Jag bryr mig faktiskt inte om vad man kallar det, men jag tycker faktiskt att man måste börja göra något åt sådana här saker. Jag tycker att det ska vara olagligt att som partner lägga ut nakenbilder på din partner/ex på nätet, jag tycker det är en allvarlig kränkning, speciellt när det gäller ungdomar. På något sätt måste det klargöras att det är ofredande, förtal eller kalla det vad du vill!
Det spelar ju dock inte så stor roll om inte
du bryr dig vad det ska kallas, vi måste ändå ha lagar som är vettiga, genomtänkta, konsekventa och namnsatta. Jag håller med om att det
kan utgöra en kränkning att lägga ut nakenbilder på ens partner/ex på nätet, i det här fallet har det dock inte skett. Bilden har visats för två andra personer, och det är ingen publicering, oavsett vilken teknik som har använts för att skicka bilderna.
Tycker vi snurrar in så förbannat mycket på tekniska detaljer, och fotografens rätt hit & dit. Bara för att man är fotograf har man väl inte rätt att kränka andra & utsätta dem för förnedrande publicering? Och hur mycket "fotograf" är man egentligen när man tar porriga bilder på sin partner i syfte att kåta upp sig själv & henne?
Tekniken spelar ingen som roll, "internet" är bara en parentes i sammanhanget, det hade lika gärna kunnat handla om en anslagstavla (privat sådan i det här fallet). Fotografens rättigheter är väl dock något som är oerhört viktiga!! Precis lika viktiga som den avfotograferades rättigheter! Nej, man har självklart inte rätt att kränka andra, men vår grundlagsskyddade yttrandefrihet är en rättighet som
alla människor har, och den väger jävligt tungt! Ska vi kunna stoppa/straffa liknande grejer i framtiden så är det
inte genom att inskränka yttrandefriheten!
Hur mycket fotograf man är när man tar nakenbilder på sin parner och sig själv? Genom att göra en sån där generalisering så får du bara dig själv att framstå som en inskränkt rabiat feminist. Att ta erotiska bilder på/tillsammans med sin partner kan vara både eggande, inspirerande, roligt och ge en krydda till sexlivet. Det är rätt vanligt förekommande för övrigt.
Att som politiker göra något dumt, på tex stan, eller att som 17 årig pojke/flicka få sexbilder på sig själv cirkulera på nätet är i alla fall för mig två helt skilda världar, oavsett vad någon säger.
Och jag tycker fortfarande att det är helt sinnessjukt rent ut sagt att det idag, 2009 inte är förbjudet att montera en videokamera i ditt sovrum & smygfilma din partner, eller den du väljer att ha sex med.
Sex & nakenhet är för många väldigt privata saker, och någon form av respekt för det tycker jag att vårt rättsamhälle borde ha, skitsamma NÄR kränkningen sker.
Och jag tycker att det hade varit helt sinnessjukt om det HADE varit förbjudet. Inte för att jag tycker att det är rätt att smygfilma den man har sex med, men för att jag gärna vill ha lagar som är konsekventa och vettiga! Något som folk i allmänhet är fruktansvärt dåliga på är att räkna ut konsekvenserna av deras "lagförslag". När yttrandefriheten börjar påverkas, eller när alla människor inte är lika inför lagen, då börjar det bli jävligt obehagligt. Då har vi inte långt kvar tills vi lever i ett samhälle där det inte finns någon yttrandefrihet, och där vi böjer våra huvuden vår allsmäktige ledare.