Annons

Finns det ingen på fotosidan i min ålder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis jättebra idé. Så tänkte jag också när jag startade diskutionen och läste vad andra skrev. Självklart ska ju detta vara öppet även för vuxna när de ska rätta oss om de läser och skriver om vad vi gör för fel.

De kan ju då fråga om det kan skriva sin lilla kommentar och rätta de fel som vi gjort eller?

Mvh Markus Asp

Men var inte hela grejen att det skulle vara av ungdomar för ungdomar? Jag vet att vi har lika mycket kunskaper som dom vuxna i det mesta, vi har mindre livserfarenhet men det är en annan sak. Är det något vi inte vet själva kan vi ju alltid fråga i dom andra forumen. Annars finns risken att det blir ett "men lilla gubben, nu är du ju helt ute och cyklar." forum, och det vill iaf inte jag.

//mvh Viktor

Jo, det skulle nog vara bättre att om man har en fråga så är det bara att gå med i andra forum istället för att blanda med vuxna i degen.

Mvh Markus Asp

Bara en praktisk fråga. Hur hade ni tänkt att det här med åldersgränsen ska funka? Många, liksom jag, uppger inte födelseår och vissa har uppenbart skrivit dit ett helt felaktigt. Jag undrar om Fotosidans programvara klarar av att hantera det automatiskt, dvs spärra alla med "fel" födelseår (och kodsnickraren här har fullt upp med saker att göra ändå).

Eller ska forumvärden kolla efter vilka som verkar ha rätt ålder och radera inlägg/säga åt folk?

Inte för det att jag inte tror att ett ungdomsforum inte skulle bli respekterat, men många, liksom jag, tittar på sidan för senaste inlägg för att komma till/läsa inlägget och svarar på dem oavsett i vilket forum det ligger. Det är sällan jag bryr mig mycket om just i vilket forum det ligger...

Inte för att jag personligen vill ha svar på dessa funderingar, själv tycker jag idén är lite överflödig (fast vill ni köra på så ska jag inte bråka). Men tänkte att det kan vara bra att klura på hur man vill göra innan man drar igång.

Vi som då blir moderator ska du å tillgång till att ta bort inlägg som då spårar eller om någonting inte stämmer med det vi pratar om. Det blir jag och en till som blir moderatorer.

Mvh Markus Asp

maxzomborszki skrev:
...men många, liksom jag, tittar på sidan för senaste inlägg för att komma till/läsa inlägget och svarar på dem oavsett i vilket forum det ligger. Det är sällan jag bryr mig mycket om just i vilket forum det ligger...

Då tycker jag du skall börja kolla vilket forum det hela ligger i, det kan ha avgörande betydelse för hur man skall svara. MFS är en sak, Nikon objektiv en annan. Fritt forum en tredje och vs en fjärde.
Varje forum har sina underförstådda regler.

maxzomborszki skrev:
Bara en praktisk fråga. Hur hade ni tänkt att det här med åldersgränsen ska funka? Många, liksom jag, uppger inte födelseår och vissa har uppenbart skrivit dit ett helt felaktigt. Jag undrar om Fotosidans programvara klarar av att hantera det automatiskt, dvs spärra alla med "fel" födelseår (och kodsnickraren här har fullt upp med saker att göra ändå).

Eller ska forumvärden kolla efter vilka som verkar ha rätt ålder och radera inlägg/säga åt folk?

Inte för det att jag inte tror att ett ungdomsforum inte skulle bli respekterat, men många, liksom jag, tittar på sidan för senaste inlägg för att komma till/läsa inlägget och svarar på dem oavsett i vilket forum det ligger. Det är sällan jag bryr mig mycket om just i vilket forum det ligger...

Inte för att jag personligen vill ha svar på dessa funderingar, själv tycker jag idén är lite överflödig (fast vill ni köra på så ska jag inte bråka). Men tänkte att det kan vara bra att klura på hur man vill göra innan man drar igång.

Ja vi får helt enkelt lita på människor. Precis som du säger så respekterar folk det, och alla kan ju göra ett misstag, så om det skulle hända är det inte hela världen!

//Mvh Viktor

Digi skrev:
Vi som då blir moderator ska du å tillgång till att ta bort inlägg som då spårar eller om någonting inte stämmer med det vi pratar om. Det blir jag och en till som blir moderatorer.

Mvh Markus Asp

Eran roll är att hålla trådarna på rätt spår, se till så att folk inte för in diskusioner på sidovägar och liknande. Det fungerar oftast av sig själv.

Om någon diskusionen spårar ur är det även ert jobb att ta bort eventuella personangrepp och liknande, en varning till den som skrivit dom kan även vara på sin plats.

Er största roll är nog att aggera moget och som förebilder, då blir allting mycket bra!

//Mvh Viktor

Arleklint skrev:
Då tycker jag du skall börja kolla vilket forum det hela ligger i, det kan ha avgörande betydelse för hur man skall svara.
Det är möjligt att det kan det. Personligen börjar jag titta på frågan, åtminstone för mig är det den som är central. Därefter brukar jag försöka få mig en uppfattning om varför frågan är ställd, av vem osv. Forum kommer någonstans där bak i "osv", oroa dig inte. Det är inte så att jag medvetet ignorerar det, bara tycker att det är mindre viktigt. YMMV.

Sedan tycker jag det är väsentlig skillnad på att anpassa svaret efter forumet och ett öppet forum där man inte får svara, eller tycker du inte det? Mig veterligen får vem som helst svara i vilket som helst av de övriga forumen. Det förslagna forumet har allt annat än "underförstådda regler".

Jag försöker svara på ett sådant sätt att forumet frågan ligger i har mindre betydelse. För egen del så har forumet faktiskt större inverkan på om jag svarar än hur. Men så väljer jag ju också vad jag vill svara på, man måste inte svara på allt.

Påpeka gärna om ett inlägg hamnat i fel forum så kan forumvärdarna vidta åtgärd.

Viktor Olsson (ganska) skrev:
Ja vi får helt enkelt lita på människor. Precis som du säger så respekterar folk det, och alla kan ju göra ett misstag, så om det skulle hända är det inte hela världen!
Tycker det är en helt ok policy och det är bra att man kommit överens om det innan. Jag ville bara höra så att man inte trodde att det skulle gå på automatik.

Ja, okej jag ska ta del av det du har sagt.
Visst ska vi vara förebilder och säga till och ge dem som vari oschyssta mot varandra en varning eller så.

Mvh Markus Asp

Att bevaka så att inte det blir ett "vanligt" forum är nog inga problem. Själv sitter jag på fotosidan hela tiden när jag är vid datorn och ganska ofta i skolan också.
Du har rätt i att vi moderatorer ska vara förebilder. Om någon nu anger fel födelsedatum så tyder det bara på barnlighet. Sen, hur många vuxna tror ni egentligen anger fel födelsedata bara för att få skriva i ett ungdomsforum?

Hoppas det kommer igång snart...

/A\

andreasc89 skrev:
Att bevaka så att inte det blir ett "vanligt" forum är nog inga problem. Själv sitter jag på fotosidan hela tiden när jag är vid datorn och ganska ofta i skolan också.
Du har rätt i att vi moderatorer ska vara förebilder. Om någon nu anger fel födelsedatum så tyder det bara på barnlighet. Sen, hur många vuxna tror ni egentligen anger fel födelsedata bara för att få skriva i ett ungdomsforum?

Hoppas det kommer igång snart...

/A\

Jo, det kan man fråga sig egentligen att ändra födelsedatum bara för att vara ´med oss. Men vi kan ju då spärra forumet för de som inte följer reglerna. Att man kollar geonom vad de skriver vuxet och så.

Jag hoppas att Christer verkställer forumet snart.
Mvh Markus Asp

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar