Jaha och var går då gränsen för "bilder av detta slag"? Är det dina gränser eller mina som skall gälla?
Vad jag menar är att det är omöjligt för en enda person att bestämma vad som är olämpligt för andra......
Observera att jag inte är ute efter att provocera utan bara påpeka orimligheten i ett sådant lagförslag. Jag anser som så många andra att sunda förnuftet borde råda men det räcker ju med att bara kika ut genom fönstret för att inse att vi alla har olika åsikter på vad sunt förnuft innebär.
Jag ser inte vad som är omöjligt eller orimligt. Lätt kanske det inte är att slå fast gränser, men definitivt inte omöjligt. Behövs bara ett lagförslag som majoriteten i riksdagen kan stå bakom. Exempelvis kunde väl bilder tagna på privat område (t.ex. hemma) och där könsorgan och/eller exponerade bröst ingår, och där personen är igenkännbar, klassas som sådana bilder. Som ett exempel bara...
Det som driver min åsikt är att jag anser att en person som blivit fotad naken i god tro, som det heter, ska kunna lita på att bilderna inte sprids till obehöriga mot sin vilja. Då skall det vara straffbart att sprida dessa bilder. Jag tycker att ni som förespråkar helt fria händer här bara håller dörren öppen för sjuka personer som kanske - ett inte helt omöjligt scenario - vill hämnas på sitt ex eller liknande.
Sunt förnuft är _tyvärr_ ett mycket vagt begrepp som oftast inte håller i juridiska sammanhang. Klara definitioner behövs, och som tur är, är lagen full av sådana definitioner. Annars skulle man väl bo i en komplett anarki. Sunt förnuft existerar inte heller längre alltid hos personer som hamnat i strid med varandra.
Det är ju inte svårt heller att fixa ett skriftligt lov att visa upp bilderna man tagit. En ren formalitet skulle man väl kunna säga om det gäller yrkesfotografer.
Undantagsregler kunde väl finnas för de tillfällen bilder tas som bevismaterial för att ett brott skett, eller liknande fall...
Förstår inte resonemanget att man absolut inte, speciellt inte som kvinna nånsin ska låta sig fotograferas naken av någon, för att undvika att få se dem publicerade mot sin vilja. Det resonemanget kan jämföras med att säga att det är kvinnornas eget fel om de blir våldtagna på vägen hem från krogen, om de väljer att gå hem själv istället för att ta taxi eller få sällskap av någon annan. Exemplet må vara lite tillspetsat, men inte en helt ologisk jämförelse tycker jag.