med telefoner som "hänger sig" och måste startas om i tid och otid. Kvartalsvis har telefonerna behövt lämnas in för uppdatering, vilket inte har behövt göras med vare sig N95 eller N97. De har "tuffat på" stadigt i alla lägen.

Jag hade tänkt köpa mig en kompaktkamera inför sommaren, men när jag såg N8:ans specifikationer bestämde jag mig för att avvakta och istället satsa på den.

Ett extra plus är ju också fri GPS som även fotgängare kan dra nytta av. Inte alls dumt för alla oss som saknar lokalsinne. :)

/Nonno

vill bara säga att uppdateras gör alla mobiler det är inget man måste göra men det förbättrar ofta prestandan på mobilen ....Jag använder både nokia o ericsson och nokia är nog flitigare när det gäller uppdateringar men det är ju bara bra....Och att ericsson skulle vara sämre är också skrönor samma resonemang som i saabaffären

vill bara säga att uppdateras gör alla mobiler det är inget man måste göra men det förbättrar ofta prestandan på mobilen ....Jag använder både nokia o ericsson och nokia är nog flitigare när det gäller uppdateringar men det är ju bara bra....Och att ericsson skulle vara sämre är också skrönor samma resonemang som i saabaffären

Det finns väl ingen sanning som är den absoluta, men efter en flerårig erfarenhet av ett antal SE-modeller på arbetsplatsen, så har det varit ojämförligt mer trassel med SE än med Nokia. Prestandan på Nokia har varit så bra att det inte krävts vare sig ständiga omstarter eller uppdateringar. Jag refererar bara till min erfarenhet, inte till skrönor. :)
/Nonno

Det här är ju ingen vs-tråd, men jag hittade en liten jämförelse mellan specarna på iPhone 4 och NOKIA N8 som är lite intressant:
iPhone musiklyssning: 40 tim / N8:an: 48 tim
iPhone HDMI: nej / N8:an: ja
iPhone kamera: 5 mp / N8:an: 12 mp
iPhone SAR värde: 1,13 w/kg / N8:an: 0,66 w/kg
iPhone Java: nej / N8:an: ja
iPhone Flash: nej / N8:an: ja
iPhone blixt: diod / N8:an: xenon
iPhone radio: nej / N8:an: ja
iPhone föra över filer mellan mobiler via bluetooth: nej / N8:an: ja
iPhone Dolby Digital plus: nej / N8:an: ja
iPhone videosamtal: nej (enbart via nätverk) / N8:an: ja
iPhone FM transmitter: nej / N8:an: ja
iPhone Bluetooth 3.0: nej / N8:an: ja
iPhone MicroSD: nej / N8:an: ja
iPhone USB On-the-Go: nej / N8:an: ja
iPhone Gratis röststyrd navigering: nej / N8:an: ja
iPhone pris ca: 6500kr, N8an: ca 4500kr

/Nonno

Det här är ju ingen vs-tråd, men jag hittade en liten jämförelse mellan specarna på iPhone 4 och NOKIA N8 som är lite intressant:
iPhone musiklyssning: 40 tim / N8:an: 48 tim
iPhone HDMI: nej / N8:an: ja
iPhone kamera: 5 mp / N8:an: 12 mp
iPhone SAR värde: 1,13 w/kg / N8:an: 0,66 w/kg
iPhone Java: nej / N8:an: ja
iPhone Flash: nej / N8:an: ja
iPhone blixt: diod / N8:an: xenon
iPhone radio: nej / N8:an: ja
iPhone föra över filer mellan mobiler via bluetooth: nej / N8:an: ja
iPhone Dolby Digital plus: nej / N8:an: ja
iPhone videosamtal: nej (enbart via nätverk) / N8:an: ja
iPhone FM transmitter: nej / N8:an: ja
iPhone Bluetooth 3.0: nej / N8:an: ja
iPhone MicroSD: nej / N8:an: ja
iPhone USB On-the-Go: nej / N8:an: ja
iPhone Gratis röststyrd navigering: nej / N8:an: ja
iPhone pris ca: 6500kr, N8an: ca 4500kr

/Nonno

Mm, och man kan ju fylla på listan med fler fördelar med N8 om man vill, som usb-host, USB-masslagring, inbygda flerkanalshögtalare, utbytbart batteri, bättre batterikapacitet mm.

Naturligtvis går flera av punkterna att diskutera, och Ihone 4 har tvekllöst sina fördelar också, men den borde räcka för att tysta de som vill hävda att Iphonen är nån slags überlur.

Mm, och man kan ju fylla på listan med fler fördelar med N8 om man vill, som usb-host, USB-masslagring, inbygda flerkanalshögtalare, utbytbart batteri, bättre batterikapacitet mm.

Naturligtvis går flera av punkterna att diskutera, och Ihone 4 har tvekllöst sina fördelar också, men den borde räcka för att tysta de som vill hävda att Iphonen är nån slags überlur.

en grej är ju knepigt med iphone det snackas aldrig att den kostar nästan det dubbla att köpa för att få motsvarande spec ........Finns väl ingen mobil heller som får så mycket gratisreklam tex genom statliga radion sällan man hör programledare snacka om sonnyericson x10 elle tex nokia n8 på radio apple är skitsmarta gällandes att få produkter åtråvärda trots att de egentligen är jäkligt dyra och dåliga prestanda om man gämför med tex 2000-3000 kr billigare nokia n8

ANNONS
Spara upp till 11400 kr på Canon-prylar