Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokuserande Sigma-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandell

Medlem
När jag köpte ett Nikon D300 hus upptäckte jag att min Sigma 70-200 2.8 inte fokuserade rätt till det huset. Har haft en D70 innan och då var det inga problem.

Nu undrar jag om det är fler som har haft samma problem med Sigma optik och hur har ni löst det?

Har varit i kontakt med Tura Nord som är generalagent för Sigma i Sverige och det var nog den sämsta service jag varit i kontakt med. De skulle absolut ta oförskämt mycket pengar för att fixa det. Är det något ni tycker man ska acceptera eller borde man stå på sig och klaga. Optiken är ju trotts allt avsedd för att fungera ihop med Nikon kamerahus.

Jag sitter med en 18-50mm från Sigma som fokuserar fel, jag tänker helt enkelt gå till affären jag köpte det ifrån och be om ett nytt. Det är för tusan inte acceptabelt att ett objektiv för 4000kr inte fungerar som det ska.

Dock så frågar jag dig; Har du provat att finjustera fokuseringen i kameran? Under menyn finns det ett alternativ som heter "AF-finjustering".

Jag prövade det och det hjälpte lite, men fokusen var fortfarande fel.

Välkommen till världen för felfokusering.

Detta är oxå anledningen till att jag ALDRIG kommer att köpa en enda glugg från en tredjepartstillverkare. Hur bra den än är så blir det en passus från mig.

Jag har initialt haft mycket stora porblem med mina Nikonprylar och dess felfokusering genom karriären. Alla mina DSLR hus, D70, D100 x 2, D2X och nu D300 samt alla mina AF-S gluggar, en 6-7 st, (förutom den senaste 16-85 som fokuserade perfekt) har behövts justeras på verkstad. Men och det är här den stora skillnaden finns med att ha en bra och ensam aktör i ryggen: Nikon eller rättare sagt Lasses kameraservice har hela tiden gjort allt för att fixa det som Nikons leveransavdelning inte kunnat göra. Efter ett antal resor till Nacka så har min arsenal blivit 100% och dessutom kostnadsfritt. Detta oavsett ålder på glugg och hus

Sonny
Ja jag har provat med finjusteringen som går att göra i kameran men det är så stort fel att det inte räcker till på långa vägar.

Henrik
Jag ska ta och läsa den historian så kanske det motiverar mig till att ringa och klaga lite till. ;)

Magnus
Det var garanterat sista gången som jag köpte tredjepartoptik. Fixar Lasse i Nacka även Sigmas gluggar tror du, i så fall kanske det är värt att kontakta honom.

Magnus: Tyvärr saknar Nikon objektiv i 18-50 i medeldyra objektiv (ca 5000kr) som är något att ha.

Tobias: Okey, samma som för mig då. Och nej, Nikons verkstäder (även Lasses) fixar inte några andra gluggar än just Nikon-gluggar.

SIGMA/TURA

Välkommen till SIGMAS värld eller ska man rättare säga Turas värld.

Var i Thailand på en 2 månaders tripp varav jag köpte ett sprillans nytt sigma 17-70 2,8 till min pentax k10d 2 veckor innan på en fotoaffär.

Efter 2 veckor i Thailand börjar fokuseringen bete sig konstigt, får krångla lite så att den stannar i fokus lr rättare sagt låser fokus. Tänker inte mer på det utan att jag tror att det måste nog bero på fuktigheten kanske.

Efter 2 mån kommer jag hem och märker att 2000 utav 3000 bilder är suddiga!

Åker ner till fotoaffären GANSKA förbannad över objektivet lämnr in det för service.

Servicen tar nästan 3 månader varav jag har fått ringt och tjatat i 2 mån på fotobutiken!

Dem skyllde på Tura medans Tura hela tiden skyllde på fotoaffären. TURA har fruktansvärd dålig service!!! Och tror ni att man fick någon kompensation av tura??? haha nepp!! Fotoaffären bistog mig med lite prylar istället vilken bevisade att dem värnar om kunderna...

Slutsats om servicetid samt service: KASS!

Kontentan är att sigmor köper man i butik eller från nätleverantörer med återlämningsrätt. Välfungerande sigmor är kalas objektiv! Jag skulle inte vilja skiljas från mitt 150 makro och har tidigare haft massa sigmor som fungerat kalas.

Ja absolut!!

Mitt 17-70 fungerar klockrent. Uttryckte mig lite fel kanske, det jag menade bara var att Tura don't get a fuck om din service tar 3 mån. =)

Som tur e fick jag låna ett annat av fotobutiken...=P

Surpuppa

Neh, nu börjar jag bli väldigt irriterad. Fick tillbaka optiken idag provade att göra lite tester - och det fokuserar fortfarande fel!

Detta är två bilder jag tagit på 50mm med f 2.8, båda är fokuserade på stjärnan, och det rödmarkerade är var fokusen hamnar, den ena är utan nikons AF-finjustering, den andra är med:

http://img99.imageshack.us/img99/7444/utanaffinjusteringec8.jpg

http://img262.imageshack.us/img262/8038/medaffinjusteringqn9.jpg

Inte fasiken ska det behöva vara så grovt fel efter en justering!

Detta är två bilder jag tagit på 50mm med f 2.8, båda är fokuserade på stjärnan, och det rödmarkerade är var fokusen hamnar, den ena är utan nikons AF-finjustering, den andra är med

Det går inte att mäta så som du gör. AF-mätaren är inte en punkt utan en area, och fokus kan hamna vart som helst inom mätarens area.

Du måste fokusera mot ett föremål som är parallellt med sensorn.

Sedan kan du placera en linjal eller liknande brevid föremålet. Finns också speciella mättavlor som man kan skriva ut, vika upp en fokuspunkt och sedan avläsa.

Det går inte att mäta så som du gör. AF-mätaren är inte en punkt utan en area, och fokus kan hamna vart som helst inom mätarens area.

Du måste fokusera mot ett föremål som är parallellt med sensorn.

Sedan kan du placera en linjal eller liknande brevid föremålet. Finns också speciella mättavlor som man kan skriva ut, vika upp en fokuspunkt och sedan avläsa.

Jag tycker absolut inte att fokusen ska hamna fel 100% av gångerna - och i princip alltid lika långt heller. Den "hamnar inte vart som helst inom mätarens area". Den hamnar på samma ställe, lika långt bakom det jag försöker fokusera på, i 99% av fallen.

Nej, jag tycker inte det heller... Sedan så upplever jag ingen skillnad med finjusteringen i D300:an heller. Det hade ju varit smidigt annars, att bara ställa in autofokusen en aning för att ställa det rätt.

Haha

Man blir ju fullt galen på allt det här. Nu har jag fått tillbaka objektivet igen, och det fungerar att fokusera med...

... så länge jag har mittenpunkten som fokusval. Då sätter sig skärpan precis där den ska, men om jag väljer någon av de andra fokuspunkterna så verkar den inte sätta fokusen rätt någonstans!..

Antar att jag kan leva med det, blir att ha konstant mittenfokus och komponera om efteråt istället. Känns ju bara lite dumt när man har köpt så pass dyr utrustning, att om jag använder någon av de övriga 50 fokuspunkterna i kameran så hamnar fokusen fel!

Man blir ju fullt galen på allt det här. Nu har jag fått tillbaka objektivet igen, och det fungerar att fokusera med...

... så länge jag har mittenpunkten som fokusval. Då sätter sig skärpan precis där den ska, men om jag väljer någon av de andra fokuspunkterna så verkar den inte sätta fokusen rätt någonstans!..

Antar att jag kan leva med det, blir att ha konstant mittenfokus och komponera om efteråt istället. Känns ju bara lite dumt när man har köpt så pass dyr utrustning, att om jag använder någon av de övriga 50 fokuspunkterna i kameran så hamnar fokusen fel!

Det var en makalös otur du haft med den gluggen, verkar ju helkonstigt att den inte skall fokusera rätt på dom andra punkterna ?
Sigma får en ju verkligen att bli mörkrädd :) Det är ju synd, för justa exemplar verkar ju vara väldigt bra, men man skall tydligen ha tur om man hittar ett.

Jag tycker inte du skall ge upp, kräv att köpet skall gå tillbaka om dom inte kan få till den, köp sedan ett Nikkor för guds skull :)

/kent

Det var en makalös otur du haft med den gluggen, verkar ju helkonstigt att den inte skall fokusera rätt på dom andra punkterna ?
Sigma får en ju verkligen att bli mörkrädd :) Det är ju synd, för justa exemplar verkar ju vara väldigt bra, men man skall tydligen ha tur om man hittar ett.

Jag tycker inte du skall ge upp, kräv att köpet skall gå tillbaka om dom inte kan få till den, köp sedan ett Nikkor för guds skull :)

/kent
Jag hoppas på att det är objektivet och inte kameran den här gången. Och jo, det börjar likna en mardröm. Det blir tredje gången jag går in med objektivet om det visar sig att det är den som problemet sitter på.

Nikkor är kanske bra, men de har inget motsvarande 18-50 som inte kostar 11500kr...

Jag hoppas på att det är objektivet och inte kameran den här gången. Och jo, det börjar likna en mardröm. Det blir tredje gången jag går in med objektivet om det visar sig att det är den som problemet sitter på.

Nikkor är kanske bra, men de har inget motsvarande 18-50 som inte kostar 11500kr...

Begagnat har jag sett dom runt 6-7 papp :)
Annars så finns ju Tokina och Tamron.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar