Såg just filmen om Terje, och har som bakgrund ingen direkt syn på terje som fotograf eller person då jag aldrig direkt "följt " honom på något sätt eller ens sett många av hans bilder tidigare. Givetvis hörde man om manipulationen och om honom som fotograf här när det hände men innan det visste jag inte ens vem han var. Sedan har jag sett honom( hej Terje!) här i forumen såklart, så det är mer den bilden jag haft av honom än något annat.
Så av den anledningen var det rätt trevligt att få lite mer kött på benen vad gällde hela situationen men också få en liten bild av vem han är.
Tycker filmen som sådan var trevligt gjord, en fin liten sammanfattning och porträtt av mannen bakom allt. Eftersom jag inte haft hela bakgrunden tidigare vet jag inte vad som borde varit med eller inte.
Jag tycker att även om man inte direkt får en förklaring till varför han gjorde det han gjorde från honom själv, tycker jag speglingen av honom och det som hände ger en bild av varför och hur det kunde bli så. Man får bilden av en konstnärssjäl men som samtidigt är så otroligt driven och självupptagen i detta gentemot omvärlden men också sin familj, att få till den där rätta bilden måste ske till varje pris, lägg då också till den mediala uppmärksamheten och allt ståhej runt om så är det ändå rätt lätt att förstå att det kunde hända.
Mycket vill ha mer, och det tror jag vi alla kan känna igen oss i som människor om vi brinner för någonting( i alla möjliga sammanhang), och blir vi pressade och är svaga i just den stunden kan vi alla ta rätt korkade beslut och kanske ibland också "offra allt" som vi sedan får ångra och ta konsekvenserna av.
När man sedan ser honom gå igenom allt detta men sedan får se hur han resonerar idag så kan man kanske tro att det var en lärdom som var nyttig trots att den kostade mycket. Som det ofta är. Mer tid åt familjen och se vad som är viktigt( tillbaka till rötterna och det han älskar med sitt fotograferande etc). Så jag hoppas för hans skull att så också var fallet
Att han är en duktig fotograf och en konstnär kan ju ingen ta ifrån honom, ibland har folk verkligen svårt att inte se saker på ett nyanserat sätt när det händer något. Jag har inget problem att separera vad som hände från konsten, och mannen och händelsen.
Det är heller inte så svårt att se att vi alla gör misstag och tar korkade beslut. dessutom betydligt värre, det ser vi prov på dagligen i alla olika sammanhang på våra härliga medier och kanske närmare än så
Hursomhelst kul att se. och hoppas på att se mer och nya alster från terje här i framtiden
Precis som från alla andra här på Fotosidan. Personligen tycker jag det uttrycket han har i sina naturbilder är mer spännande för mig än mycket annat jag ser.
/Martin.