ANNONS
Annons

Finns det ingen på fotosidan i min ålder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detfinns nog en viss poäng med att låta de unga ha ett eget forum också.

De har utan tvekan en lite egen "problematik" i sitt fotointresse (små ekonomiska resurser osv) att diskutera sinsimellan.

De är ju välkomna att delta i alla forum ändå.

Detta innebär ju inte någon inskränkning för oss vuxna som ju har våra "gamla" forum som vanligt så varför ska vi neka dom det om det nu är vad dom vill.

Det är väl ungefär därför det finns ungdomsgårdar, lilla sportspegeln, Barnombudsman och så vidare.

mvh

Finns många andra forum som har en varsin tråd: Junior och Senior. Uppdelat på samma sätt som i verkliga livet 18-årsgränsen.

Att dela upp det på det viset är väl inget fel. Men det ska fortfarande vara fritt inträde för alla på båda tycker jag. Men det kommer mer ha ett symboliskt värde.

Det går att ha koll på varandra, men man kommer inte vara där så mycket. Vissa kanske tycker de passar in bättre i seniorforumet än junior etc.

Regler behöver inte finnas, bara en forumtråd där likasinnade kan snacka lite fritt och klaga på den andra ;-)

Contax skrev:
Den risken finns oavsett vilken ålder man är i. Det finns ALLTID vissa som säger sig veta vad som är rätt eller fel. Både äldre och unga. Jag kan själv ha sådana tendenser, men inte här på forumet. Jag försöker dock arbeta bort den sidan hos mig :) Ulrika min flickvän vet nog ;-D

Nä, integrering istället för segregering! Vi ska beblanda oss så mycket som möjligt för att lära oss av varandra! Om ni yngre upplever att ni inte får respekt i forumet så ska ni påpeka det för redaktionen på FS eller forumvärden.

Som Margareta Cortés skrev: "Var med i alla forum och bred ut er och ta plats som det är nu."

Det tycker jag är bra!

Mvh Christer (40 år)

Ja den risken finns i alla åldrar, men jag anser att ungdomar i allmänhet är mer öppensinnade, vi har inte riktigt bestämmt än hur vi ska tycka, tänka och leva. Där ligger den största skillnaden mellan vuxna och ungdomar enligt mig.

Jag tycker att det är jättebra med ett forum för de yngre! Det behöver ju inte utesluta att de deltar i andra forum också.

Kör hårt! Tycker jag. ...och sedan undrar jag om det finns någon möjlighet att starta ett forum för tjocka tanter i 40-årsåldern... *skämtar*

Klart att man kan tveka att vara med i ett allmänt forum om man är lite yngre. Då kan det kännas skönt att ha ett "eget" forum där man kanske vågar yttra sig mer "på lika villkor". Himla bra idé, måste jag säga.

Men jag hoppas att vi som är äldre men har barnasinnet kvar, kan få lov att titta in nån gång?

ganska skrev:
.../ men jag anser att ungdomar i allmänhet är mer öppensinnade, vi har inte riktigt bestämmt än hur vi ska tycka, tänka och leva. /...

Just därför tycker jag vi ska vi beblanda oss med varandra! ;-)
Yngre är mer öppensinnande, äldre har mer erfarenhet som båda borde dela med sig av. Det är min åsikt!

Jag har inget emot heller att ni får ett eget forum. Det som jag tycker är tråkigt är att ni inte funnit er tillrätta i det vanliga forumet...

Jag som trodde fotografering var köns- och åldersoberoende... =I

Contax skrev:
Just därför tycker jag vi ska vi beblanda oss med varandra! ;-)
Yngre är mer öppensinnande, äldre har mer erfarenhet som båda borde dela med sig av. Det är min åsikt!

Jag har inget emot heller att ni får ett eget forum. Det som jag tycker är tråkigt är att ni inte funnit er tillrätta i det vanliga forumet...

Jag som trodde fotografering var köns- och åldersoberoende... =I

Jag håller med dig om att det är synd, men det känns som en annan tråd, du kan ju alltid starta en.

Jag måste tillägga att jag går på folkhögskola på en kurs som heter "Det forografiska hantverket". Där är 95% mellan 19-25 år och 75% tjejjer. Jag tycker det är JÄTTEKUL! Jag har lärt mig ENORMT mycket av dom. Det skulle varit trist om dom hävdat att dom ville vara en egen grupp bara för att dom är under 25 t.ex.

Jag tycker samhället i övrigt är så åldersfixerat. Därför reagerar jag på när någon vill ha ett eget forum bara för yngre. För min del så skulle det vara enormt trist om det fanns ett forum bara för män, 40+ och något tunnhåriga ;-D
Skulle aldrig sätta min fot där.

Men, men, det är ju jag det...

ganska skrev:

Mats: Hur är ålder något relativt?

Bara för att man är ungdom behöver man inte bete sig som en. Vissa är yngre än deras ålder antyder vissa är äldre. Därför ska man inte klumpa ihop folk efter ålder utan tänka på individerna.

Vad är det man ska diskutera ang foto i ett eget forum som vi andra inte kan vara med i?

Jag är också för ett ungdomsforum. Det är mycket som skiljer os unga fotografer från "gamla", vi unga har t.ex. inte alls samma möjlighet att köpa dyra kameror och objektiv som vuxna. Dessutom tror jag att vi ser bilder på ett annorlunda sätt.

/A\

Men jag föreslår så här:
Vi ungdommar slår oss ihop med detta forum och vi kan diskutera varandras biler. Hålla kontakt och annat. Vad sägs om det. Ni som vill vara med kan skriva till mig så kan jag klura ut något!
Vore trevligt med mist 10 st!
Tänkte senare skapa ett forum som handlar om en fototävling på bästa fotokategori. Vad tycker ni om det?

Mvh Markus Asp

Nu har jag inte läst allt (har taskig lina under påsken) men om det görs i ungefär samma form som dom andra klubbarna och grupperingarna vi har (tex Mosebacke-gänget mm), så tycker jag det är helt OK. Detta forum kommer då ligga under klubbar odyl.

Att man sätter upp en egen sådan grupp skall ju dock inte hindra er från att vara med i alla andra forum, ungas åsikter och insikter behövs precis som alla andras.

Så vad är förslaget, skapa en grupp "Unga fotografer" som Markus är moderator för? En pool också?

Jo, det låter bra att skapa en grupp, skulle vara bra med en pool också. Vad kul att jag fick kontakt med dig. Vad är då min uppgift som moderator? Ska jag göra något annat?

Mvh Markus Asp

Det är inga skyldigheter förknippade, men du får lite utökade rättigheter att tex ta bort inlägg som "spårar ur" och så.

Jag fixar detta när jag är tillbaka i stan, på tisdag.

Visst, gör en pool för unga fotografer snarare för att främja kontakten mellan ungdomar snarare än isolering.

Ett sätt att dra ungdomar till tråden kunde vara att slå dit ett U som någon slags ikon som man kan ha i alla forum.

Kanske snålt med en moderator, kanske två skulle vara bättre, speciellt om den ena slutar hänga på FS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar