Terje H
Aktiv medlem
Fråga 1 till Terje.
Du är en jätteduktig och erfaren fotograf.
Du vet precis hur lodjuren rör sig i ditt närområde.
Du kan locka dem med kattmynta i strumpor.
Ett av lodjuren har kommit fram till dig, lagt sig på en sten på 2 meters avstånd, och "himlat" med ögonen mot dig.
Hade du bara haft mer tid, så hade du tagit de foton som du manipulerade fram. Det intrycket får man av dig i dokumentären.
Varför har du då inte gjort det?
Terje presenterar 15 fantastiska lodjursbilder.
Först bli fråntagen en utmärkelse pga bildmanipulering, och sedan gå ut och ta lika bra bilder i verkligheten. Sicken grej. Vad häftigt.
Du hade återvunnit respekten hos många av oss.
De som stött dig skulle bli glada och stolta.
Du hade kommit i TV igen, och kunnat tala om dina bilder.
Hade bilderna varit tillräckligt många och bra, kanske du t.o.m. hade kunnat få tillbaka din utmärkelse.
osv.
Du skulle vinna så ofantligt mycket på att ta ett antal riktigt bra lodjursbilder.
Varför har du inte gjort det?
Fråga 2 till Terje.
Genom en dröm får du veta att du ska ta ett foto på en varg till din bok.
Du tar kameran, åker iväg, och där står vargen som om den väntat på dig.
Lodjuret kommer fram och lägger sig på en sten 2 meter från dig, helt orädd, helt oskygg.
Vad tror det är som gör att just du, och inga eller extremt få andra naturfotografer, får uppleva sådant här?
Först av allt vill jag tacka för dina inledande ord!
Fråga 1: Jag förklarar i filmen varför jag då inte hade den tiden jag behövde. Efter 2011 har jag fortsatt med mitt fotograferande, faktiskt är det numera mer än någonsin. I min blogg publicerar jag hela tiden mängder av bilder. På Fotosidan har jag valt att inte vara aktiv med detta, men bloggen visar mängder. Efter 2011 har jag lärt mig att inte berätta om vad jag gör, utan redovisar vad jag gjort. Har även förklarat i media, i bloggen och under filmarbetet (som inte kom med) att jag håller en låg profil om lodjuren (dramaturgin i filmen ger sken av annat). Om inget annat så blir det lugnare kring mig som fotograf, men även i Mullsjöskogarna blir trafiken lägre från andra fotografer. Jag kan erkänna att jag sett lodjur under senare år, men berättar inget mer offentligt. Hur fortsättningen blir med lodjursbilder, det vet bara jag - och så vill jag att det ska fortsätta vara.
Fråga 2: Drömmen hade jag i oktober 2006, men är ju ingen drömtydare. Tror inte på sådant, är skeptiker. Men det gav mig en målsättning. Just under denna period hade alfatiken i Amungereviret i Hälsingland en sändare på sig, vilket man då kunde kolla via en app vart i reviret hon uppehöll sig (små rutor på kartan, tror det var 500m x 500m) med en tidsförsening på några timmar (minns inte hur länge). Visste då ungefär i vilket område hon rörde sig, plus möjligen flera i familjen. Detta förbättrade oddsen rätt mycket, då Amungereviret var mycket stort. Projektet Året, som blev en bok två år senare, var inte tänkt att bli en bok. Det var i första hand en test till mig själv för att se om jag kunde klara att få fram minst en bra bild varje dag under ett helt år, och något jag uppdaterade med bilder i en särskild gallerirubrik på den dåvarande hemsidan. Hade jag inte berättat om drömmen tror jag ingen hade uppmärksammat det i efterhand, då vargbilden egentligen inte är så speciell.
Det nära mötet med lodjuret var fem år senare, vilket är lång tid för mig. Rätt mycket vatten hann rinna under bron under denna tid, eller åtminstone riktigt många bilder på många fotoutflykter. Sedan 2006 har jag upplevt mycket framför kameran, mycket som också kan benämnas ”nästan för bra för att vara sant” - men det är just lodjur och varg som sätts på sin spets medialt, men det gäller att se helhetsbilden av mig som fotograf under alla dessa år. Då kanske du och några till, mer skulle tänkt att ”det var ju inte så konstigt”.
Långa svar på dina frågor, hoppas du ursäktar. Men verkligheten i mitt fotograferande är oändligt mycket större, än ihoppressat till 58 minuter i teve. Eller för den delen; en varg på jättelångt håll och ett lodjur på riktigt nära håll. Eller om man så vill: Varg på långt håll, fem år senare ett lodjur på nära håll som inte blev en bild. Dramaturgi är en sak, verklighet något helt annat.
Mvh Terje
Senast ändrad: