Jag är lite nyfiken på vad som gäller i Finland. Du väl göra ett litet referat av artikeln? Det bör gå fortare och vara enklare än att göra en regelrätt översättning.
Kortfattat är det integritetsskyddet i det offentliga rummet, grundlagen lagarna om skydd för privatlivet, hemfridslagen, och övriga lagar som har med kränkning att göra, som sätter stopp för fotografering som inkräktar på privatlivet. Publicering begränsas vidare i lagar angående spridning av privat och/eller kränkande information. Även i det offentliga rummet är det inte självklart att man får fotografera, om det kan uppfattas som kränkande för personerna som blir betraktade. Exempelvis är det förbjudet att fotografera personer som står i dungen invid en badstrand och byter om.
Däremot krävs inte så mycket för att få fotografera ändå, ett muntligt medgivande eller ett t.o.m. endast ett godkännande leende mot kameran räcker. Men personen som fotograferas måste vara vid sina sinnes fulla bruk. Också om en fotograf anlitats för en viss händelse på ett i övrigt skyddat ställe är det naturligtvis fritt fram att fotografera.
Politiker och övriga personer i höga offentliga befattningar skyddas inte riktigt lika starkt som övriga människor. Detaljerna kring detta vågar jag inte gå in på.
Ännu lite angående publicering:
Det är förbjudet att utan personens medgivande använda sig av personens namn, bild eller t.o.m. karikatyrbild i kommersiellt syfte, typ reklam eller som del av en produkt som kostar (jfr. t.ex. Tefals Jamie Oliver-serie med stekpannor). Vid fototillfället lönar det sig alltså att göra klart för de fotograferade om bilden kommer att användas i motsvarande kommersiellt syfte.
Däremot är det, så länge bilden är tagen i enlighet med lagen, fritt fram att ställa ut och visa upp bilder man tagit. Det är också tillåtet att i dessa fall sälja bilderna.
Utgångsläget är förstås att fotografering hör till yttrandefriheten och inte är brottslig aktivitet, men om man ens ett ögonblick funderar om bildens innehåll eller användandet bilden kan uppfattas som kränkande, är det skäl att få tillstånd för det. Muntlig som skriftlig överenskommelse duger.
.....
Det näst sista stycket ovan fick mig att fundera lite om hur utslaget i domen som denna tråd handlar om skulle blivit här. Jag hoppas dock att det skulle tolkas som integritetskränkande att publicera dylika bilder eller visa upp dem för andra...