Matte_J
Aktiv medlem
Det finns miljontals exempel. Att ens behöva fråga efter dem visar definitivt att yttrandefriheten är livsviktig. Om nu väldigt få fotografer i trygga Sverige kommer att avslöja någon världshändelse är inget skäl för att begränsa yttrandefriheten. Jag har absolut ingen bild som kvalar in i detta.
Bild som exempel
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1098292.ab
Ja, det var väl ungefär den bilden jag kunde komma på själv - även om just den historien skulle ha rullats upp ändå, med eller utan bild. Om det där är den enda bilden av det slaget som "yttrandefrihetsförespråkarna" kan visa upp är det ganska lätt att ställa upp en ekvation som räknar ut andelen medelmåttigt intressanta bilder i relation till antalet bilder av samma karaktär (publicerade bla i samma tidning som ovan) som inte gör annat än inkräktar, snokar, kränker och förstör människors liv. Jag tänker då på alla papparazzibilder i skitpressen som inte fyller andra syften än att tillfredställa perverterade fotografer, utgivare och läsare. Kvoten lär väl hamna någonstans runt en nyttig bild på fyrtiotusen skitbilder (taget på en höft naturligtvis). Frågan är om det är värt det.